هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

 


 

عیدتان مبارک

  
; ساعت ۱٢:٠٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٩ اسفند ۱۳۸٦


ساعت تحویل سال 1387 هجری شمسی در نقا ط مختلف دنیا و شهر های مهم جهان

 


Nairobi Thu 8:48 AM
Nassau Thu 12:48 AM
New Delhi Thu 11:18 AM
New Orleans Wed 12:48 AM
New York Thu 1:48 AMOdessa Thu 7:48 AM
Oslo Thu 6:48 AM
Ottawa Thu 12:48 AM
Paris Thu 6:48 AM
Perth * Thu 2:48 PM
Philadelphia Thu 1:48 AMSan Francisco Wed 10:48 PM
San Juan Thu 1:48 AM
San Salvador Wed 11:48 PM
Santiago * Thu 2:48 AM
Santo Domingo Thu 1:48 AM
Sao Paulo * Thu 3:48 AM
Seattle Wed 10:48 PM
Seoul Thu 2:48 PM
Shanghai Thu 1:48 PM
Singapore Thu 1:48 PM
Sofia Thu 7:48 AM
St. John's Thu 3:18 AM
St. Paul Wed 11:48 PM
Stockholm Thu 6:48 AM
Suva Thu 5:48 PM
Sydney * Thu 4:48 PM
Halifax Thu 2:48 AM
Hanoi Thu 12:48 PM
Harare Thu 7:48 AM
Havana Thu 12:48 AM
Helsinki Thu 7:48 AM
Hong Kong Thu 1:48 PM
Honolulu Wed 7:48 PM
Houston Wed 12:48 AM
Indianapolis Thu 1:48 AM
Islamabad Thu 10:48 AMIstanbul Thu 7:48 AM
Jakarta Thu 12:48 PM
Jerusalem Thu 7:48 AM
Johannesburg Thu 7:48 AM
Kabul Thu 10:18 AM
Kamchatka Thu 5:48 PM
Karachi Thu 10:48 AM
Katmandu Thu 11:33 AM
Khartoum Thu 8:48 AM
Kingston Thu 1:48 AM
Kiritimati Thu 7:48 PM
Kolkata Thu 11:18 AM
Kuala Lumpur Thu 1:48 PMKuwait City Thu 8:48 AM       Kyiv Thu 7:48 AM
La Paz Thu 1:48 AM
Lagos Thu 6:48 AM
Lahore Thu 10:48 AM
Addis Ababa Thu 8:48 AM
Adelaide * Thu 4:18 PMAden Thu 8:48 AM
Algiers Thu 6:48 AM
Amman Thu 7:48 AM
Amsterdam Thu 6:48 AM
Anadyr Thu 5:48 PM
Anchorage Wed 8:48 PM
Ankara Thu 7:48 AM
Antananarivo Thu 9:48 AM
Asuncion * Thu 2:48 AM
Athens Thu 7:48 AM
Atlanta Thu 1:48 AM
Auckland * Thu 6:48 PM Baghdad Thu 8:48 AM
Bangkok Thu 12:48 PM
Barcelona Thu 6:48 AM
Beijing Thu 1:48 PM
Beirut Thu 7:48 AM
Belgrade Thu 6:48 AM
Berlin Thu 6:48 AM
Bogota Thu 12:48 AM Boston Thu 1:48 AM
Brasilia * Thu 3:48 AM Brisbane Thu 3:48 PM
Brussels Thu 6:48 AM
Bucharest Thu 7:48 AM

Taipei Thu 1:48 PMTallinn Thu 7:48 AM
Tashkent Thu 10:48 AM
Tegucigalpa Wed 11:48 PM
Tehran Thu 9:18 AM
Tokyo Thu 2:48 PM
Toronto Thu 1:48 AM Vancouver Wed 10:48 PM
Vienna Thu 6:48 AM
Vladivostok Thu 3:48 PM Warsaw Thu 6:48 AM
Washington DC Thu 1:48 AM Winnipeg Wed 12:48 AMYangon Thu 12:18 PM
Zagreb Thu 6:48 AM
Zürich Thu 6:48 AM

Lima Thu 12:48 AM
Lisbon Thu 5:48 AM
London Thu 5:48 AM
Los Angeles Wed 10:48 PM
Madrid Thu 6:48 AM
Managua Wed 11:48 PM
Manila Thu 1:48 PM
Melbourne * Thu 4:48 PM
Mexico City Wed 11:48 PM
Miami Thu 1:48 AM
Minneapolis Wed 12:48 AM
Minsk Thu 7:48 AM
Montevideo * Thu 3:48 AM
Montgomery Wed 11:48 PM Montreal Thu 12:48 AM
Moscow Thu 8:48 AM
Mumbai Thu 11:18 AM

Budapest Thu 6:48 AM
Buenos Aires Thu 2:48 AMCairo Thu 7:48 AM
Canberra * Thu 4:48 PM
Cape Town Thu 7:48 AM
Caracas Thu 1:48 AM
Casablanca Thu 5:48 AM
Chatham Island * Thu 7:33 PM Chicago Wed 12:48 AM
Copenhagen Thu 6:48 AM
Darwin Thu 3:18 PM
Denver Wed 11:48 PM
Detroit Thu 1:48 AM
Dhaka Thu 11:48 AM Dubai Thu 9:48 AMDublin Thu 5:48 AM
Edmonton Wed 11:48 PM
 Phoenix Wed 11:48 PM
Prague Thu 6:48 AM
Reykjavik Thu 5:48 AM
Rio de Janeiro * Thu 3:48 AM
Riyadh Thu 8:48 AM
Rome Thu 6:48 AM
Frankfurt Thu 6:48 AM
Geneva Thu 6:48 AM
Guatemala Wed 11:48 PM


  
; ساعت ٤:۳٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ اسفند ۱۳۸٦


ذوب 'بی سابقه' تعدادی از یخچالها در چند رشته کوه

دانشمندان در مطالعات اخیر خود بر روی 30 یخچال طبیعی در 9 رشته کوه در سطح جهان به این نتیجه رسیده اند که میزان ذوب شدن آنها در سال 2006، به سطح بی سابقه ای رسیده است.

در سالهای 1980 تا 1999 به طور متوسط 3/0 متر از یخچال های طبیعی آب شده اند. اما این در حالیست که در سال 2006 به تنهایی 5/1 متر از این یخچال ها ذوب شده اند.

بیشترین تغییر به یخچالی در نروژ مربوط بوده که 1/3 متر نازک تر شده است. این در حالیست که تنها اندکی به قطر یخچال دیگری در شیلی اضافه شده است.

آچیم استینر، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، در اینباره می گوید: "اگر نه بیلیون ها نفر، اما میلیون ها نفر از مردم دنیا به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای آشامیدن کشاورزی و مصارف صنعتی به این منابع آبی طبیعی وابسته هستند."

به گفته آقای استینر لازم است که همه مردم به موضوع رشد فزاینده ذوب شدن این یخچالها توجه کنند.

این مقام اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل همچنین می گوید اگربه آنچه "توسعه اقتصاد سبز" خوانده می شود توجه کافی بشود، احتمالا آینده تاریکی در انتظارمان نخواهد بود.

گروه پژوهش سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا روند فزاینده آب شدن یخچال های طبیعی را نتیجه استفاده از سوخت های فسیلی و مشخص ترین نشانه پدیده گرم شدن کره زمین می داند.

پیشتر و در اواخر فوریه سال جاری گروهی از دانشمندان بریتانیایی که در قطب جنوب در حال تحقیق بودند به "شواهد روشنی" دست یافتند که حاکی از ناپایداری بیشتر یخچال های بخش غربی قطب جنوب است.

به گفته این دانشمندان اگر این وضع ادامه پیدا کند ممکن است سطح آب دریا در جهان به میزان قابل توجهی افزایش بیابد.

این مستندات از یخچال هایی به دست آمده اند که منطقه ای به مساحت تگزاس را در بخش دورافتاده ای از غرب قطب جنوب می پوشانند.

این "رود یخی" با سرعت به سوی اقیانوس حرکت می کند

  
; ساعت ٩:٢٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٧ اسفند ۱۳۸٦


رکورد جدیدی در ذوب یخ ها

سرعت ذوب یخچال‌های جهان با رسیدن به رکوردی بی‌سابقه احتمال از بین رفتن همه آن‌ها در چند دهه آینده را ایجاد کرده است.

به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس از زوریخ، دانشمندان برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد با ارزیابی وضعیت 30 یخچال در سراسر جهان به این نتیجه رسیدند که در سال 2006 ذوب یخ‌ها به رکوردی بی‌سابقه دست یافته است.
این برنامه هشدار داد که ادامه این روند می‌تواند عواقب غم‌انگیزی را به ویژه در هند به دنبال داشته باشد که رودخانه‌های آن اکثراً‌ از مناطق هیمالیا سرچشمه می‌گیرند.
ساحل غربی آمریکای شمالی که اکثر آب خود را از یخچال‌های کوهستانی تأمین می‌کند نیز همچنین در معرض خطر است.
«آخیم اشتینر» مدیر اجرایی سازمان محیط زیست سازمان ملل متحد گفت:" در بحث تغییرات آب و هوا مسایل مهمی در حال ظهور است اما یخچال‌ها جزء آن دسته هستند که سر و صدای زیادی را به پا خواهند کرد."
او از دولت‌ها خواست تا با اتخاد راهکارهای محکم تر در اجلاس بین‌المللی آینده در کپنهاک به جلوگیری از این روند کمک کنند.
به طور میانگین یخچال‌ها در سال 2006، با 5/1 متر کاهش روبه‌رو شده‌اند. شدیدترین کاهش‌ها در یخچال Breidalblikkbrea نروژ با 3 متر و 10 سانتی‌متر و سپس یخچال Echaurren Norte در شیلی بوده است.

این در حالی است که یخچال‌های جهان بین سال‌های 1980 تا 1999 به طور متوسط 30 سانتی‌متر از ضخامت خود را از دست داده‌اند.

  
; ساعت ۱۱:٢٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٦ اسفند ۱۳۸٦


بیشتر جوانان آمریکا با جغرافیای جهان بیگانه اند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  نتایج یک پژوهش که توسط مجله نشنال جئوگرافیک انجام شده است نشان می دهد که بیشتر جوانان آمریکا با جغرافیای جهان بیگانه اند.به عنوان مثال جوانان آمریکایی موقعیت عراق بر روی نقشه جهان را نمی شناسند. همچنین پژوهش موسسه «روبر» که بر روی 510 جوان در میانگین سنی 18 تا 24 سال صورت گرفت نشان داد که آمریکایی ها حتی جغرافیای کشور خودشان را به خوبی نمی دانند. بیشتر آنها حتی نمی توانند به درستی موقعیت «نیویورک» و «اوهایو» را تشخیص بدهند.



30
درصد از آمریکایی ها می گویند که تعداد ساکنان این کشور بین یک تا دو میلیارد نفر است. 50 درصد این جامعه آماری می گویند دانستن جغرافیا مهم است اما ضروری نیست و لزومی ندارد که علاوه بر زبان انگلیسی زبان دیگری یاد گرفت.
به نوشته نشنال جئوگرافیک آنان هیچ گونه نگرانی از عدم آگاهی خود نسبت به این امور ندارند.

به رغم حضور نیروهای آمریکایی از سال 2003 به این سو در عراق 63 درصد از موقعیت عراق ناآگاهند. 75 درصد آمریکایی ها موقعیت جغرافیایی ایران و اسراییل را نمی شناسند.
46
درصد سودان را فقط به عنوان یک کشور آفریقایی و چین را آسیایی می دانند.

50
درصد توانستند موقعیت هندوستان و ژاپن را تشخیص دهند.
12
درصد نیز موقعیت افغانستان بر روی نقشه را نشان دادند.
جون فاهی، رییس یک موسسه جغرافیایی در این مورد گفته است: 21 درصد آمریکایی ها اهمیتی به موقعیت جغرافیایی کشورهای خبرساز دنیا نمی دهند.

35
درصد، پاکستان را که در اکتبر 2005 دچار زلزله شد و بیش از 70 هزار نفر کشته داد را نمی شناسند، 29 درصد منطقه زلزله زده را سریلانکا می دانند و نه پاکستان.
این پژوهش بین 510 نفر از جوانان سراسر آمریکا در اواخر سال 2005 و اوایل سال 2006 صورت گرفت.

در این پژوهش چندین موسسه معتبر شرکت کردند. هدف از این کار ارائه راهکارهایی به موسسات آموزشی آمریکا برای بالا بردن سطح آموزش بود و با شعار «جهان زیبای من» انجام شده است 

منبع: آفتاب

  
; ساعت ٧:٤۸ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٢ اسفند ۱۳۸٦


آموزش جغرافیا چرا ؟ و به چه علت؟2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالعه موردی با موضوع  جغرافیا در مدارس ( مدرسه ابتدایی Perry)

  مدرسه ابتدایی  Perry در منطقه erie در پنسیلوانیا نمونه ای از مدارس شهری می باشد. این مدرسه همان وضعیت مدارس اطرافش را دارا  می باشد بجز اینکه شخصی که مدرسه اداره می کند یک جغرافی دان است و برنامه های مدرسه باز تابی از اعمال و باور های اخلاقی اوست . که جغرافیا هم یک علم و هم یک هنر است.

 

Perry بطور کلی حرکتهای اصلاحی را در زمینه جغرافیا در برنامه ریزی درسی اش آغاز کرد .

1- موقعیت
2-
مکان
3-
جابجایی
4-
اثرات متقابل محیط و انسان
5-
ناحیه

اکنون این سوال پیش می آید که در مدرسه Perry  چه می آموزند؟

در این مدرسه یک ارتباط دوستانه ای را بین بچه ها و زمین حتی از دوره پیش دبستانی kinder garden ایجاد کرده اند . دانش آموزان ناهار را در یک دکور جغرافیایی صرف می کنند که چشم اندازی از پنجاه ایالت امریکا را در یک نقشه بزرگ جهانی نشان می دهد . بر روی  یکی از دیوار های کافه تریا ده کشور وسیع  دنیا ،‌ ده کشور پر جمعیت دنیا و ده رود خانه طویل دنیا ترسیم شده است و در دیواری دیگر کودکانی از سرتاسر دنیا با لباسهای محلی شان به طرز زیبایی نشان داده شده اند. در راهروهای ورودی مدرسه نقشه های دیواری بزرگ  از استرالیا ،‌ چین، ژاپن و جاهایی که دور از پنسیلوانیا هستند در معرض دید دانش آموزان قرار دارند . پرچمهایی از ملل مختلف در گوشه و کنار سالن به چشم می خورد و صفحه نمایشی در  رابطه با پرچمها و کشورهایشان اطلاعاتی به دانش آموزان می دهد . در اتاقهای بازی به جای صندلیها فرشهایی  که بافت نقشه دارند پهن شده اند و برای آموزش نیمکره های جغرافیایی برای کودکان پیش دبستانی کلاههایی به شکل نیمکره تهیه شده است.

یک تلویزیون بزرگ با مجموعه ای از فیلمهایی که مناطق طبیعی و مسائل جغرافیایی را به تماشا میگذارد در سالنی قرار داده شده است ..در کلاس ورزش توپهای بسکتبال به شکل کره زمین طراحی شده اند .Perry کتابخانه مجهزی دارد که جدیدترین کتابهای جغرافیایی و غیره را در خود جای داده است . مدیر مدرسه ابتکار جالبی انجام داده است کلیه مدرسین و کار کنان مدرسه هفته ای یک دلار از حقوق به کتابخانه اهداء می کند و با آن هر هفته یک یا دو جلد کتاب جدید خریداری می شود.

برای تشویق دانش آموزان سوالات جغرافیایی طرح می شود و در ازای اولین جواب درست پیتزای مجانی بعنوان جایزه داده می شود.Perry یک ارتباط خواهر خواندگی (sister school) با مدارسی در ژاپن ، انگلستان ،‌ استرالیا ‌، کانادا و چین بر قرار کرده است که در زمینه های فرهنگی با هم همکاری مینمایند و از تجارب هم استفاده می کنند .این مدرسه دارای سایت اختصاصی برای دانش آموزانش هست که در هر زمان اطلاعات جدیدی را از آن طریق دریافت میکنند و سوالاتشان را با معلمان مطرح می کنند.اگر به نمایشگاه نقاشی کودکان این مدرسه  سری بزنیم مشاهده می کنیم که در اکثر آنها نوعی علاقه و عشق به زمین و محافظت و نجات این کره به ترسیم کشیده شده است . که این عشق در نتیجه ارتباط مداوم آنها با جغرافیا ایجاد شده است. نتایج  محلی ،‌ انعکاس جهانیآموزشهای جذاب Perry این امکان را به وجود آورده است که یک چهارم دانش آموزان این مدرسه با توجه به آموزشهای مخصوصی که دریافت کرده اند در آزمونهای سراسری نمرات بالای متوسط را بدست آورند.Gil Grosvenor رئیس هیئت مدیره و رئیس انجمن ملی جغرافیا معتقد است " حتی اگر کسانی که اطلاعات جغرافیایی اندکی دارند بعد از بازدید از مدرسه ابتدایی Perry تشخیص خواهند داد که حتی دانش آموزان سطح پایین این مدرسه از بچه های مدارس دیگر موفق تر خواهند بود."

 منابع : 

1- 20KIERAN@ EDUCAREPRESS.COM
 2-
HTTP://WWW.NEW_HORIZONS.ORG
 3-HTTP://ESD.IU5.ORG/PERRY/GEOLAB/HTM
 4- HTTP://WWW.EDUCAREPRESS

http://www.tehranedu.com/subparts/gam84/joghrafi/sheveh%20tadreis.htm

 

ادامه مطلب   
; ساعت ٧:۳٢ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٢ اسفند ۱۳۸٦


آموزش جغرافیا چرا ؟ و به چه علت؟1

 

تغییر شکل شیوه آموزش جغرافیا در مدارس ما

دلایل زیادی باعث شد جغرافیا در مدارس آمریکا نادیده گرفته شود .یک  بروکراسی  اداری و یک بد خواهی  قابل توجه با بخشی از معلمین روشنفکر جغرافیا منجر به این شد که دانش جغرافیا زیر مجموعه  تاریخ  و در گروه مطالعات اجتماعی قرار گیرد.

بنابراین نباید شگفت زده شد از این که دانش آموزان بدون اینکه از کشورشان و جهان دانش کافی داشته باشند ،‌ از دبیرستان فارغ التحصیل می شوند.

انجمن هایی که این ساختار جدید را برای جغرافیا تعریف کردند هرگز در مورد تدریس جغرافیا تجربه لازم را نداشتند و همان روشی که فیزیک  اتمی  و پزشکی مدرن با آن تدریس می شود را برای آموزش جغرافیا پیشنهاد دادند.

در حالی که ما در جغرافیا به متخصصانی نیاز داریم که برنامه هایشان را نه در اطاقهای بسته بلکه در روی زمین و بصورت میدانی پیاده کنند.

ما باید در دنیای مدرن نیاز به جغرافیا را درک کنیم چرا که بقاء و زندگی ما به طرز برخورد ما با زمین و همسایگانش وابسته است . اما با کم توجهی به این علم در طول زمان این نیاز نادیده گرفته شد و با محو جغرافیا ،‌ روزهای غفلت نیز آغاز شد زمانیکه جنگلهای چوب سخت حاشیه دریاچه ویکتوریا سود جویانه و غارت گرانه ویران و منهدم  میشد، افکار ما پیرامون مطالعه حفره ازن ایجاد شده در قطبها سوق داده میشد.

در حالیکه اهمیت جنگلهای زمین کمتر کمتر از مبحث ازن نبود و ما در عالم بی خبری فقط ناظر این وقایع بودیم .

اما امروز به این نتیجه رسیده ایم که در رابطه با زمین من مسئول هستم، همه ما مسئول هستیم.

بیان کردن این موضوع که کدام دلایل تاریخی سبب شدند تا جغرافیا یک درس درجه دومی باشد یا اشاره به این موضوع که دانش آموزان حتی نمی توانند یک تعریف از جغرافیا ارائه دهند گره ای از مشکلات جغرافیا باز نمی کند.

 اما آنچه حائز اهمیت می باشد این است که برای بهبود وضعیت جغرافیا چه باید کرد.

سه پیشنهاد ساده می تواند دانش جغرافیا را در مدارس متحول کند.

این پیشنهاد ها عمداً ساده انتخاب شده اند اما می توانند از لحاظ فکری تغییرات عمده ای را ایجاد نمایند.

1- این علم را فقط تحت عنوان جغرافیا بنامیم.
   
و اصطلاح عمومی مطالعات اجتماعی را حذف کنیم.

2- در مدارس مکان خاصی را به آن اختصاص دهیم.
  
یک اطاق جغرافیا یا آزمایشگاه جغرافیا که در آنجا مشخصاً دانش جغرافیا آموخته میشود.

3- این باور را ایجاد کنیم که جغرافیا لیستی از دماغه ها یا خلیج ها نیست.
  
علمی است که ما با آن و در آن زندگی می کنیم . دانشی است که همه انسانها را چه از نظر نژادی مذهبی فرهنگی و اقتصادی زیر یک پوشش وسیع قرار می دهد و زیر این چتر به همه انسانها خوش آمد می گوید.

  در زیر مدرسه ای  را به شما معرفی می کنیم که این پیشنهاد ها ی ساده را جدی گرفته است و به سادگی فقط با یک برنامه ریزی دقیق و با اشتیاق به نتایج مثبتی رسیده  است.

ادامه مطلب   
; ساعت ٧:٢٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٢ اسفند ۱۳۸٦


دکتر مومنی از میان ما رفت

روز شنبه دکتر مومنی با چهره ای متفاوت از همیشه به اتاق ما آمد و با شیوه ای متفاوت از همیشه مقالاتی را که بررسی کرده بود تحویل داد . چهره اش به حدی زیبا شده بود که همه همکاران به موضوع اشاره کردند. سالها بود که ایشان عضو هئیت تحریریه مجله بود و جلسات بررسی مقالات رسیده با حضور ایشان رنگ و بویی دیگر داشت . وقتی پیغام دکتر شایان در مورد درگذشت ایشان رسید ساعت ها مات مانده بودم  به بی اعتباری این دنیا و اینکه


گرگ اجل یکایک از این گله می برد         این گله را بین که چه آسوده می چرد.


درگذشت استاد فرزانه دکتر مصطفی مومنی را به همه خانواده جغرافیا در ایران به خصوص شاگردان آن مرحوم تسلیت عرض می کنم . روحش شاد

  
; ساعت ٦:٤۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٦ اسفند ۱۳۸٦