هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

طراحی تدريس جغرافيا با رويکرد ict

نمونه ای از یک طرح درس جغرافیا با رویکرد (       ICT  ) در یکی از دو وضعیت  (         online    )    یا (          offline   )

طراحی شده توسط : دکتر مهدی چوبینه    خرداد 1383

 

 

1- عنوان درس

 

2- اهداف آموزشی  ,اهداف رفتاری

 

3- سطح مخاطبین یا پایه تحصیلی

 

4- زمان در اختیار

 

5- وسایل مورد نیاز در تدریس

 

6- ارزشیابی تشخیصی

 

7- چگونگی آغاز درس :  مقدمه – متن اصلی درس – موخره

 

8-تهیه سوالات میان تدریس و پایان تدریس

 

9- طراحی فعالیت های داخل کلاسی

 

10- ارائه تکالیف یا تعریف پروژه  در منزل

 

11- ارائه آدرس های قابل استفاده در تهیه اطلاعات مورد نیاز پروژه 

 

 

مثال در وضعیت   (            offline          ) در سطح 1

 

 طرح تدریس جغرا فیا پایه دوم متوسطه با رویکرد (      ICT   )

 

1- جغرافیای ایران

 

2- دانش آموزان با جغرافیای طبیعی و انسانی ایران آشنا می شوند.-نسبت به مواهب خدادادی در کشور خود آگاهی می یابند.

 

3- دانش آموزان پایه دوم متوسطه رشته علوم تجربی

 

4- زمان کلاس 90 دقیقه

 

5- کامپیوتر با حداقل رم 256 و 10 مگ حافظه ( ترجیحا  لب تاپ ) ، پرده نمایش ( یا دیوار صاف و روشن ) ؛ فلاپی دیسکت ؛ نرم افزار                            power point  ؛ کاغذ الگو برای طراحی ؛ ماژیک ؛ چسب ؛ قیچی ؛

پرینتر ( ترجیحا رنگی )؛

 

6- سوالاتی برای دریافت سطح اطلاعات مخاطبین  از جمله :  نام کشور مورد مطالعه در این جلسه چیست ؟ چرا باید کشور خود را بشناسیم؟ ایران در کدام قاره قرار گرفته است؟ موقعیت کشور ایران به لحاظ طبیعی چکونه است؟ و....

 

7-با ساتفاده از نرم افزار |اور پوینت نسبت به ارائه اطلاعات اولیه جغرافیایی برای مخاطبین اقدام می شود. ضمن آن که دلایل اهمیت آگاهی هر کس از سرزمین خود را بیان می کنیم ، به مساله دفاع از میهن در صورت شناخت بهتر آن نیز اشاره می کنیم .

در قسمت بدنه اصلی درس نیز اطلاعات جغرافیای طبیعی و انسانی را در تعدادی اسلاید ( که در صورت امکان با تصاویری همراه باشد ) به مخاطبین ارائه می کنیم .

 

 در قسمت موخره نیز ضمن نتیجه گیری در مورد موقعیت ممتاز کشور ایران  و ثروت آن    ؛ به عنوان تکلیف کلاسی از آن ها خواهیم خواست تا بروشور ها و تابلو هایی را در مورد موضوعات مختلف جغرافیای ایران تهیه کنند . از جمله گروهی به موضوع اقلیم ؛ ناهمواری ها ؛ رود ها دریا ها و دریاچه ها ؛ پوشش گیاهی ؛ خاک ؛ جمعیت و تبعات آن مانند مهاجرت ؛ تقسیمات سیاسی ؛ زندگی شهری و....... خواهند پرداخت.

 

8- سوالات میان درسی بر اساس اقتضائات مطالبی که توسط معلم ارائه می شود ؛ مطرح خواهد شد. مثلا در زمینه اهمیت موقعیت ایران : چه کشور دیگری می شناسید که موقعیت مشابه ایران داشته باشد ؟ آیا شرایط طبیعی ایران در شکل گیری تمدن اولیه ایرانیان موثر بوده است ؟

 

در پایان درس نیز سوالاتی به منظور اطمینان از دریافت آموخته ها و تحقق اهداف آموزشی مطرح می شود .

 

مثلا : ایران در کدام قاره واقع است؟ همسایگان ایران کدامند؟ جمعیت ایران چقدر است ؟ در ساله ای اخیر رشد جمعیت در ایران چگونه بوده است؟ و.....

 

9- در گروه های کاری نسبت به تهیه موادی که قسمت موخره به آن اشاره شده است اقدام می نمایند.

 

10 – با استفاده از امکانات شبکه های اطلاع رسانی  اطلاعات بیشتری در مورد صادرات و واردات ایران تهیه کنید . ( فعالیت گروهی ) – هر یک آدرسی از سایت های مربوط به ایران را تهیه کنید ( فعالیت فردی )

 

11-آدرس اول سایت  دفتر ریاست جمهوری ایران است . آدرس دوم اطلاعات جغرافیای انسانی در مورد ایران را ارائه می کند . و سومین آدرس علاوه بر اطلاعات کامل جغرافیایی در مورد ایران در مورد سایر کشور ها هم مطالبی قابل استفاده عرضه می نماید.آخرین آدرس مربوط به اولین سایت آموزش جغر افیا به زبان فارسی در ایران است.که پاسخ گوی نیاز های علمی شماست.

 

      http://www.president.ir

 

http://persia.org/Geography/geo.html

 

 

 

http://www.nationbynation.com/Iran/Geo.html

 

 

http://chubineh.persianblog.ir

 

  
; ساعت ۱۱:٤۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٠ خرداد ۱۳۸۳