هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

سرعت جنگل زدایی در منطقه آمازون

مقامات برزیل می گویند سرعت از بین رفتن جنگل های استوایی آمازون از چهار سال گذشته تا کنون، برای اولین بار افزایش یافته است.

تصاویر ماهواره ای نشان میدهد که 11 هزار و 968 کیلومتر مربع از جنگل آمازون از ژوئیه سال 2007 تا ژوئیه امسال، از بین رفته است که نشان دهنده افزایش چهار درصدی جنگل زدایی در مقایسه با سال قبل است.

دولت برزیل می گوید اگر چه این آمار نگران کننده است ولی چنانچه اقدامات لازم علیه قطع غیرقانونی درختان صورت نمی گرفت، وضعیت می توانست به مراتب بدتر باشد.

ادامه مطلب   
; ساعت ۳:٤۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٠ آذر ۱۳۸٧


بازدید از اماکن تاریخی ترکیه بصورت کاملا مجانی

 

در این سایت میتوانید سری کاملی از اماکن وموزه ها و بناهای تاریخی و جاهای دیدنی ترکیه را ببینید.با دانلود هر یک از این مکانها وکلیک بر روی آنها میتوانید بصورت کاملا ۳بعدی با گردش 360 درجه ای به چپ و راست و180 درجه ای به بالا و پایین در این مکانها به گردش بپردازید.ضمنا در بخش آرشیو میتوانید این تصاویر را بصورت یکجا و در چند پک دانلود کنید.از مهمترین این آثار میتوان به موزه ی «توپ قاپی» اشاره کرد.

  
; ساعت ۳:٢٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٠ آذر ۱۳۸٧


نقشه خوانی عملی

دوستی خواسته بود که سایتی در باره نقشه خوانی عملی معرفی کنم . چنین سایتی به واقع نباید وجود داشته باشد همانطور که من هم پیدا نکردم چون از عنوان مطلب هم پیداست که نقشه خوانی عملی را از طریق نوشتار و یا گفتار نمی توان منتقل کرد بلکه باید به شیوه عملی آموخت با این حال چند کتابی را که می شناسم  در زیر می بینید 

  1. نقشه خوانی میدانی   نویسنده: ثاقب حمیدی 
  2. زمین شناسی صحرایی در سرزمین های گنیسی درجه بالا
    پدیدآورنده: سیس دبلیو پاشیر، جان استوارت مایرز، آلفرد کرونر، محمدرضا شیخ الاسلامی (مترجم)، نگار حقی پور (مترجم(ناشر: سازمان زمین شناسی کشور - 21 اسفند، 1386 
  3. اسناد و مدارک برای تفسیر نقشه ( جغرافیا – زمین شناسی ) – جلد اول – اصول کلی ارشامبول  د کتر عبدالحمید رجائی
  4. زمین شناسی روی زمین ( زمین شناسی صحرایی ) رابرت کامپتون انتشارات دانشگاه تهران

 همین طور در این آدرس                   

    

 با کمی حوصله  می توانید حدود 288 صفحه مطلب در مورد نقشه خوانی به زبان انگلیسی به رایگان دریافت نمایید

  
; ساعت ٩:۳۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٥ آذر ۱۳۸٧


در مورد استریواسکوپ

دوستی که در مورد استریواسکوپ مطالبی می خواست می تواند در آدرس های زیر بخشی از خواسته اش را احتمالا بیابد.

1- سایت دانشنامه رشد

2-پایگاه ملی داده های علوم زمین

  
; ساعت ۱:٠٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٤ آذر ۱۳۸٧


کاربرد الگوی کاوشگری در تدریس جغرافیا

آشنایی با الگو های تدریس کتر مهدی چوبینه                             1378

لطفا به این 2 سوال پاسخ دهید:

  1. به نظر شما آیا فرقی بین الگو و روش تدریس وجود دارد؟
  2. چه فرقی بین کاوشگری و حل مساله قائل هستید؟

فهرست مطالب

         مقدمه

         الگو چیست؟

         روش چیست؟

         تفاوت الگو وروش تدریس

         تدریس

         مراحل تدریس

         ویژگی های تدریس

          انواع روش های تدریس

         مقایسه روش های سنتی و فعال تدریس

         طبقه بندی الگو های تدریس

         انواع الگو های تدریس

         کاوشگری یعنی چه؟

         الگوی تدریس کاوشگری

         هدف الگوی تدریس کاوشگری

         مقررات الگوی تدریس کاوشگری

         معایب الگوی تدریس کاوشگری

         انواع الگو های کاوشگری

         انتخاب الگوی تدریس به چه عواملی بستگی دارد؟

         مراحل اجرای الگوی کاوشگری

         چه موضوعات جغرافیایی را می توان با این الگو تدریس کرد؟

         الگوی کاوشگری را چگونه در جغرافیا به کار ببریم؟

         کار عملی

         منابع

بزرگترین هدف آموزش، پرکردن ذهن نیست، بلکه نظم بخشیدن به آن است؛ یعنی آن را چنان پرورش دهیم که از قابلیت های خودش استفاده کند
.(Tryon Edwards

معلمی و مدیریت
مردی که سوار بر بالن در حال حرکت بود ناگهان به یاد آورد قرار مهمّی دارد؛ ارتفاعش را کم کرد و از مردی که روی زمین بود پرسید:
"
ببخشید آقا ؛ من قرار مهمّی دارم ، ممکن استبه من بگویید کجا هستم تا ببینم به موقع به قرارم می رسم یا نه؟"
مرد روی زمین : بله، شما در ارتفاع حدودا ً ۶متری در طول جغرافیایی "۱٨'۲۴ ۸۷شرقیو عرض جغرافیایی "۴۱'۲۱ ۳۷ شمالی هستید.
مرد بالن سوار : شما باید معلم جغرافیا باشید.
مرد روی زمین : بله، از کجا فهمیدید؟؟"
مرد بالن سوار : چون اطلاعاتی که شما به من دادید اگر چه کاملا ً دقیق بود امابه درد من نمی خورد و من هنوز نمی دانم کجا هستم و به موقع به قرارم می رسم یا نه؟"
مرد روی زمین : شما باید مدیر باشید.
مرد بالن سوار : بله، از کجا فهمیدید؟؟؟"
مرد روی زمین : چون شما نمی دانید کجا هستید و به کجا می خواهید بروید. قولی داده اید و نمی دانید چگونه به آن عمل کنید و انتظار دارید مسئولیت آن را دیگران بپذیرند.

الگو چیست؟((pattern

         الگو معمولاً به نمونة کوچکى از یک شى‏ء بزرگ یا به مجموعه‏اى از اشیاى بى‌شمار گفته مى‏شود که ویژگى‏هاى مهم و اصلى آن شى‏ء بزرگ یا اشیاء را داشته باشد[1]

         الگوى تدریس، چارچوب ویژه‏اى است که عناصر مهم تدریس در درون‏ آن قابل مطالعه است و شناخت و آگاهى از عناصر و عوامل مذکور مى‏تواند معلم را در اتخاذ روش‏هاى مناسب تدریس کمک کند

 

 

[1] شعبانى، حسن، مهارت‏هاى آموزشى و پرورشى (روش‏ها و فنون تدریس)، انتشارات سمت، چاپ دوم 1372، ص 249.

روش چیست؟((Method

« روش در مقابل واژه ی لاتینی «method » به کار می رود ، وواژه ی متد در فرهنگ فارسی « معین » و فرهنگ انگلیسی به فارسی «آریانپور »به :روش ، شیوه ،راه ،طریقه ، طرز ، اسلوب معنی شده است . به طور کلی «راه انجام دادن هر کاری » را روش گویند .روش تدریس نیز عبارت از راه منظم ،با قاعده و منطقی برای ارائه درس می باشد

 

ادامه مطلب   
; ساعت ۱:۱٠ ‎ب.ظ روز شنبه ٢ آذر ۱۳۸٧