هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

تحليل محتوای کتاب انديشه های نو در فلسفه جغرافيا)۴(

     

     اما لازم است در تولید و انتخاب این میوه ها نیز اصول و قواعدی را برشماریم . در زبان برنامه ریزی این قواعد را تحت عنوان " معیار های انتخاب محتوا " می شناسیم.

معیار های انتخاب محتوا کدامند؟

شاید اگر اغراق نباشد یکی از سخت ترین بخش های اقدامات یک برنامه ریز درسی ، انتخاب محتوا باشد به خصوص در روزگاری که از آن به عنوان عصر انفجار دانش یاد می کنند. برخی از متخصصان برنامه ریزی آموزشی ملاک ها و معیار هایی را برای انتخاب محتوا ارائه نموده اند که نگاهی اجمالی بر آن ها خواهیم داشت.

از نظر هیلدا تابا : اعتبار و اهمیت ؛ سازگاری با واقعیات اجتماعی؛ تعادل در وسعت و عمق؛تدارک دیدن برای طیف وسیعی از هدف ها ؛ داشتن قابلیت یادگیری؛ داشتن قابلیت انطباق با تجربیات قبلی یادگیرنده و تناسب با نیاز ها و علائق مخاطبین از جمله معیار های انتخاب محتوا توسط این صاحب نظر است.

از نظر سیلور ، الکساندر و لوئیس : از نظر این گروه از صاحب نظران ، محتوا با ید دارای این ویژگی ها باشد: معرف اندیشه های یک رشته علمی ؛ بوجود آورنده درکی روشن از ساختار بنیادی رشته علمی ، تفهیم کننده روش های بررسی با استفاده از مثال و مساله ؛ جهان شمول بودن مفاهیم و اصول انتخاب شده ؛ برقرار کننده تعادل میان سهل و مشکل ؛ فراهم کننده فرصت تقویت تخیل فراگیر ؛ در ارتباط با هدف های عینی و دارای اعتبار و روائی کافی.

از نظر آیزنر : ارتباط با هدف ؛ معنی دار بودن محتوا برای مخاطب؛ تناسب با تجارب قبلی مخاطب ؛داشتن جذابیت ؛ عملی بودن؛ تناسب باجنسیت؛ داشتن اهمیت ؛ و متناسب بودن با سطح رشد مخاطب از جمله ملاک هایی برای انتخاب محتوا س

  
; ساعت ۱٢:٤۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۳