هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

فیلم آموزشی ؛ سهلی ممتنع (نقش فیلم های آموزشی در تعمیق یادگیری )

این مقاله قرار است در ویژه نامه چهل ویکمین جشنواره فیلم های علمی ، آموزشی و تربیتی رشد به چاپ برسد. متن کامل آن پس از چاپ ارائه خواهد شد.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین سوالاتی که  در ذهن کارشناسان و معلم های واقعی نقش بسته است، آن است که چگونه می توان مفاهیم آموزشی را در ذهن مخاطبین نهادینه کردوهر یک از آنان یه فراخور تجربه و حوصله خود راه حلی را برای برون رفت از چالش پیش رو پیشنهاد می کنند. از جمله، موضوعاتی که مطرح می شود  ؛ مساله نقش تکنولوژی آموزشی در تسهیل آموزش هاست. این مقاله نیز سعی دارد نگاهی کلی تر به یکی از عناصر مهم آن یعنی فیلم آموزشی بیندازد


تقریبا تمام نظام های آموزشی دنیا که در مسیر تعالی قرار گرفته اند ،از سطحی بودن آموخته ها ی مخاطبان خود نگرانند و دغدغه اصلی آنها بهینه کردن آموزش هاست. تالیف سالانه صد ها کتاب و مقاله در مباحث مختلف آموزشی که هر یک از زاویه ای متفاوت به موضوع مورد بحث اشاره می کند، حکایت از جدی بودن این مساله دارد.  یکی از اصلی ترین مسائلی که  اغلب اندیشمندان و  صاحب نظران  تعلیم و تربیت به آن پرداخته اند، این بوده که چگونه نتایج نامطلوب حاصل از سوء آموزش ها  را رفع کنند  ویا در صدد تخفیف آن بر آیند. و از آنجا که موضوع آموزش ،مقوله ای پیچیده و هزار تو است ،این مسیر یعنی تولید مقالات و تالیف کتاب های اشاره شده همچنان ادامه خواهد داشت. به خصوص که در هر د وره ای ،پیچ تازه ای بر آن مجموعه افزوده می شود و پیچیدگی ها را افزایش می دهد .به عبارت دیگر هنوز از یک مساله خلاص نشده، مساله بعدی به آن اضافه می شود .صد البته  این از ویژگی های مساله آموزش است که آن را با همه مقولات دیگر فرهنگی متفاوت می سازد و هم چنین از امتیازات آن است که نوعی سحر بر سر سودایی کسانی که عاشقانه به آموزش می نگرند ،می اندازد.

البته ناگفته پیداست که انتقال مفاهیم آموزشی در شکل عادی آن، تنها مساله نظام های اموزشی نیست بلکه تلاش برای تعیین میزان یادگیری ها و یافتن راه های جدید برای عبور از موانع یادگیری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است .در سیر تکوینی تاریخ تحولات آموزش و پرورش معاصر،اهل فن می گویند تفوق علمی روس ها بر آمریکایی ها با پرتاب اسپوتنیک به فضا آشکار شد و به سرعت منجر به آسیب شناسی و نهایتا طرح سوالی شد که به            "سوال امریکایی" معروف است  . سوالی که در 50 سال اخیر یا هیچگاه برای نظام آموزشی ما مطرح نشد و یا اگر اشاره ای به آن شد، با انبوهی از مشکلات اجرایی در یک نظام آموزشی متمرکز و بدون رقیب هیچ گاه فرصتی برای توجه جدی نیافت و عطای یافتن پاسخ آن را به لقایش بخشیدند.

با این مقدمه ،در این نوشته نگاهی به یافتن راهکاری میانبر برای کاستن از مساله مورد نظر وجود دارد و به بهانه چهل و یکمین جشنواره فیلم های رشد در آموزش و پروش به مقوله فیلم های آموزشی و نقش آنها در تعمیق یادگیری، نگاهی اجمالی شده است.

  
; ساعت ۱:٤۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ آبان ۱۳٩٠