هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

کاربرد رايانه در آموزش جغر افيا - قسمت ششم

اينترنت چيست؟

            حال كه با تاريخچه‌ي ايجاد شبكه اطلاع‌رساني جهاني آشنا شديم، مي‌توانيم به موضوع اصلي يا اينترنت بپردازيم. «نت در انگليسي مخفف كلمه‌ي نت ورك (Network) يعني شبكه است. اينترنت مركب است از پيشوند اينتر و كلمه مخفف نت. اينتر در فرهنگ و بستر به معني (بين در ميان و امري كه بين چند چيز انجام شود) آمده است؛ مثل اينترنشنال  (International) يعني بين‌المللي. با اين توضيح، اينترنت يعني ارتباط بين چند شبكه رايانه‌اي. كم‌ترين كاري كه با اينترنت مي‌توان انجام داد، ارسال و دريافت نامه‌هاي الكترونيكي (e-mail) است.[1]

          اينترنت بزرگ‌ترين شبكه جهاني است كه اطلاعات را در تمام دنيا منتشر مي‌كند. اگر اين شبكه‌ي جهاني را در محدوده‌ي يك سازمان كوچك كنيم، مي‌شود اينترانت (Intranet) و اگر تعدادي از سازمان‌ها را به يك‌ديگر متصل كنيم، مي‌شود اكسترانت (extranet) ولي به هر حال ازنظر زيربنايي يكي هستند.[2]

 

 

 

اينترنت چگونه كار مي‌كند؟

          وقتي در خانه با شبكه اينترنت به وسيله‌ي يك مودم و بر روي خطوط تلفن معمولي تماس برقرار مي‌كنيد، اين خطوط شما را به يك عرضه‌كننده خدمات اينترنت (ISP) وصل مي‌نمايد. ISP ها به وسيله‌ي خطوطي كه از شركت‌هاي تلفن محلي اجاره كرده‌اند، به عرضه‌كنندگان خدمات شبكه وصل مي‌شوند كه اداره‌كننده ستون فقرات و شريان حياتي اينترنت هستند. به اين ترتيب، رايانه هر كاربر اينترنت ازطريق يك ISP و عرضه‌كنندگان خدمات شبكه به ميليون‌ها رايانه‌ي ديگر متصل مي‌گردد و اطلاعات به وسيله‌ي دستگاهي به نام مسيرياب از يك رايانه به رايانه‌ي ديگر راه‌گزيني مي‌شود. اينترنت براساس طرح راه‌گزيني بسته‌ها، پايه‌گذاري شده است و اين بدان معناست كه هر پرونده ارسالي بر روي اينترنت از پيغام‌هاي پستي الكترونيك گرفته تا محتويات صفحه‌ي وب به تكه‌هاي كوچك‌تري از داده‌ها به نام بسته تقسيم مي‌شوند. بر روي هر بسته برچسبي زده مي‌شود كه شامل يك آدرس مقصد مي‌شود. مسيرياب‌ها وظيفه دارند تمام بسته‌ها را به مقصدشان برسانند. كار مسيرياب‌ها، ارسال بسته‌هاي دريافتي به سمت مقصد از يك مسيرياب به مسيرياب ديگر است. زنجيره‌اي از مسيرياب‌ها كه هر يك از نشاني ديگري بر روي شبكه مطلع هستند، به كمك جدول‌هاي مسيريابي كه مرتباً به روز در مي‌آيند، بسته‌ها را دست به دست به سمت مقصد نهايي رد مي‌كنند. در حالت‌هاي خاص ممكن است يك مسيرياب دقيقاً محل مقصد موردنظر را نسبت به نقطه شروع بداند ولي عموماً مسيرياب‌ها با هم كار مي‌كنند و اطلاعاتي را كه مربوط به موقعيت جغرافيايي خودشان است، به اشتراك مي‌گذارند. در شبكه اينترنت برخلاف شبكه تلفن كه فقط از يك مسير مشخص اطلاعات را منتقل مي‌كند، هر بسته طي عمليات مستقلي به مقصد مي‌رسد. همه‌ي بسته‌ها مسير يكساني را در اينترنت طي نمي‌كنند، در واقع يكي از مزاياي اينترنت همين است. اگر خطي از كار بيفتد يا مسيري خيلي شلوغ باشد، مسيرياب‌ها به كمك هم مسير ديگري را براي انتقال داده‌ها انتخاب مي‌كنند. اين فرايند به جز وقفه‌اي كه گاهي در صفحه نمايش نمايان مي‌گردد، از ديد كاربران مخفي است و به نظرشان نمي‌آيد[3]  اما نكته‌اي كه بايد بدان اشاره داشت، اين است كه در مدارس چه استفاده‌اي از اينترنت مي‌شود. مدارس عمدتاً از اينترنت دو نوع استفاده مي‌كنند:

۱- دسترسي به مواد درسي، اطلاعات علمي، اشخاص و منابع علمي

۲- نمايش دادن صفحات خانگي توليد شده توسط معلمين و دانش‌آموزان به منظور معرفي خود يا مدرسه‌ي محل تحصيل [4] و يا هر توليد علمي ديگري كه در ارائه‌ي آن مي‌توان انتظار داشت از نظرات ساير علاقه‌مندان به آن استفاده كرد.

البته بد نيست بدانيم كه هر بار كه شما از يك پايگاه اينترنتي ديدن مي‌كنيد، يك پرونده‌ي كوچك موسوم به (Cooke) كه حاوي يك شماره هويت است، به طور خودكار روي ديسك رايانه‌ي شما مي‌نشيند. تا برگشت شما به صفحه‌هاي يك پايگاه را كه قبلاً بازديد كرده‌ايد، آسان‌تر كند اما شبكه‌هاي تبليغاتي مي‌توانند با استفاده از فقط يك كوكي، شما را در هزاران پايگاه اينترنتي ردگيري كنند. نيروي ويژه مهندسي اينترنت (سازماني متشكل از طراحان شبكه، فروشندگان و محققان) اكنون در حال ايجاد سيستمي است كه ازطريق آن به هر دستگاه (مونيتور يا تلويزيون و) يك شماره شناسايي داده شود تا به كمك آن بتوان اين دستگاه را روي شبكه پيدا كرد؛ بنابراين، آن روز دير نيست كه كسي در جايي به دقت بداند كه شما چه چيزي در يخچال خانه‌ي خود داريد.[5]



[1] - تيم برنرزلي،  مبتكر شبكه‌ي وب، پيام يونسكو 364، شهريور 80، ص 46.

[2] - چگونگي بهره‌گيري از آموزش الكترونيك، دكتر سعيد گنجعلي‌زاده، نشريه تدبير، شماره 125.

[3] - اينترنت چگونه كار مي‌كند؟ مجله سروش شماره 834، ص 20.

[4] - فن‌آوري اطلاعات در آموزش و پرورش، مهدي فيضي، رهيافت شماره 25.

[5] - جاسوس‌ها در يخچال شما، سيمون ديويس، مدير گروه بين‌المللي حمايت از حريم شخصي، پيام يونسكو شماره 380، شهريور 1380، ص 19.

  
; ساعت ٧:٤٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٧ فروردین ۱۳۸۳