هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

نياز آمريكا به معلم جغرافيا

با وجود اين‌كه حدود سه سال از پوشش وسيع خبري حمله آمريكا به عراق مي‌گذرد، 63 درصد پاسخ‌دهندگان، نمي‌توانند عراق را روي نقشه پيدا كنند و 75 درصد هم نمي‌توانند، اسرائيل يا ايران را روي نقشه بيابند. در اين تحقيق كساني كه نتايج خوبي را به دست نمي‌آوردند، به هيچ وجه از اين واقعه ناراحت نبودند.

۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - قبل از ظهر ۱۰:۵۳ سايت بازتاب- كد خبر: ۳۸۶۹۵

كساني كه با نظام تحصيلي در آمريكا آشنايي دارند، مي‌دانند كه آزادي‌هاي فردي در اين نظام آموزشي، چنان ريشه دوانيده است كه بسياري از دانش‌آموزان را بي‌سواد بار مي‌آورد و همه كساني كه پس از ديپلم به دانشگاه نمي‌روند و مستقيم وارد بازار كار در جامعه آمريكا مي‌شوند، اين بي‌سوادي را به جامعه منتقل مي‌كنند. شايد ريشه آن‌كه نخبگان نظام سرمايه‌داري حاكم بر آمريكا، چشم طمع به نخبگان علمي، دانش‌آموزان بااستعداد و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي كشورهاي ديگر دارند، آن است كه افزون بر استفاده از اين «فرآورده‌هاي آماده»، اين نخبگان علمي وارداتي به آمريكا، جبران بي‌سوادي آ‌مريكايي‌ها را مي‌كنند.

گزارش زير كه بر پايه تحقيق مجله «نشنال‌ژئوگرافيك» و توسط خبرگزاري فرانسه منتشر شده، به خوبي گوياي اين واقعيت است. در اين گزارش آمده است: آمريكايي‌هاي جوان، اطلاعات كمي از جغرافياي جهان دارند، به گونه‌اي كه بيشتر آنان نمي‌توانند، عراق را نشان داده و سه‌چهارم آنان نيز قادر به يافتن اندونزي در نقشه نيستند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، تحقيق انجام شده از سوي مؤسسه «Roper» به سفارش مجله «نشنال‌ژئوگرافيك»، نشان داد كه بيشتر جوانان آمريكايي بين 18 تا 24 سال، حتي در مورد كشور خودشان هم اطلاعات جغرافيايي ضعيفي دارند، به گونه‌اي كه نمي‌توانند نيويورك يا اوهايو را روي نقشه پيدا كنند.

نتايج تحقيق نشان داده است، با وجود اين‌كه حدود سه سال از پوشش وسيع خبري حمله آمريكا به عراق مي‌گذرد، 63 درصد پاسخ‌دهندگان، نمي‌توانند عراق را روي نقشه پيدا كنند و 75 درصد هم نمي‌توانند، اسرائيل يا ايران را روي نقشه بيابند.
همچنين 9 نفر از هر ده نفر، توانايي يافتن افغانستان و 70 درصد هم توانايي يافتن كره شمالي را نداشتند.

يك مورد جالب ديگر هم سودان بود كه 20 درصد، اين كشور آفريقايي را در آسيا جستجو مي‌كردند و 10 درصد هم در اروپا.
در سؤال راجع به حوادث زلزله، تنها 33 درصد پاكستان را از 4 گزينه ممكن در سال 2005 انتخاب كردند، در حالي كه بيش از چهار نفر در هر ده نفر نيز نمي‌دانستند پاكستان در آسياست و به رغم توفان‌هاي شديد اخير آمريكا، بيش از يك‌سوم پاسخ‌دهندگان، نتوانستند «لوئيزيانا» و «مي.سي.سي.پي» را به رغم پوشش رسانه‌اي گسترده در نقشه پيدا كنند.

چين بهترين ركورد را با ميزان 70 درصد در اين ميان داشت، اما جمعيت آن را تنها دو برابر آمريكا مي‌دانستند، در حالي كه دست‌كم، چهار برابر آمريكاست. جالب آن‌كه در اين تحقيق كه بين دسامبر 2005 و ژانويه 2006 انجام شد، كساني كه نتايج خوبي را به دست نمي‌آوردند، به هيچ وجه از اين واقعه ناراحت نبودند.
مؤسسه «نشنال‌ژئوگرافيك»، پس از پنج سال تحقيق در اين زمينه، نتايج را منتشر كرد.

«جان فاهي»، دبير بخش اجتماعي اين مؤسسه مي‌گويد: ادبيات جغرافيايي بر بهبود اقتصاد و روابط ما با ديگر ملت‌ها و محيط اطرافمان به شدت تأثير دارد
.

  
; ساعت ۳:٠۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳۸٥