هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

آغاز کاربرد کامپيوتر در جغرافيا

بر حسب اتفاق مطالبی را ديدم که به يکی از موضوعات اين وبلاگ ارتباط زيادی دارد و قبلا به طور مفصل در مورد آن نوشته بودم . اين مطلب هم می تواند قابل استفاده علاقه مندان به بحث مورد نظر باشد.

  آغاز كاربرد كامپيوتر در جغرافيا

كامپيوترها از اوايل دهه ي 1950 به صورت تجاري وارد بازار شدند ولي در سال هاي اوليه مورد استقبال جغرافي دانان قرار نگرفتند ،در اواخر دهه ي 1950 واوايل دهه ي1960 علوم جغرافيا دچار تحولات فلسفي و تغييرات عميق در روش تحقيق شدند.اين تحولات (انقلاب كمي) ناميده شدند.
تحولات مذكور زمينه را براي تغييرات بنيادي در جغرافيا هموار نمودند.كمي گرايي در جغرافيا و همزماني آن با عرضه ي كامپيوتر ها در سال هاي پاياني دهه ي 1950 واوايل دهه ي1960 توجه جغرافي دانان را به استفاده از كامپيوتر بر انگيخت ولي در اين زمان ها كه فقط يك دهه از زمان عرضه ي تجاري كامپيوتر به بازار مي گذشت مشكلاتي در پيش روي پژوهشگران قرار داد.
استفاده از كامپيوتر ضرورتا مي بايست در قالب برنامه نويسي تا قبل از ارايه ي اولين زبان برنامه نويسي سطح بالا در سال 1959 تخصص ويژه اي در زمينه ي سخت افزار و نرم افزار كامپيوتر نياز داشت.در ايالات متحده ي امريكا از جمله اولين پژوهشگران جغرافيا كه عملا كامپيوتر را در تحقيقاتشان به كار گرفتند مي توان از گاريسون و توبلر نام برد .آنها در زمينه ي ميزان برداشت غلات از زمينه هاي كشاورزي با استفاده از كارتوگرافي داده هايي بدست آوردندو براي كار طبقه بندي داده ها تعيين جداول و استنتاج آماري برنامه نوشتندو برنامه هايشان را بوسيله ي كامپيوتر اجرا كردند.
در بريتانيا موزرواسكات در مطالعات ساختاري شهري و كوپ پاك در زمينه ي ترسيم اطلس جغرافيايي كشاورزي از اسكاتلند و از امكانات پردازشي كامپيوتر در زمان بخوبي استفاده كردند

دراين دهه ترانزيستوروارد تكنولوژي كامپيوتر شدند. ورودترانزيستور وجايگزيني حافظه هاي مغناطيسي به جاي حافظه هاي لامپي حجم كامپيوترها را به صورت قابل ملاحظه اي كاهش داد، بر سرعت آنها افزود و مصرف آنها را كاهش داد.اين تحول سخت افزاري در سالهاي پاياني اين دهه با يك تحول نرم افزاري نيز همراه  گشت.اولين برنامه مترجم براي يك زبان سطح بالا نوشته شدهو كار برنامه نويسي نيز بسيارآسانتر شد.در نتيجه گروه بيشتري به استفاده مستقيم از كامپيوتر روي آوردند.در اين سالها جغرافيا نيز همانند بسياري ديگر از شاخه هاي علوم به ويژه علوم انساني باكامپيوتربيگانه بود .از آغاز دهه ي 1960 رفته رفته ولي به كندي بعضي از جغرافي دانان به استفاده از كامپيوتر روي آوردند ودر همين سالها انقلاب كمي ،يعني خروج جغرافيا از كيفي گرايي وتوصيف محض روي داد.بهره وري كامپيوتر در جغرافيا از سال1975 روزبه روزخودر بيشتر نشان مي داد كار تا انجا پيش رفت كه حتي بسياري از دستگاههاي جانبي وحتي انواعي از ميكروكامپيوتر بيشتر براي تحقيقات جغرافي ساخته شدند .


سال هاي توسعه ي كاربرد كامپيوتر در جغرافيا

  از نيمه ي دوم دهه ي 1970،قيمت كامپيوتر ها كاهش قابل ملاحظه اي يافت.با كاربرد تكنولوژي ريز پردازنده ها در سخت افزار كامپيوتر ابتدا كامپيوتر هاي خانگي و سپس كامپيوتر هاي شخصي بسيار ارزان قيمت ،قابل حمل و بي نياز از شرايط ويژه نگه داري به تعدادي روز افزون ساخته و به بازار عرضه شده اند.

هماهنگ با توسعه و گسترش سخت افزار ونرم افزار كامپيوتر نيز در راستاي پيشرفت سريع قرار گرفت.نسخه هاي متعدد از زبان هاي سطح بالا (برنامه هاي مترجم و مفسر )و بسته هاي كاربردي متنوع با مزيتهاي نسبت هاي نسبي سهولت فراگيري و گستره ي وسيعتر كاربرد يكي  بعد از ديگري نوشته يا توليد گرديده وبه بازار عرضه شدند.همراه با  اين تحولات استفاده از كامپيوتر بويژه در شاخه هاي كامپيوتر و علوم مهندسي و خدمات فراگير شد و در مورد جغرافيا شديد اغراق نباشد اگر بگوييم جغرافيا و كامپيوتر در هم أميختند.

اگر چه كاربرد كامپيوتر در جغرافيا قدري ديرتر از رشته هاي علوم پايه و مهندسي أغاز شد(از آغاز دهه ي 1960 يعني 15 سال بعد از توليدكامپيوتر هاي اوليه و 10 سال بعد از عرضه ي تجاري كامپيوتر ها )،اما بعد از شروع بويژه در دو دهه ي اخير رشد آن حيرت انگيز بوده است .در ابتدا جغرافيدانان براي تعيين شاخص هاي آماري مركزي و پراكندگي مثل ميانگين و واريانس ،طبقه بندي داده ها ،تدوين جداول آماري و بالاخره تحليل هاي آماري روي شاخص هاي مركزي ،پراكندگي و همبستگي از توان محاسباتي و سرعت كامپيوتر با اجراي برنامه هايي كه خود غالبا به زبان fortran مي نوشتند بهره بردند

منبع : www.schoolnet.ir

 

 

 

  
; ساعت ٩:٠٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۱ امرداد ۱۳۸۳