هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

گونوی بندری

هنوز عرق سفر به آذربايجان خشک نشده بود که راه افتاديم به سمت بلوچستان . در هيچ يک از منابع جغرافيايی چنين سرعتی رو در برای جابجايی عشايری  نديدم الا در عشاير دفتر برنامه ريزی و تاليف!!!!!

تو یکی از فیلم های فارسی آنچنانی که فکر کنم اسمش " تاراج" بود افسر پلیس می گفت بعد از سوسیس بندری و رقص بندری  حالا نوبت رسیده به زینال بندری .

بنابراین چشم ما هم روشن شد به توفان بندری.بعد از خبر وقوع توفان بی سابقه حاره ای به نام گونو که در 60 سال گذشته ( بعد از جنگ جهانی دوم) اتفاق نیفتاده بود .با سه تن از دوستان دفتر به جهت تهیه تصاویری برای متون درسی آتی به چابهار رفتیم .روز یکشنبه سوم تیرماه 86 پرواز مستقیم تهران چابهار که حدود 2 ساعت طول کشید و از ویژگی ها منحصر به فرد آن نسبت به سایر پرواز ها ، اشتیاق عجیب مسافرین به رفتن به دستشویی بود  که بعد از مشاجره یکی از آنها با سر میهماندار هواپیما تازه معلوم شد که مکانی نامناسب برای کشیدن سیگار پیدا کرده بودند.

هوای 35 درجه ای که میهماندار هواپیما اعلام کرده بود با شرجی همراه آن خیلی بیشتر به نظر می رسید و همه زحمت پیشینیان ما را که وجه تسمیه چابهار با به چهار بهار منسوب می دانستند به هدر می داد.

میزبان چابهاری که سعی زیادی برای تامین آسایش ما به خرج داده بودند . هم هر چه سعی می کردند نمی توانستند تعجبشان را از حضور این تیم چهار نفره آن هم 10 روز بعد ازوقوع توفان  پنهان کنند.به هر حال بعد از استراحتی مختصر به اتفاق سری به سا حل چابهار زدیم  و مردمی که سرگرمی تازه ای یافته بودند( تماشا امواج دریای مواج) را زیارت کردیم . دوستان میزبانی با اطلاعاتی که می دادند . مشخص شد که  تشخیص و عملکرد به موقع آنها سبب کاهش بسیاری از حوادث احتمالی بوده است که ممکن بود در اثروقوع واقعی حادثه رخ دهد. به واقع توفان گونو با سا حل چابهار برخورد نداشته است و تنها حاشیه سمت راست دنباله آن سواحل جنوب شرقی را متاثر کرده که نتیجه آن بارندگی بسیار زیاد در مدت زمانی اندک بوده است . پیش روی دریا کمتر از آن حدی بوده که انتظار می رفته است.

.صبح روز بعد ( دوشنبه) با آقای زارعی مسئول آموزش و پرورش نگور ( دشتیاری) از مسیر ساحلی به سمت نگوررفتیم و در مسیراز کوه های  با جنس مارن که محلی ها  به آن کوههای مریخی می گویند تصویر گرفتیم . مشابه این ارتفاعات در مسیر بین جاسک و میناب وجود  دارد و برج و باروی طبیعی آن در برخی از کتب درسی نشان داده شده است. و بعد از آن هم به طرف پسابندر و بندر صیادی گوا تر ( به جزم الف و کسر تا )در منتهی الیه جنوب شرقی رفتیم.با شروع ماه تیر و تا پایان ماه مرداد به علت ناآرامی دریا فصل صیادی تعطیل است  و طبیعتا بنادر صیادی هم خالی ازهر موجود زنده ای. به این ترتیب دوشنبه به گذر از جاده های آب گرفته و بنادر دیدنی موصف گذشت .

سه شنبه به قصد دیدن روستای تیس( طیس) ، دریابار پزم و گل فشان کهیر به سمت کنارک حرکت کردیم . روستای تیس و موج شکن پزم را دیدیم اما به علت آبگرفتگی جاده کهیر امکان رفتن به گل فشان معروف آن میسر نشد  در عوض سواحل تیس که من آن را با دریا بار پزم اشتباه گرفته بودم  مکانی ایده آل برای تصویر برداری شد. ( 12 سال قبل به همراه گروه فیلم برداری فیلم اصطلاحات جغرافیایی دفتر تکنولوژی آموزشی به این منطقه آمده بودم . و زمانی که دوستان مشغول شنا بودند این ساحل زیبا و بی نظیر و دریابار زنده آن را دیدم  و نمی دانم چرا همیشه فکر می کردم که در مقابل موج شکن پزم قرار دارد.)

چند ساعت بعد مشخص شد که توفان دیگری در راه است اگرچه مشخصات این توفان شبیه گونو نبود و بیشتر یک موج باران زای موسمی(مونسون) بود. اما سبب شد که پرواز های روز سه شنبه را لغو کند و طبعا پرواز های روز بعد هم انجام نمی شد. بنابراین شب چهار شنبه با خوش خیالی اینکه ممکن است بتوانیم از زاهدان به تهران پرواز کنیم 12 ساعت با اتوبوس به زاهدان آمدیم و با مشخص شدن لغو پرواز های زاهدان ، با گذراندن 24 ساعت دلپذیر دیگر در اتوبوس،  به تهران رسیدیم . تا به قول یکی از میهمانوازان زاهدانی  یک دفعه هم که شده بفهمیم آنها چه می کشند!!!!!

ساحل چابهار

بين چابهار وپسابندر

بين بريس و نگور

بچه ها و سرگرمی تازه (سيلاب)