هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

سفر به خالد نبی۲

از سوی دیگر  برخی مدعی هستند که چنین سمبل هایی مربوط به آثار مگالتیک( خرسنگی) می شود . مشابه آن چیز هایی است که در جزایر استر و یا نمونه هایی مربوط به تمدن آزتک ها در مکزیک می باشد . عجیب آن که با چنین اهمیتی در هیچ یک از منابع موثق اشاره ای به این آثار نشده است .یکی از دوستان همراه نظریه مربوط به د وران میتراورزی ( پرستش خورشید) و قبل از آن را که دوران پرستش ستارگان است مطرح می کرد  و مدعی بود که چنین آثاری در مناطق دیگر به جهت تعیین سمت ستارگان خاص برای پرستش در نظر گرفته شده است..دوست دیگری که همراه بود براساس مطالبی که از اهالی شنیده بود به وجود گورستان تاکید داشت اما چندان از زمان و دوره تاریخی آن اطلاعی در دست نداشت . نزد اهالی اعتقاد بر این بود که این ستون ها افراد شرور و بدی بوده اند که به امر الهی به سنگ بدل شده اند.و با بکار بردن اصطلاح کافرستان نوعی تابو را در رفتن به این محل ابراز می کردند. نگاه به این مساله از منظر اهالی محلی، موضوع تشابه سمبل هایdolmen,Phallic,cromlech   را منتفی می کرد.دو نوع سمبل در این مکان بیشتر از سایر نشانه ها وجود دارد ستون های سنگی با ارتفاع متفاوت که  هر یک کلاهی با چندین تراش بر سر دارند و نوع دیگر که شبیه صلیب است و ارتفاع آن کمتر از ستون هاست .ارتفاع بلند ترین ستون در این قسمت به بیش از ۲ متر می رسد. شاید شبهه تفاوت جنسیت در نظریه گورستان بودن این مکان به دلیل چنین تفاوتی باشد .اگر چه چنین گورستانی معمولا با ید در کنار شهری با جمعیت چندین هزار نفری باشد و اطلاعی از وجود چنین شهری در متون تاریخ باستان حداقل  نزد من وجود ندارد. کتابچه راهنمای شورای اسلامی این آستانه نیز صرفا گزارش گونه ای از عملکرد این شوراست تا یک سند معتبر تاریخی و شاید به دلیل همین اطلاعات ناقص است که حتی برخی از محققین در مورد تفاوت بین یک پیامبر تبلیغی ما بین حضرت مسیح(ع) و حضرت محمد (ص)  تردید کرده باشند و مقبره خالد بن سنان ( خالد نبی ) را متعلق به یکی از اولیا الله محلی بدانند . . چرا که در مجاورت این مکان دو مقبره دیگر مربوط به مصلحین محلی به نام های چوپان عطا و عالم بابا  وجود دارد .به نظر من ، آن چه که در نگاه اول به این آثار به ذهن متبادر می شود  آن است که چنین مکانی بی شباهت به یک قتلگاه نیست  و به نظر می رسد که در خونین ترین صحنه یک نزاع نظامی، تعداد کشته شدگان در این مکان به حداکثر ممکن خود رسیده است و این نشانه ها به یاد بود این قربانیان بنا شده است . چرا که در نقاط دیگر این مکان در فواصل غیر همگون نشانه های مشابه پراکنده شده است . اگرچه هنوز تعیین مرز های مراتع و استفاده از این نشانه ها برای تعیین جهت حرکت رمه ها به عنوان یک نگاه دیگر مطرح بود اما بعید به نظر می رسد که برای چنین امری نیاز به چنین زحمت و مرارتی در تراشیدن چنین نشانه های سنگی باشد.و مضافا اینکه چنین سابقه ای هم تاکنون اظهار نشده است. حال این که این جنگ مربوط به کدام دوره ی تاریخی است اطلاعات من کافی نیست و کار یک متخصص تاریخ باستانی است

   

با گرد و خاک بسیار زیاد به گنبد کاووس یا همان شهر تاریخی جرجان بازگشتیم  و پس از دیدن بلند ترین و قدیمی ترین برج آجری و  آثار و خرابه های  شهر باستانی جرجان ، روز جمعه از مسیر آزادشهر( جنگل نوده) –خوش ییلاق به شاهرود و دامغان با اندکی تغییر مسیر از کنار چشمه علی دامغان و مسیر شهمیرزاد به سمنان و تهران رسیدیم تا فرصتی دیگر و سفری دیدنی تر

  
; ساعت ۱٢:٤٧ ‎ب.ظ روز شنبه ٦ آبان ۱۳۸٥