هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

الگوی تدريس خانم سعيدی از شهر تهران

هوالعزيز

 

 

 طرح درس جغرافيا مبتني برIT

 

 

 

واحد یادگیری : آلودگی هوا

 

درس : بارش اسیدی

 

 

 

 

مرضيه سعيدي

دبيرستان سلمان فارسي

منطقه ۱۵

سازمان شهر تهران

 

                                                 

 

بنام خدا

 

    طرح درس جغرافيا 

    طراح : مرضيه سعيدي

    منطقه ۱۵ شهر تهران

     

     واحد یادگیری : آ لود گی هوا

      درس : بارش اسیدی

      كتاب جغرافياي عمومي چاپ ۱۳۸۳ صفحه هاي        ۸۹  -۸۸   

  مفاهيم كليدي : آلودگي هوا (air pollution   باران اسيدي (acid rain)

   وارونگي دما (inversion) ؛گازهاي گلخانه اي(earth warming) ،اثر گلخانه اي (green house effect) ، گرم شدن زمين(earth warming) 

    زمان : يك جلسه آموزشي

   هدف هاي يادگيري:

     - آلودگي هوا و علل آن را بشناسند.

     - پديده هاي گلخانه اي را بفهمند.

     - با اثرات پديده هاي گلخانه اي در آب و هوا آشنا شوند.

     - پيامدهاي گرم شدن كره زمين را بشناسند.

     - با پديده ي وارونگي دما و علل ايجاد آن آشنا شوند.

     -  بارش اسيدي و علل ايجاد آن را بشناسند.

     - با پیامدهای بارش اسیدی آشنا شوند .

     - با کشورهای موثر در ایجاد بارش اسیدی و کشورهای در معرض بارش اسیدی آشنا شوند .

     - با لايه ازن و اثر آن آشنا شود.

   انتظارات عملكردي:

    - ميزان اثرات آلودگي هوا توسط آتشفشان و سوخت هاي فسيلي در صنايع را مقايسه كنند.

    - بنويسند افزايش پديده هاي گلخانه اي در جو سبب پيدايش كدام فرضيه شده است.

    -  اطلاعات مورد نياز درباره ي تغيير دماي زمين را از پايگاههاي اينترنتي بيابد.

    - نمودارهاي ص 85 كتاب (درجه حرارت زمين و ميزان تراكم co2 در جو) را مقايسه و تفسير كنيد.

   -   به نظر آنها كدام دسته از كشورهادر افزايش گازهاي گلخانه اي نقش بيشتري دارند چرا؟

   -  با بريده هاي روزنامه يك روزنامه ديواري تحت عنوان تغيير آب و هوا (اقليم) بسازند.

   -  نمودارهاي ص ۸۶ كتاب را مقايسه و تفسير نمايد.

    -  تحليل كند جرا وارونگي دما در مراكز شهري و صنعتي خطر دارد ولي در پيرامون شهرها و مراكز صنعتي خطري ايجاد نميكند

   - فرايند ايجاد بارش اسيد ي و علت آن  را توضيح دهد.

   - پیامدهای بارش اسیدی را بیان نماید .

   - تحلیل کند کدام کشورها ( صنعتی – غیر صنعتی ) در ایجاد بارش اسیدی نقش بیشتری دارند .

   - به نظر آنها چگونه می توان از ایجاد بارش اسیدی جلوگیری کرد .

   - با استفاده از نقشه ص ۸۸كتاب نام۳ كشور كه در معرض بارش اسيدي باشد ونام ۳ كشور كه در معرض بارش اسيدي نيستند را              بيابد و در جدولي که در ميحط  word  يا excel ترسيم می كنذ, نمايش دهد.

- فكر كنيد چه كارهايي مي توانيد انجام دهيد كه سطح آلودگي هوا كاهش يابد تا نهايتا  دماي كره ي زمين افزايش پيدا نكند. آنها را در يكي از محيط هاي excel  يا word بنويسيد.

- دلايل حفاظت از لايه ازن را بيان كنند.

 امكانات ICT:رايانه با امكانات دسترسي به اينترنت ،نرم افزارهاي ارايه مطالب و ويديو پروژكتور

امكانات جايگزين:كاغذدر اندازه A3  - ماژيك – بريده روز نامه – كتاب درسي – مجله –CD اطلاعات درصورت عدم دسترسي به اينترنت – تخته

 مهارتهاي IT مورد نياز فراگيران :آشنا با مهارت جستجو در اينترنت و كار در محيط excel-word-powerpoint

 مراحل تدريس :

1-احوالپرسي و حضور و غياب با شمارش ذهني...

2-پرسش جلسه قبل ندارد (اولين جلسه بعد از آزمون پاياني نوبت اول است).

3 –نشان دادن اسلايد و حدس زدن عنوان درس توسط دانش آموزان

4- نشان دادن پاكت هاي نامه و ارايه آنها با جملاتي مثل «نامه هاي خوب براي بچه هاي خوب و فعال و...»

5-از آنها مي خواهيم تا نامه ها را بخوانند ، تکمیل کنند و بگویند چه سوا ل هایی در ذهن آنها شکل گرفته است .

6- وقتي سوال ها مطرح و بحث و نتیجه گیری شد از آنها مي خواهيم برگه كار فراگيران در كلاس را بخوانند و اجرا كنند .

برگه كارفراگيران در كلاس :

   مراحل كار فراگيران :

1-    گروه هميشگي خود را تشكيل دهيد .

2-    از روي اسلايد ها عنوان درس را حدس بزنيد .

3-    هر گروه نامه خود را بخواند.

4-     با مشورت هم يك موضوع یا مسئله اي راكه در مورد موضوع درس در ذهن تان بوجود آمده انتخاب

و جستجو نماييد .

5-    از بريده هاي روز نامه ، كتب ومجلات ، لوح فشرده (CD) و سايت هاي زير مي توانيد استفاده كنيد :

 

 

 

 

http://www.iranglobal.dk/kanon%20sabaz%20M.htm

http://www.sharghian.com/magazine/archive/005404.html

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara-

http://anaoghtyboy.blogsky.com/?PostId=11

http://ngdir.com/SiteLinks/Kids/html/energy-mafahim_11_zamin%20garmai.htm

http://www.bbc.co.uk/persian/interactivity/debate/story/2005/06/050605_aa_environment.shtml

http://www.iranian.be/pr/index.php?p=1920

http://ettelaat.net/sahretan_tehran.htm

http://www.mehrnews.ir/fa/newsprint.

Http://www.ngdir.irsitelinks/kids/html/mafahim asargolkhaneie.htm

Http://daneshnameh.roshd.ir

http://irangreenpen.org/01articles/000890.shtml

http://www.aqcc.org/p tehran air.htm

http://www.frw.org.ir/fa/saruguz/axbur. varooidud/indexu

http://irangreenpen.org/00news/001056.shtml

http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2004/09/040922_si_icecollapse-ant.shtml

http://www.payamezenderood.com/framework.jsp?SID=9548

6-  حالا نتايج تلاش ،مشورت ،مباحثه و جستجوي خود را در فعاليت هاي زير  نشان دهيد :

فعاليت های(ارزشيابي) داخل كلاس :

الف : 1- در محيط power point   براي پاسخ سوال یا موضوع اسلايد سازي كنيد .

در صورتي كه توانايي اسلايد سازي نداريد يكي از فعاليتهاي جايگزين  شماره 2 يا 3 را انجام دهيد .

2-داستان يا سناريويي بنويسيد كه شخصيت هاي آن با مسئله آلودگي هوا و راه حل آن در گير باشند .

3- با بريده هاي روز نامه  يك روز نامه ديواري در مورد لايه ازن يا تغييرات آب وهوا درست كنيد .

ب : فعاليت هاي زير را انجام دهيد :

1-   با توجه به نقشه ص 88 از ميان قاره هاي جهان  دو گروه از كشور ها را شناسايي و فهرست كنيد (براي هر گروه سه كشور )  كه در معرض بارش اسيدي هستند يا نيستند و آنهارا  درجدولي كه در محيط excel  يا word ترسيم ميكنيد نشان دهيد .

2-   كدام يك از نمودار ها وارونگي دما را بهتر نمايش مي دهد :

                                                                   ارتفاع                       ارتفاع

 

 


                                                      دما                          دما                                         

3-   نظر خود را در مورد روش كار امروز بنويسيد .

4-   نماينده گروه آماده باشد تا يافته هاي گروه را براي كلاس گزارش كند

5-فعاليتهاي خود را در پوشه جغرافيا با نام گروه تان ذخيره كنيد .

 

فعاليت هاي(ارزشيابي) خارج از كلاس :

1-  فعاليت هاي داخل كتاب را حل كنيد .

2-  سه انرژي پاك نام ببريد .

3-  دو پيشنهاد براي كاهش آلودگي هوا بنويسيد .

4-تصور كنيد اگر يكي از نتايج آلودگي هوا  ، كاهش دماي كره زمين باشد ، چه پيامد هايي بهمراه دارد.

5-شش پرسش چهار گزينه اي  از متن درس طراحي نماييد

ارزشيابي:در دو قسمت قبل تحت عنوان فعاليت های داخل کلاس و فعاليتهای خارج از کلاس و به کمک چک ليست انجام می شود.

 فوايد استفاده از it  در ارائه درس:

- دستيابي به يادگيري مستقل و فعال

- تقويت مشاركت و كار گروهي

- امكان دسترسي آسان ‘ انتخاب و تفسير اطلاعات

-  تنظيم سرعت پيشرفت دانش آموز توسط خود وي

-  مرور‘ بازبيني ‘ اصلاح و بهبودكيفيت كار

-  تقويت اعتماد به نفس و روحيه خوداتكايي در دانش آموز

- ايجاد فضاي غير رسمي درآ موزش

-  جذابيت و برخورداري از تنوع در ارائه مطالب

- آزادي عمل دانش آموز در زمينه هاي مطالعه

- تقويت توانايي دانش آموز در نوشتن گزارش و توضيحات

- پيشگيري از تكروي و انزواي دانش آموزان

 

توجه : فعالیتهای( ارزشیابی ) داخل کلاس و منزل دانش آموزان مخصوص جشنواره و درس بارش اسیدی در صفحه بعد قرار دارد .

       

ضميمه ها: 

متن نامه جهت ایجاد انگیزه در دانش آموزان « مخصوص اجرا در جشنواره و درس بارش اسیدی »

    

    به نام خدا

سلام عزیزان ، دفعه قبل مطالبی را در مورد آ لودگی هوا ، علل ، انواع و برخی از پیامدهای آن مانند افزایش گازهای گلخانه ای ، گرم شدن کره زمین و پیامدهای آن  و وا رونگی دما یاد گرفته ایم . این جلسه در مورد

 بارش اسیدی و جلسه آینده در مورد لایه ازن می آموزیم  .

بارش اسیدی که علت آن فعالیت های ........... است و عامل ایجاد آن افزایش گازهای ............ و ............

می باشد. این گازها در جو زمین دچار واکنش شیمیایی می شوند و دو اسید ..................... و ...............

را تولید می کند که همراه با بارش مثل باران یا مه به سطح زمین می رسند .

توجه : لطفا جملات را تکمیل کنید و بگویید چه سوال هایی در ذهن شما به وجود آمده است .

          با هم سوال ها را در کلاس مطرح و پس از بررسی آنها چند سوال را برای ادامه یادگیری انتخاب

         می کنیم .

 

راستی برای تکمیل نامه می توانید از کتاب و لوح فشرده (CD ) و موتور جستجو در اینترنت استفاده کنید.

یادتان باشد یافتن لذت بخش است اما جستن لذت بخش تر است .

                                                                           انجمن دوستی معلم و دانش آموز

  

   

برگه كار فراگيران در كلاس :«مخصوص اجرا در جشنواره درس بارش اسیدی »

       1- گروه هميشگي خود را تشكيل دهيد.

       2 – با توجه به اسلايد ها عنوان درس را حدس بزنيد .

      3- هر گروه نامه خود را بخواند.

      4- حالا به موضوع درس« بارش اسيدي»،«acid rain  » و سوال های مطرح شده توجه كنيد .

      5 -از بريده هاي روزنامه ،كتب،مجلات و CD و سايتهاي زير مي توانيد استفاده كنيد.

      

http://www.daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php

 

http://earthsci.org/Enter

 

http://www.ngdir.ir/SiteLinks/Kids/html/mafahim_asargolkhaneie.htm

 

http://www.plugged-in.org/what_is_acid_rain.html

 

http://ks.essortment.com/acidraineffect_rqmz.htm

 

http://weather.about.com/library/weekly/aa032502a.htm

 

 

     

     5- حالا نتايج تلاش و مشورت ،مباحثه و جستجوي خود را در فعاليت هاي زير نشان دهيد:

       الف- نماينده گروه آماده باشد تا نتايج كار را براي همه توضيح دهد.

         ب- مطالب ،نمودارو عكس هايي را كه در مورد بارش اسيدي و سوال ها از اينترنت يافته ايد در محيط power point يا  محيط ديگري نمايش دهيد.

        ج-نام سه كشور كه در معرض بارش اسيدي باشد و نام سه كشور كه در معرض بارش اسيدي نباشد ا زنقشه ص 88 پيدا كنيد و در جدولي كه در محيط      excel يا word ترسيم مي كنيد نمايش دهيد.

       د- به نظر شما چه كاري مي توانيم انجام دهيم كه بارش اسيد ي كاهش يابد .

      ه- همه ي فعاليت هاي خود را در پوشه ي جغرافيا با نام گروهتان ذخيره كنيد.

      توجه! در صورت نداشتن مهارت IT به طور جايگزين مي توانيداز سایر توانایی های خود استفاده کنید مثلا درست کردن روزنامه ديواري و....       

                                                                   موفق باشيد 

 

 

 

 

برگه كار فراگير در منزل

 

1-     در ارتباط با موضوع درس ” باران اسيدي“ ازچند پايگاه اينترنتي ديگر استفاده نماييد و متن ,عكس ,نقشه ,

 

 

نمودار و ......بيابيد ودر پوشه خود ذخيره كنيد .

 

 

2-     آيا ميتوانيد مطلبي پيدا كنيد  بر خلا ف مطالب كتاب درسي , كه بارش اسيدي را زيان آور ميداند , آن را مفيد

 

بداند؟ 

 

در صورت يافتن چنين مطلبي آن را با گروه خود در ميان گذاريد  و براي بحث در جلسه بعد كلاس آماده شويد .

 

 

3 -  شش پرسش چهار گزينه اي از موضوع درس طراحي نماييد .

                                                                                                               توفيق يارتان باد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  
; ساعت ۱۱:۱٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٢ شهریور ۱۳۸٤