هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

'ضعف آگاهی های' زيست محيطی آموزگاران ايرانی

 

انتشار نتايج يک تحقيق دو ساله که به طور مشترک در دو کشور هند و ايران انجام شده نشان می‌دهد سطح آگاهی‌های زيست محيطی در بين آموزگاران مدارس در کشور هند به مراتب بيشتر از معلمان ايرانی است

 

 

نشريه بين‌المللی علوم و تکنولوژی محيط زيست در آخرين شماره خود در ماه اکتبر ۲۰۰۶ مقاله‌‌ای از دو گروه از پژوهشگران ايرانی و هندی را منتشر کرده که حاوی ارزيابی اطلاعات زيست محيطی معلمان دوره متوسطه در ۱۰۳ مدرسه در شهرهای ميسور و تهران است.

به باور محققان کليد موفقيت در آموزش‌های زيست محيطی آگاهی‌های آموزگاران است و به سختی می‌توان انتظار داشت که دانش آموزان مدارسی که معلمان‌شان از آگاهی‌های زيست محيطی کمتری برخوردارند قادر به کسب مهارت‌های لازم برای حفظ طبيعت و ارتقا کيفيت محيط زيست در منطقه‌ خود باشند.

در مجموع در هر دو کشور از ۱۰۰۴ معلم دوره‌ متوسطه در ۵۷ مدرسه در ايران و ۴۶ مدرسه در هند خواسته شد تا به پرسشنامه‌ای حاوی سوالاتی در زمينه‌های جمعيت، بهداشت، آلاينده‌ها، حيات وحش، جنگل و بحران‌های زيست محيطی پاسخ دهند.

تحليل نتايج به محققان نشان داد صرفنظر از تفاوت عمده ميان آگاهی‌های آموزگاران در دو کشور، اولويت‌های موضوعی برای آموزگاران هر دو گروه عبارت بودند از انفجار جمعيت و بهداشت.

علاوه بر اين، کمترين آگاهی در ميان معلمان هر دو کشور به موضوع جنگل ارتباط داشته و تقريبا هيچ نشانه‌ای از نگرانی‌های مرتبط با حيات وحش در ميان معلمان مدارس وجود نداشته است.

در هر دو کشور پرسش شوندگان از ميان معلمان مدارس دولتی و خصوصی انتخاب شده بودند اما بر اساس نتايج منتشر شده هيچ تفاوتی ميان سطح آگاهی‌های زيست محيطی معلمان مدارس دولتی و خصوصی وجود نداشته است.

با اين حال مهمترين تفاوتی که در مطالعه‌ جديد به آن اشاره شده آگاهی‌های بيشتر آموزگاران زن نسبت به معلمان مرد در هر دو کشور است.

نکته‌ نگران کننده‌ای که در متن تحقيق به آن اشاره شده اين است که حتی در شهر تهران که ميزان آلودگی هوا احتمالا بيش از هر شهر ديگری در جهان است آگاهی معلمان مدارس متوسطه درباره‌ آلاينده‌ها به طور قابل توجهی کمتر از معلمان شهر ميسور هند است.

به عقيده پژوهشگران در حالی که دولت‌های هر دو کشور ايران و هند اميدوارند با ارتقا سطح آگاهی‌های عمومی در زمينه‌ محيط زيست فشار روزافزون بر منابع طبيعی را کاهش دهند اما آموزش دهندگان خود از دانش کمی در زمينه‌ محيط زيست برخوردارند.

بر اساس نتايج اين تحقيق از دو دولت‌ هند و ايران به طور قاطع خواسته شده تا دوره‌های آموزشی مرتبط با محيط زيست را برای معلمان مدارس تدارک ببينند و به همين نسبت امکانات کمک آموزشی بيشتری در اختيار معلمان مدارس قرار دهند

  
; ساعت ۸:٢۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۱ آذر ۱۳۸٥