هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

تالیف کتاب های جغرافیای جهان

با همکاری برخی از دوستان گروه جغرافیا امسال موفق به تالیف دو جلد کتاب جغرافیای جهان برای استفاده دانشجویان مراکز تربیت معلم شدیم. امید وارم پس از گذر از مراحل بعدی و اصلاح موارد  احتمالی؛ این کتاب های برای سال تحصیلی آینده به صورت آزمایشی وارد سیستم آموزشی شود. از حالا از همه اساتید و دانشجویان درخواست می کنم این دو کتاب را مورد ارزیابی دقیق قرار داده و از نقد آن دریغ نفرمایند. .از جمله ویژگی های این دو کتاب ضمیمه بود بانک اطلاعات به صورت نرم افزار است که بخشی از محتوا در قالب ضمیمه عرضه شده است . این اقدام ضمن کاستن از حجم کتاب ها ؛ امکان بروز کردن آنها را نیز چه به لحاظ بودجه زمانی و مالی به حداقل ممکن می رساند و سرعت تغییرات در محتوا را متناسب با انتظارات جامعه علمی جغرافیا همسان خواهد ساخت.

مقدمه برای کتاب جغرافیای جهان

در روزگاری به سر می بریم که در فاصله نوشتن یک صفحه مطلب جدید ، وقتی به انتهای آن صفحه می رسیم ؛ مطالب نوشته شده کهنه شده و نیاز به بازنگری دارد. در چنین شرایطی سوالی که مطرح می شود این است که : آیا صرفا به مخاطبین نظام اموزشی باید دانش آموخت ؟ برای یافتن پاسخی برای این سوال بنیادی ، می بایست نگاهی گذرا به معلم و شغل او بنمائیم.


آیا معلمی هنر است یا حرفه. فن است یا علم ؟

به نظر می رسد که معلمی مجموعه ای از این ویژگی ها باشد. از این رو است که برخی از متخصصان تعلیم و تربیت محدود کردن معلمان را در قانون مندی ها و دیسیپلین های از پیش تعیین شده برای یک نظام اموزشی پویا ، روا نمی دانند.

ویژگی بارز معلمان در ویژگی های بارز انسانی آن هم از نوع برجسته اش نهفته است .که اگر غیر از این بیندیشیم ، معلم را در حد یک ماشین ناطق تنزل داده ایم . آن هم ماشینی که وظیفه اش صرفا انتقال دانش است. در چنین رویکردی چه نیازی به استخدام معلم و آموزش وی وجود دارد؟ تمام امکانات فناوری فعلی بهتر از چنین معلمی می تواند وظیفه انتقال دانش را بر عهده بگیرد

در وضعیتی که اشاره شد از یک سو عصر پس از انفجار اطلاعات را می گذرانیم و از سوی دیگر نمی توانیم معلمان را در محدوده دستورالعمل ها و ضوابط دست و پا گیر محصور نماییم .پس چگونه انتظار داریم معلمان ما شرایط مناسب برای انتقال جریان رو به رشد دانش بشری را برای نسل حاضر و آینده فراهم کنند. معلمان قرار است چگونگی آموختن به مخاطبانشان را بیاموزند. این یک ضرورت حرفه ای و یک هنر است تا معلم بتواند تغییرات در حوزه شغلی خود را درک نموده و متناسب با آن تغییرات لازم را در خود و مخاطبانش بوجود آورد . معلم باید خوب اندیشیدن و خوب سوال کردن را بیاموزد . کسی که خوب سوا ل می کند خوب هم خواهدفهمید

. کتابی که پیش رو دارید از سری کتاب های دوره تربیت معلم است که تفاوت های آشکاری با نمونه های قبلی خود دارد. حجم آن نسبت به کتاب قبلی کمتر شده است اما این به آن معنا نیست که از محتوای آن کاسته شده باشد بلکه بالعکس از نظر محتوا نسبت به کتاب قبلی بسیار غنی تر شده است .برای پاسخ به سوالات احتمالی شما  این توضیح لازم است که هر دو جلد کتاب جغرافیای جهان دوره تربیت معلم یک لوح فشرده به همراه دارد که حاوی بخش ضمایم فصل های این دو کتاب است در این بخش علاوه بر تکمیل اطلاعات مورد نیاز دانشجویان ، مجموعه ای از آدرس ها و منابع مرتبط معرفی شده است که آنها را تا سالیان سال از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تدریس بی نیاز می سازد.   از این نوع است . این کتاب دارای      بخش        فصل و            درس می باشد . در هر یک از این بخش های به منظور کمک به جریان تدریس در کلاس شما  مواردی پیش بینی شده است.برنامه ریزان ومولفین این کتاب یقیین دارند که هیچ کتابی قادرنخواهد بود در موقعیت واقعی کلاس درس تمام مشکلات دانشجویان را بر طرف نماید. با این حال تلاش بسیار شده است تا به منظور ایجاد عدالت آموزشی حداقلی از پیش دانسته های دانشجویان را هماهنگ نماید .

 

  
; ساعت ٧:۳٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٩ اسفند ۱۳٩٠