هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

فیلم آموزشی ؛ سهلی ممتنع (نقش فیلم های آموزشی در تعمیق یادگیری )

این مقاله قرار است در ویژه نامه چهل ویکمین جشنواره فیلم های علمی ، آموزشی و تربیتی رشد به چاپ برسد. متن کامل آن پس از چاپ ارائه خواهد شد.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین سوالاتی که  در ذهن کارشناسان و معلم های واقعی نقش بسته است، آن است که چگونه می توان مفاهیم آموزشی را در ذهن مخاطبین نهادینه کردوهر یک از آنان یه فراخور تجربه و حوصله خود راه حلی را برای برون رفت از چالش پیش رو پیشنهاد می کنند. از جمله، موضوعاتی که مطرح می شود  ؛ مساله نقش تکنولوژی آموزشی در تسهیل آموزش هاست. این مقاله نیز سعی دارد نگاهی کلی تر به یکی از عناصر مهم آن یعنی فیلم آموزشی بیندازد

ادامه مطلب   
; ساعت ۱:٤۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ آبان ۱۳٩٠


تالیف کتاب های جغرافیا جهان 1و2 دوره تربیت معلم

قرار است امسال دو کتاب جغرافیای جهان دوره تربیت معلم تجدید تالیف شود . با جمعی از همکار، نسخه دست نویس آن تهیه شده است .امید وارم برای سال تحصیلی آینده به چاپ برسد.

مقدمه برای کتاب جغرافیای جهان

در روزگاری به سر می بریم که در فاصله نوشتن یک صفحه مطلب جدید ، وقتی به انتهای آن صفحه می رسیم ؛ مطالب نوشته شده کهنه شده و نیاز به بازنگری دارد. در چنین شرایطی سوالی که مطرح می شود این است که : آیا صرفا به مخاطبین نظام اموزشی باید دانش آموخت ؟ برای یافتن پاسخی برای این سوال بنیادی ، می بایست نگاهی گذرا به معلم و شغل او بنمائیم.

آیا معلمی هنر است یا حرفه. فن است یا علم ؟

ادامه مطلب   
; ساعت ۱:٤۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ آبان ۱۳٩٠


سیر تحولات آموزش نجوم در ایران از دارالفنون تا کنون

این مقاله قرار است در نشست علمی آذر ماه کمیته آموزش نجوم در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارائه شود.

مقدمه :

در نظام آموزشی ما به لحاظ تاریخی فرازها و مقاطع متعددی وجود دارد . یکی از بارز ترین  این مقاطع تأسیس دارالفنون است . مقطعی که سر آغاز حضور آموزش های نوین در نظام آموزشی ماست و تا مدتی دوران گذار نظام آموزش سنتی به آموزش و پرورش نوین را برای پژوهش های علمی تداعی می کند . از این روست که بسیاری از پژوهش هایی که حول محور مسائل آموزش و پرورش دور می زند ، با این معیار تقسیم بندی زمانی می شوند . در بحث بررسی سیر تحولات مباحث مختلف آموزشی نیز این مقطع قابل تأمل است . از این روست که اولاً هیچ بحث پژوهشی بدون تقسیم بندی زمانی کامل نخواهد بود و ثانیاً بدون توجه به مقطع اشاره شده،بررسی ها صورت معقول و منطقی نخواهد داشت

ادامه مطلب   
; ساعت ۱:۳٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ آبان ۱۳٩٠


تکمله ای در باب بسته آموزشی جغرافیا

سال هاست که در نظام  های آموزشی پیشرفته جهان بسته های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که در نظام آموزشی ما نه تنها این مهم تا کنون رخ نداده است بلکه بر سر تعریفی از آن هم اتفاق نظر نزد متخصصان تعلیم و تربیت بوجود نیامده است. هنوز به چیستی بسته آموزشی , چرایی و چگونگی استفاده از آن پاسخ در خوری داده نشده است.برخی حتی بسته آموزشی را تا حد کیت های سخت افزاری تنزل داده اند وفقط در بخشی رشته های علمی استفاده از آن را مجاز می دانند.از این رو سال ها قبل به همین تعبیر جعبه هایی مملو از ابزار و لوازم آزمایش برای درس علوم تجربی آماده نموده و در اختیار مدارس قرار دادند

ادامه مطلب   
; ساعت ۱:۳۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ آبان ۱۳٩٠


بارم بندی کتاب جغرافیای پیش دانشگاهی 90-91

درس: جغرافیا

 

پایانی اول

نمره

پایانی دوم

نمره

درس اول

6

درس اول

25/1

درس دوم

4

درس دوم

25/1

درس سوم

5

درس سوم

25/1

درس چهارم

5

درس چهارم

25/1

 

 

درس پنجم

3

 

 

درس ششم

3

 

 

درس هفتم

3

 

 

درس هشتم

3

 

 

درس نهم

3

جمع

20

جمع

20

 


 

  
; ساعت ٤:۳٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۸ آبان ۱۳٩٠


بارم بندی کتاب جغرافیای (1) و استان (استان شناسی) رشته ادبیات و علوم انسانی با ک

 

بارم بندی کتاب جغرافیای (1) و استان (استان شناسی) رشته ادبیات و علوم انسانی با کد 2/225

 

فصول

عناوین دروس

نوبت اول

نوبت دوم

شهریور

اول

درس اول:جغرافیا ، علمی برای  زندگی

2

5/0

5/1

دوم

درس دوم:نگاهی به جغرافیای طبیعی ایران

درس سوم : نگاهی به جغرافیای انسانی ایران

7

5/1

4

سوم

درس چهارم: بیابان ها

درس پنجم : انسان و بیابان

5/3

1

5/1

چهارم

درس ششم: اهمیت و نقش جنگل ها

درس هفتم: پراکندگی و انواع جنگل ها و …

5/3

1

5/1

پنجم

درس هشتم : آلودگی هوا

درس نهم : آلودگی دریاها ورودها

4

1

5/1

ادامه مطلب   
; ساعت ٤:۳٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۸ آبان ۱۳٩٠