هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

چهار روز در کویر های مرکزی ایران 2

بعد از ناهار به سمت بیرجند حرکت کردیم و پیش از رسیدن به دیهوک در سه راهی به سمت راست رفتیم تا به خوسف در 38 کیلومتری بیرجند رسیدیم . با توقفی کوتاه و دیدن آرامگاه  ابن حسام خوسفی  به سمت بیرجند ادامه دادیم که میهمان نوازی اهالی آموزش و پرورش بیرجند بسیار دلچسب و دور از انتظار بود ..

ادامه مطلب   
; ساعت ٤:٤۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٩ خرداد ۱۳۸٧


چهار روز در کویر های مرکزی ایران 1

سال 72  وقتی مسافرتی رفتیم به دشت کویر با برخی از دوست که حالا در بین ما نیستند و به رحمت خدا رفته اند . ، گزارشی نوشتم با عنوان ( 36 ساعت زیر مدار 36 درجه ) که عنوان آن به مذاق دوستان خوش نیامد و آن را ژول ورنیتسی ( بر وزن ژورنالیستی)خواندند.حالا گزارشی را بخوانید با عنوان چهار روز در کویر های مرکزی ایران

.سفری که در وهله اول به نظری برخی ناممکن و به تعبیر برخی نهایت حماقت بود که در گرمای خرداد ماه ، چرا به جای صفحات پر جاذبه شمال و یا حداقل مناطق خوش آب و هوای کردستان و آذربایجان چنین مسیری را انتخاب کرده ایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب   
; ساعت ٤:٢٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٩ خرداد ۱۳۸٧


گسست های وسیعی در یخ های قطب شمال کشف شد

در جریان تحقیقاتی یک سفر اکتشافی ارتش کانادا، شواهد چشمگیری از تکه تکه شدن بخشی از کلاهک یخی قطب شمال به دست آمده است.
به گزارش بی بی سی،دانشمندان همسفر با نیروهای کانادایی یک ترک بزرگ و تازه را در جریان ارزیابی وضعیت صفحات عظیم یخی در شمال دور کانادا یافتند.
این گروه شبکه ای از گسست ها را کشف کرد که برای بیش از 16 کیلومتر در "وارد هانت"، بزرگترین صفحه یخی منطقه، کشیده می شد.
سرنوشت بلوک های وسیع یخ یکی از نشانگرهای کلیدی تغییرات آب و هوایی تلقی می شود.
"دِرِک مولر" یکی از دانشمندان حاضر در آن سفر، از دانشگاه ترنت، گفت: "من از دیدن این ترک های تازه مبهوت شدم."
وی افزود: "این شکاف یعنی صفحه یخی درحال تجزیه است، قطعات آن مثل یک پازل به هم وصلند اما می توانند جدا شوند."
دکتر "لوک کاپلند" از دانشگاه اوتاوا که از دیگر دانشمندان این سفر نیز با اشاره به اینکه ترک های تازه با الگوی تغییرات مشاهده شده در قطب شمال سازگار است،افزود: "ما شاهد تغییرات خیلی چشمگیری هستیم؛ از عقب نشینی یخچال ها گرفته تا ذوب یخ های دریا.
به گفته وی میزان یخ های شناور در دریا سال گذشته 23 درصد کمتر از هر زمان دیگر بود و آنچه اکنون بر سر صفحات یخی (ice shelf) می آید بخشی از همین تصویر است.
وقتی صفحات یخی از بدنه اصلی جدا شوند، به صورت "جزیره های یخ" در اقیانوس شناور می شوند و جغرافیای خط ساحلی قطب را دگرگون می کنند.
این پژوهشگر سال گذشته طی تحقیقات دیگری در جریان انجام نخستین رشته تحقیقات دکتر مولر و دکتر کاپلند در "جزیره ایلز آیس" - کوهی یخی به اندازه منهتن نیویورک - به آنها ملحق شد.
این کوه یخی اکنون دو نیمه شده است که هر قطعه اکنون 640 کیلومتر پایین تر از موقعیت اولیه آن در جنوب قرار دارد.
تغییرات سریع در قطب شمال نزاع بر سر مالکیت آن را زنده کرده است.
سفر اکتشافی ارتش کانادا یک "گشت حاکمیتی" نامیده شد.
پس از ذوب بی سابقه قطب شمال در سال گذشته، اکنون همه منتظرند تا ببینند امسال تابستان چه اتفاقی خواهد افتاد.
هرچند حداکثر پهنای کلاهک یخی قطب شمال در زمستان گذشته کمی بیش از زمستان قبل از آن بود، اما هنوز پایین تر از میانگین درازمدت است.
ایرنا

  
; ساعت ٧:٠۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ خرداد ۱۳۸٧


تعیین جهت صحیح قبله

قبله‌یابی و تعیین سمت قبله، از مباحث بنیادین علم و نجوم اسلامی است و دانستن جهت قبله در بسیاری از عبادات امری ضروری است.

یکی از شیوه‌های دقیق جهت‌یابی قبله، استفاده از سایه شاخص به هنگام زوال ظهر مکّه مکرمه در دو روز خاص از سال است؛ این دو روز عبارتند از 7 خرداد و 25 تیر، بر این اساس می‌توانید با استفاده از یک شاخص و تعیین سایه شاخص در این دو روز، سمت دقیق قبله هر مکانی را در نیمکره شمالی به سادگی بیابید.

مکّه مکرمه ـ که قبله مسلمانان در آن واقع است ـ در طول جغرافیایی 39 درجه و 49 دقیقه (شرقی) و عرض جغرافیایی 21 درجه و 26 دقیقه (شمالی) قرار دارد، در روزهای 7 خرداد و 25 تیر امسال، میل خورشید (فاصله مرکز خورشید تا استوای سماوی) با عرض جغرافیایی مکّه مکرمه برابر می‌شود و به عبارت دیگر، هنگام ظهر شرعی (اذان ظهر)، خورشید درست در سمت الرأس مکّه قرار می‌گیرد؛ در نتیجه شاخص در مکّه سایه نخواهد داشت و لذا در هر مکانی که قرار داشته باشید، خلاف سایه شما، سمت صحیح قبله را نشان می‌دهد.

برای آن‌که این عمل به دقت انجام پذیرد، می‌توانید از یک وسیله عمود بر زمین (نخ یا میله) استفاده کنید وخلاف جهت سایه آن را در این دو روز از سال در هنگام اذان ظهر مکه (7 خرداد ساعت 13 و 48 دقیقه و 25 تیر ساعت 13 و 57 دقیقه به وقت رسمی ایران) مشخص کنید.
به این ترتیب، جهت صحیح قبله در محل خود را به دست آورده‌اید.

مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی

  
; ساعت ٧:٠۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ خرداد ۱۳۸٧


کوزه های مطالعات اجتماعی

در شرایطی هستیم که عده ای از برنامه ریزان درسی بی محابا و بدون ملاحظات اسا سی در حوزه برنامه ریزی در پی اجرای برنامه درسی مطالعات اجتماعی در ایران هستند . برنامه ای از پیش شکست خورده که یک بار تا مرحله اجرای آزمایشی نیز پیش رفت .علت این ادعا در از پیش شکست خوردگی آن  همین بس که یک معضل اجرایی را می خواهند به کمک امکانات برنامه ریزی درسی رفع نمایند . این یعنی جهل مرکب .

تا آنجا که در همه دنیا مرسوم بوده است امکانات و بخش اجرا باید خود را در خدمت نظام برنامه ریزی تعریف کند  تا اطمینانی جهت حصول اهداف قصد شده در نزد تصمیم گیرنده بوجود آورد .

به عنوان یک ادعا تصورم بر آن است که آموزش هایی از نوع مطالعات اجتماعی  در سیستم های آموزشی ،  کوزه های بزرگی تولید می کند که ساده اندیشان را فریب خواهد داد

در یکی از منابع  ، در بین مجموعه ای ازمقالات  مقاله دیدم که اگر چه بر مدار مطالعات قبلی  انجام شده است اما ارزش های آن به لحاظ استنادات علمی آن  به حدی است که می توان تا زمانی که این سفره بر جاست از آن استفاده نمود. امید وار است با گرد آوری چنین مقالاتی اعم از موافق و مخالف در حوزه برنامه ریزی درسی  شرایطی مساعدی برای تصمیم گیرندگان فراهم شود.

 

 

 

 

استاندادها درنظام برنامه ریزی درسی

مورد ویژه: درس مطالعات اجتماعی

محمد حسن مقنی زاده ( محقق معین)

فروردین ماه  1382

info@moein.net

 

 

تعاریف مفا هیم مطرح شده در مقاله:

 

استاندارد: چیزی است که وضعیت مطلوب یا مورد نظر عنصر و یا عناصر برنامه‌درسی را تشریح می‌نماید.

 راهنمای برنامه‌ریزی درسی: محصول فرایند برنامه‌ریزی درسی است و مشتمل بر رویکرد و منطق حاکم بر برنامه‌های درسی، اصول، حوزه‌ها و مهارت‌های اساسی یادگیری، نگرش‌ها، ارزش‌ها و بیانیه‌های برنامه درسی برای دوره‌های مختلف تحصیلی است. (دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی، 1377)

مطالعات اجتماعی: مطالعات اجتماعی، تلفیقی از مطالعه علوم اجتماعی و انسانی به منظور ارتقاء شایستگی‌های مدنی است. در برنامه مدرسه، مطالعات اجتماعی هماهنگی مطالعه نظامند برآمده از موضوعات درسی از قبیل: مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، اقتصاد، جغرافیا، تاریخ، حقوق‌، فلسفه، علوم سیاسی، روانشناسی، الهیات و جامعه شناسی را فراهم می‌آورد؛ به همان نحوی که محتوای مناسب را از علوم انسانی، ریاضیات و علوم طبیعی اخذ می‌کند. (ASCD,1995)

استاندارد برنامه‌ریزی درسی: (Curriculum standard) توصیف‌هائی از فنون آموزشی و فعالیتهای یادگیری پیشنهادی است. (ASCD,1995)           

استاندارد محتوا: (content stadard) چیزی که دانش‌آموز باید بداند یا قادر به انجام آن باشد. (ASCD,1995)

استاندارد عملکرد: (benchmark) عملکرد مورد انتظار در سطوح متفاوت رشد است. (ASCD,1995)

مقدمه:

 عیسی صدیق در سال 1339 در چاپ دوازدهم کتاب «روش نوین در آموزش و پرورش» که حاصل مطالعات و تجارب 40 ساله او در آموزش و پرورش ایرن است

ادامه مطلب   
; ساعت ۱۱:٤٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸٧