هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

کاربرد رايانه در آموزش جغرافيا - قسمت آخر

چه موضوعات جغرافيايي را با استفاده از رايانه بهتر مي‌توان آموزش داد؟

          در اين قسمت نيز مي‌توانيم طبقه‌بندي بر مبناي سطح آموزش‌ها قائل شويم. به عنوان مثال موضوعات جغرافيايي كه در سطح عمومي با استفاده از رايانه قابل ارائه هستند، عبارت‌اند از:

بازي‌هاي جغرافيايي

آزمون‌هاي جغرفيايي

مشابه‌سازهاي جغرافيايي

و همه‌ي موضوعات معمولي جغرافيا در همه‌ي ابعادش به صورت منابع اطلاعات جغرافيايي

در بعد تخصصي اين موضوعات ازطريق رايانه‌ها قابل آموزش هستند: كارتوگرافي، نقشه‌خواني، G.I.S و سنجش از دور.

 در محتواي فصل چهارم از كتاب درسي جغرافيا در دوره‌ي پيش‌دانشگاهي كاربرد رايانه در جغرافيا به اين صورت طبقه‌بندي شده است.

          الف- كاربرد رايانه در ارائه‌ي اطلاعات جغرافيايي (با استفاده از CDهاي آموزشي بسياري از موضوعات عام و خاص جغرافيا قابل ارائه هستند.)

          ب- كاربرد رايانه در پردازش اطلاعات جغرافيايي: نرم‌افزارهاي عمومي آماري در پردازش آمارهاي جغرافيايي نظير داده‌هاي هواشناسي و جمعيت مي‌توانند مورد استفاده قرار گيرند.

          ج- جغرافيا و شبكه‌هاي اطلاع‌رساني جهاني: جغرافيا نيز مانند هر رشته‌ي علمي و يا هر موضوع مشخصي در شبكه‌هاي اطلاع‌رساني قابل جست‌وجو است.

          د- ارتباط با جغرافيدانان ديگر كشورها: اميد است جغرافيدانان ايران از چنين امكاني كه به‌وجود آمده است، براي تبادل نظر و اعتلاي دانش جغرافيا استفاده كنند.

          هـ- پردازش اطلاعات جغرافيايي: بهترين مثال در اين زمينه استفاده از نرم‌افزار ادريسي است كه مي‌تواند با استفاده از داده‌هاي رقومي ماهواره‌اي به تحليل مشخصات هر منطقه اقدام نمايد.

          و- مشابه‌سازي مدل‌هاي جغرافيايي به وسيله‌ي رايانه: در صورتي كه اين توانايي در معلمان جغرافيا تقويت شود كه بتوانند برنامه‌نويسي رايانه‌اي را بياموزند و يا با همكاري يك برنامه‌نويس رايانه‌اي مشتركاً اقدام به تهيه برنامه‌هاي virtual lab يا آزمايشگاه‌هاي مجازي بنمايند. بسياري از موضوعاتي كه امكان حضور در محل براي مشاهده و تعقيب فرايند آن وجود ندارد، ازطريق رايانه‌ها قابل نمايش هستند. از جمله فرسايش‌ها اعم از بادي يا آبي آن، تغيير كف اقيانوس‌ها، نحوه‌ي عملكرد آتشفشان‌ها به هنگام انفجار و

          پيشنهاد مشخص در اين زمينه آن است كه همكاران محترم در استان‌هاي خود بررسي نمايند كه آيا امكان راه‌اندازي يك سايت اينترنتي براي همان استان وجود دارد يا خير؟ باتوجه به اين كه برخي از دانش‌آموزان در اين زمينه توانمندي‌هاي قابل توجه يافته‌اند مي‌توان از وجود آنان نيز بهره برد. دوم اين كه كليه همكاران با تعريف يك e-mail براي خود در طول سال نسبت به تبادل اطلاعات حرفه‌اي اقدام نمايند.

آدرس‌هاي اينترنتي قابل استفاده در آموزش جغرافيا

          يك جست‌وجوي ساده در اينترنت حجم بالايي از اطلاعات و آدرس‌هاي كسب اين اطلاعات را دراختيار معلمان جغرافيا مي‌گذارد. در اين قسمت ضمن ارائه‌ي برخي از اين آدرس‌هاي قابل استفاده كه در برخي از منابع ذكر شده است، ليستي از آدرس‌هاي اينترنتي نيز ضميمه مي‌باشد.

يك سرويس گزارش‌دهي مستقيم و آني در زمينه‌ي آموزش و پرورش كه مؤسسه تحقيقات توسعه آن را اداره مي‌كند.

www.id21.org

پايگاه اينترنتي بخش آموزش و پرورش يونسكو كه براي آگاه شدن از ابتكارات بين‌المللي در زمينه‌ي آموزش و پرورش مفيد است.

www.unesco.org/education

پايگاه اينترنتي انجمن دست‌اندركاران آموزش و پرورش زنان افريقا

www.fawe.org

براي يافتن اطلاعاتي درخصوص همكاري جديد ميان چندين مؤسسه براي آموزش دختران

www.girlseducation.org

كتابخانه مجازي يونسكو كه منتخبي از كتاب‌هاي منتشر شده توسط يونسكو را به طور كامل و رايگان بر روي شبكه جهاني ارائه مي‌كند.

www.unesco.org/virtual-Library

اخبار تازه سازمان ملل متحد درباره‌ي گزارش‌ها و قطعنامه‌هاي مهم

www.un.org/dept/dpko

درمورد گونه‌هاي زنده‌ رو به انقراض، مسائل زيست‌شناختي و تغييرات آب و هوا، ارائه‌ي اطلاعات مي‌كند.

www.biodiv.org/rioconv/

آدرس‌هاي زير اطلاعاتي را درمورد مدارس مجازي و نقش رايانه در آموزش جغرافيا ارائه مي‌كند.

دانشگاه تماسك سنگاپور

www.tp.edu.sg/default-.htm

http://geog.gmu.edu/geog.com/

http://courses.woshington.edu/geogineQ/co

www.clas.ufl.edu/users/mbinford/geoS145

www.census.gov/geo/www/compjobs.html

www.geog.psu.edu/compresource.html

www.Earthshots.com

http://macosarchives.macosarchives.com/education-geography.html

 

 

                                           برخی از اصطلاحات

Pc= personal computer

رايانه شخصي رايانه خانگي

www= world wide web

شبكه اطلاع‌رساني جهاني

Modem

مودم وسيله‌اي براي برقراري ارتباط بين رايانه و ارائه‌كننده‌ي خدمات اينترنتي ازطريق خط تلفن

Virtual education

آموزش مجازي

Virtual school

مدرسه مجازي

Virtual classroom

كلاس درس مجازي

Chat

گفت‌وگوي اينترنتي

e-mail

پست الكترونيك

Lan = Local area network

شبكه اطلاع‌رساني محلي

Wan= wide area network

شبكه اطلاع‌رساني جهاني

Man= metropolitan area network

شبكه اطلاع‌رساني شهري

CBT= Computer Based Tranining

طراحي و توليد مواد آموزشي بر پايه رايانه

Fire wall

ديوار آتش، برنامه‌هاي محافظ در اطلاع‌رساني شبكه‌اي

URL= Uniform Resource Locator

جايگزين منبع يكنواخت در اينترنت كه شامل آدرس‌ها‌ي حمايت‌كننده‌ها مي‌شود.

HTML= Hyper text makeup language

زبان ساخت ابر متن در اينترنت

HTTP= Hyper text transfer protocol

پروتكل انتقال ابرمتن در اينترنت

Search engine =

موتور جست‌وجو‌گر در اينترنت نظير yahoo يا msn

Web =

شبكه اطلاع‌رساني

Computer letrece =

سواد كامپيوتري

Yahoo= Yet Another Hierarchical Officious Oracle by David Filo and Jerry Yang at Stanford university at 1994.

يا هو

L S I = Larage Skill Integrated

مدارات بسيار مجتمع

U L S I = Ultra Larage Skill Integrated

مدارات فوق مجتمع

I S P = Internet Service Present

عرضه‌كننده خدمات اينترنت

  
; ساعت ٧:٥۳ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٦ اردیبهشت ۱۳۸۳