هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

آموزش جغرافیا چرا ؟ و به چه علت؟1

 

تغییر شکل شیوه آموزش جغرافیا در مدارس ما

دلایل زیادی باعث شد جغرافیا در مدارس آمریکا نادیده گرفته شود .یک  بروکراسی  اداری و یک بد خواهی  قابل توجه با بخشی از معلمین روشنفکر جغرافیا منجر به این شد که دانش جغرافیا زیر مجموعه  تاریخ  و در گروه مطالعات اجتماعی قرار گیرد.

بنابراین نباید شگفت زده شد از این که دانش آموزان بدون اینکه از کشورشان و جهان دانش کافی داشته باشند ،‌ از دبیرستان فارغ التحصیل می شوند.

انجمن هایی که این ساختار جدید را برای جغرافیا تعریف کردند هرگز در مورد تدریس جغرافیا تجربه لازم را نداشتند و همان روشی که فیزیک  اتمی  و پزشکی مدرن با آن تدریس می شود را برای آموزش جغرافیا پیشنهاد دادند.

در حالی که ما در جغرافیا به متخصصانی نیاز داریم که برنامه هایشان را نه در اطاقهای بسته بلکه در روی زمین و بصورت میدانی پیاده کنند.

ما باید در دنیای مدرن نیاز به جغرافیا را درک کنیم چرا که بقاء و زندگی ما به طرز برخورد ما با زمین و همسایگانش وابسته است . اما با کم توجهی به این علم در طول زمان این نیاز نادیده گرفته شد و با محو جغرافیا ،‌ روزهای غفلت نیز آغاز شد زمانیکه جنگلهای چوب سخت حاشیه دریاچه ویکتوریا سود جویانه و غارت گرانه ویران و منهدم  میشد، افکار ما پیرامون مطالعه حفره ازن ایجاد شده در قطبها سوق داده میشد.

در حالیکه اهمیت جنگلهای زمین کمتر کمتر از مبحث ازن نبود و ما در عالم بی خبری فقط ناظر این وقایع بودیم .

اما امروز به این نتیجه رسیده ایم که در رابطه با زمین من مسئول هستم، همه ما مسئول هستیم.

بیان کردن این موضوع که کدام دلایل تاریخی سبب شدند تا جغرافیا یک درس درجه دومی باشد یا اشاره به این موضوع که دانش آموزان حتی نمی توانند یک تعریف از جغرافیا ارائه دهند گره ای از مشکلات جغرافیا باز نمی کند.

 اما آنچه حائز اهمیت می باشد این است که برای بهبود وضعیت جغرافیا چه باید کرد.

سه پیشنهاد ساده می تواند دانش جغرافیا را در مدارس متحول کند.

این پیشنهاد ها عمداً ساده انتخاب شده اند اما می توانند از لحاظ فکری تغییرات عمده ای را ایجاد نمایند.

1- این علم را فقط تحت عنوان جغرافیا بنامیم.
   
و اصطلاح عمومی مطالعات اجتماعی را حذف کنیم.

2- در مدارس مکان خاصی را به آن اختصاص دهیم.
  
یک اطاق جغرافیا یا آزمایشگاه جغرافیا که در آنجا مشخصاً دانش جغرافیا آموخته میشود.

3- این باور را ایجاد کنیم که جغرافیا لیستی از دماغه ها یا خلیج ها نیست.
  
علمی است که ما با آن و در آن زندگی می کنیم . دانشی است که همه انسانها را چه از نظر نژادی مذهبی فرهنگی و اقتصادی زیر یک پوشش وسیع قرار می دهد و زیر این چتر به همه انسانها خوش آمد می گوید.

  در زیر مدرسه ای  را به شما معرفی می کنیم که این پیشنهاد ها ی ساده را جدی گرفته است و به سادگی فقط با یک برنامه ریزی دقیق و با اشتیاق به نتایج مثبتی رسیده  است.


  
; ساعت ٧:٢٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٢ اسفند ۱۳۸٦