هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

محققان موفق به كشف علائم زمين لرزه شدند

روزنامه ايتاليايي «كوريره دلاسرا» روز دوشنبه در پايگاه اينترنتي خود نوشت: محققان موسسه ملي ژئوفيزيك وآتشفشان شناسي دانشگاه ناپل در جنوب ايتاليا موفق به‌كشف روشي براي مطلع شدن‌از وقوع زمين لرزه،لحظاتي قبل از وقوع آن شدند.

به گزارش ايرنا، به‌عقيده اين محققان معمولا پيش از وقوع زمين لرزه‌هاي پرقدرت امواجي موسوم به موج P‬ (موج اوليه) به وجود مي‌آيد كه مي‌توان ازآن به‌عنوان زنگ خطر قبل از وقوع زمين لرزه استفاده كرد.
اين محققان عقيده دارند كه با وجود كم بودن زمان ارسال موج و وقوع زمين لرزه كه حدود ‪ ۱۰‬ثانيه است ، مي‌توان از بسياري خسارت‌هاي جاني پيشگيري كرد كه اين بهتر از هيچ است.

«انتسو بوسكي» رئيس اين موسسه گفت: با مطالعه ‪ ۲۰۰‬زمين لرزه پرقدرت از‪ ۴‬تا‪ ۷/۴‬ريشتر مشاهده كرديم كه قبل از وقوع زمين لرزه‌هاي ويران‌كننده امواجي دريافت مي‌شود كه مي‌توان ازآن به‌عنوان زنگ خطر استفاده كرد و جان خود را نجات داد.
به عقيده وي اگر راه‌هاي فرار ساده و باز باشند، مي‌توان در اين مدت ساختمان‌هايي را كه از امنيت كمتري برخوردار هستند رها كرد و خود را نجات داد و يا اينكه در ساختمان ماند و خود را زير ساختارهاي قوي حفظ كرد.

سرعت امواج P، ‪ ۶‬كيلومتر در ثانيه است در حالي كه سرعت موج S (موج دوم و ويران‌كننده ) ‪ ۳/۵‬كيلومتر در ثانيه مي‌باشد.
اگر مركز زمين لرزه در يكصد كيلومتري واقع باشد، حدود ‪ ۲۰‬ثانيه وقت در اختيار خواهيم داشت كه زمان كمي براي نجات يافتن نيست.

منبع: بازتاب

  
; ساعت ٤:۱۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٥


نقشه رشد جمعيت جهان

به اين نقشه نگاه کنيد رشد جمعيت جهان را تا سال ۲۰۲۰ نشان می دهد.

  
; ساعت ٩:۳٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٥


ماموريت براي كشف سيارات مشابه زمين

همشهری ۲۲/۹/۸۵
فضا - بي‌بي‌سي:
با اعزام يك تلسكوپ فضايي به مدار زمين، تلاش تازه‌اي براي پيدا كردن سياراتي مشابه زمين شروع خواهد شد.
  كوروت (Corot) تنها تلسكوپ فضايي است كه مي‌تواند كرات خاكي كه تنها چند برابر زمين هستند و حول ستاره‌هاي همسايه مي‌گردند را رديابي كند. اين فضاپيما مي‌تواند به جزئياتي در مورد اين ستاره‌ها از جمله جرم، سن و تركيب شيميايي آنها هم پي‌ببرد. اين ماموريت را آژانس فضايي فرانسه (Cnes) هدايت مي‌كند و كوروت قرار است روزهاي  پنجم يا ششم دي پرتاب شود. آژانس فضايي اروپا، اتريش، اسپانيا، آلمان، بلژيك و برزيل شركاي اين پروژه هستند. تين لام ترانگ مدير پروژه كوروت در اين‌باره مي‌گويد: «انسان از ابتداي پيداش علم نجوم به ساير كرات انديشيده است. كوروت به ما كمك خواهد كرد تا درك كنيم آيا كرات خارجي مشابه زمين تنها يك رويا هستند يا واقعيت خارجي دارند.»
اين ماهواره  ۶۵۰كيلوگرم است و سوار بر موشك «سايوز- ۱-۲بي» از پايگاه بايكونور قزاقستان به يك مدار قطبي به ارتفاع  ۸۲۷كيلومتر پرتاب خواهد شد. كوروت يك تلسكوپ  ۲۷سانتيمتري (قطر آينه) و همچنين چند دوربين سي‌سي‌دي دارد كه مي‌تواند تغييرات بسيار خفيف در درخشندگي ستارگان را تشخيص دهد. رصد ۶۰هزار ستاره براي يافتن سيارات در اطراف آنها يكي از اين وظايف است. ايان راكسبرگ اخترشناس و دانشمند آژانس فضايي اروپا در پروژه كوروت، در اين‌باره مي‌گويد: «اين ماموريت دو هدف عمده علمي را دنبال مي‌كند و با قرارگرفتن سياره ميان ما، يعني ناظر زميني و ستاره‌اي كه حول آن مي‌گردد، بخشي از نور ستاره مسدود مي‌شود كه به اين عمل مي‌گويند گذر، مثل گذر ناهيد از جلوي خورشيد. بنابراين كار ما اين است كه نور ستاره‌ها را اندازه بگيريم و مواظب افت درخشندگي آنها باشيم تا به وجود احتمالي سيارات در مدار آنها پي ببريم.»
در يك دوره دو سال و نيمه، اين ماهواره بر پنج يا شش قسمت آسمان تمركز خواهد كرد، هر بار  ۱۵۰روز. ماهواره هر ۵۱۲ثانيه يك بار درخشش تقريبا ۱۰هزار ستاره را اندازه‌گيري مي‌كند و دوربين حساس آن كوچك‌ترين تغيير در درخشندگي را تشخيص مي‌دهد. دانشمندان با اندازه‌گيري اين تفاوت‌ها، مي‌توانند بسياري از انواع سيارات را پيدا كنند. از سيارات غول‌پيكر گازي گرفته تا كرات كوچك خاكي، اما دانشمندان به ويژه مشتاق به يافتن سيارات كوچك‌تر هستند. تيم محققان انتظار دارد در هر منطقه‌اي كه رصد مي‌شود حدود ۱۰تا ۴۰عدد از اين سيارات كوچكتر و ده‌ها عدد از سيارات بزرگتر گازي را پيدا كند

  
; ساعت ۸:٤٤ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٢ آذر ۱۳۸٥


'ضعف آگاهی های' زيست محيطی آموزگاران ايرانی

 

انتشار نتايج يک تحقيق دو ساله که به طور مشترک در دو کشور هند و ايران انجام شده نشان می‌دهد سطح آگاهی‌های زيست محيطی در بين آموزگاران مدارس در کشور هند به مراتب بيشتر از معلمان ايرانی است

 

 

نشريه بين‌المللی علوم و تکنولوژی محيط زيست در آخرين شماره خود در ماه اکتبر ۲۰۰۶ مقاله‌‌ای از دو گروه از پژوهشگران ايرانی و هندی را منتشر کرده که حاوی ارزيابی اطلاعات زيست محيطی معلمان دوره متوسطه در ۱۰۳ مدرسه در شهرهای ميسور و تهران است.

به باور محققان کليد موفقيت در آموزش‌های زيست محيطی آگاهی‌های آموزگاران است و به سختی می‌توان انتظار داشت که دانش آموزان مدارسی که معلمان‌شان از آگاهی‌های زيست محيطی کمتری برخوردارند قادر به کسب مهارت‌های لازم برای حفظ طبيعت و ارتقا کيفيت محيط زيست در منطقه‌ خود باشند.

در مجموع در هر دو کشور از ۱۰۰۴ معلم دوره‌ متوسطه در ۵۷ مدرسه در ايران و ۴۶ مدرسه در هند خواسته شد تا به پرسشنامه‌ای حاوی سوالاتی در زمينه‌های جمعيت، بهداشت، آلاينده‌ها، حيات وحش، جنگل و بحران‌های زيست محيطی پاسخ دهند.

تحليل نتايج به محققان نشان داد صرفنظر از تفاوت عمده ميان آگاهی‌های آموزگاران در دو کشور، اولويت‌های موضوعی برای آموزگاران هر دو گروه عبارت بودند از انفجار جمعيت و بهداشت.

علاوه بر اين، کمترين آگاهی در ميان معلمان هر دو کشور به موضوع جنگل ارتباط داشته و تقريبا هيچ نشانه‌ای از نگرانی‌های مرتبط با حيات وحش در ميان معلمان مدارس وجود نداشته است.

در هر دو کشور پرسش شوندگان از ميان معلمان مدارس دولتی و خصوصی انتخاب شده بودند اما بر اساس نتايج منتشر شده هيچ تفاوتی ميان سطح آگاهی‌های زيست محيطی معلمان مدارس دولتی و خصوصی وجود نداشته است.

با اين حال مهمترين تفاوتی که در مطالعه‌ جديد به آن اشاره شده آگاهی‌های بيشتر آموزگاران زن نسبت به معلمان مرد در هر دو کشور است.

نکته‌ نگران کننده‌ای که در متن تحقيق به آن اشاره شده اين است که حتی در شهر تهران که ميزان آلودگی هوا احتمالا بيش از هر شهر ديگری در جهان است آگاهی معلمان مدارس متوسطه درباره‌ آلاينده‌ها به طور قابل توجهی کمتر از معلمان شهر ميسور هند است.

به عقيده پژوهشگران در حالی که دولت‌های هر دو کشور ايران و هند اميدوارند با ارتقا سطح آگاهی‌های عمومی در زمينه‌ محيط زيست فشار روزافزون بر منابع طبيعی را کاهش دهند اما آموزش دهندگان خود از دانش کمی در زمينه‌ محيط زيست برخوردارند.

بر اساس نتايج اين تحقيق از دو دولت‌ هند و ايران به طور قاطع خواسته شده تا دوره‌های آموزشی مرتبط با محيط زيست را برای معلمان مدارس تدارک ببينند و به همين نسبت امکانات کمک آموزشی بيشتری در اختيار معلمان مدارس قرار دهند

  
; ساعت ۸:٢۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۱ آذر ۱۳۸٥


ايجاد بزرگترين منطقه طبيعی حفاظت شده جهان در آمازون

اميليو سن پدرو
دبير بخش قاره آمريکای بی بی سی

 

مقام های برزيلی بزرگترين منطقه طبيعی حفاظت شده جهان را در بخشی از جنگل های حاره ای آمازون که برای چند دهه صحنه درگيری صنايع چوب بری، مزرعه داران و طرفداران محيط زيست بوده است ايجاد کرده اند.

با اين حال طرفداران محيط زيست که برای ايجاد اين منطقه تلاش کرده اند اخطار می دهند که حفظ آن مشکل خواهد بود.

اين ناحيه حفاظت شده منطقه ای به وسعت انگلستان يعنی بيش از 150 هزار کيلومتر مربع را در منطقه "سپر گوايانا" در جنگل آمازون پوشش می دهد.

اين ناحيه از سوی سيمائو جاتين، فرماندار ايالت شرقی پارا، و با حمايت شماری از گروه های طرفدار محيط زيست مانند "سازمان بين المللی حفاظت از محيط زيست" واقع در واشنگتن که يک ميليون دلار به اين پروژه اعطا کرده است ايجاد شد.

آقای جاتين گفت هدف اصلی اين طرح حفاظت از آن در مقابل غصب غيرقانونی زمين از سوی مزرعه داران و ساير افراد است.

گروه های طرفدار محيط زيست که برای جلوگيری از توسعه بيشتر در جنگل های آمازون فعاليت زيادی داشته اند از اين طرح استقبال کرده اند.

با اين حال برخی فعالان، از جمله کلوديو مارتی از صندوق جهانی حيات وحش اخطار داده اند که برای حفاظت از اين ناحيه در درازمدت لازم است يک اقتصاد ماندگار برای آن ايجاد شود.

اين ناحيه در ايالت پارا صحنه رو در رويی های اغلب خشونت بار ميان طرفداران محيط زيست، صنايع چوب بری و مزرعه داران بوده است.

راهبه آمريکايی، دوروتی استانگ، در سال 2005 در همين منطقه در ارتباط با نزاعی بر سر يک قطعه زمين که خواهان حفاظت از آن بود اما مزرعه داران محلی قصد توسعه آن را داشتند به قتل رسيد.

طرفداران محيط زيست اکنون اميدوارند توجهات به حفاظت از منطقه که زيستگاه شماری از گونه های در معرض خطر است معطوف شود

  
; ساعت ٧:٤۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۱ آذر ۱۳۸٥


علت تاخير

به بهانه نمايشگاه کتاب شارجه چند روزی نوشتن اين صفحه تعطيل شد. از فراهم کردن مقدمات سفر تا تبعات بعد از سفر . اگر چه اين روز ها به جهت تدارک مسابقه علمی معلمان جغرافيا چندان فرصتی هم نيست با اين حال اميدوارم بتوانم حداقل وظيفه ی اين چند سال اخير را ادا کنم.

  
; ساعت ٤:٥٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٠ آذر ۱۳۸٥


انيميشن امواج زلزله

در دوره اخير آموزش معلمان مشخص شد که يکی از مشکلات آموزشی همکاران  آموزش امواج زلزله به دانش آموزان است .از سايت شبکه رشد  چهار انيميشن انتخاب شده است ممکن مفيد باشد

.

 

 

 

 

  
; ساعت ۸:۱٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ آذر ۱۳۸٥