هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

سياره مريخ گرمتر مي‌شود

تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۶/۳۰‬

تصاوير دريافتي از كره مريخ اولين شواهد در مورد فعاليت لرزه‌اي و نيز افزايش دماي هوا در اين سياره سرخ رنگ همسايه زمين را نشان مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري رويترز از لس آنجلس، دوربين‌هاي مستقر در كاوشگر مارس گلوبال سروير شيارهاي جديدي را در سطح مريخ تصويربردراي كرده است كه دو سال پيش وجود نداشت. مشاهده اين شيارها در يك تلماسه تصورات دانشمندان در مورد اوضاع اقليمي و ساختار كره مريخ را دگرگون مي‌كند.

مايكل مير دانشمند برنامه كاوش مريخ سازمان ناسا مي‌گويد مشاهده اين تغييرات در يك دوره زماني چند ساله بيانگر افزايش فعاليت اين سياره است.

تصاوير اين دوربين نشان‌دهنده سقوط تخته سنگ‌هايي از يك منطقه شيب‌دار در مريخ طي دو سال گذشته است.

اين تصاوير اولين شواهد در مورد فعاليت لرزه‌اي يا مريخ لرزه محسوب مي‌شود.

جك موستارد استاد علوم زمين شناسي دانشگاه براون در رودآيلند مي‌گويد اين كشف به معناي آن است كه درون مريخ گرمتر مي‌شود كه به معناي فعاليت بيشتر اين سياره و امكان وجود شرايط قابل سكونت در قسمتهاي عميق‌تر مريخ است.

تصاوير گرفته شده نشانگر كوچك شدن دي اكسيد كربن منجمد در منطقه قطب جنوب اين سياره است.

اين تصاوير كه تغييرات از سال ‪ ۱۹۹۹‬تا ‪ ۲۰۰۵‬را ترسيم مي‌كند بيانگر آن است كه اوضاع اقليمي مريخ در مقايسه با چند دهه يا چند قرن پيش گرمتر شده است. علت افزايش دماي مريخ براي دانشمندان روشن نيست.

مدارگرد مريخ در سپتامبر ‪ ۱۹۹۷‬براي ماموريت اوليه يك ساله وارد مدار اين سياره شد و بعد از آن مدت ماموريت آن تمديد شد.

نوامبر سال ‪ ۲۰۰۶‬قرار است مدارگر شناسايي مريخ به مارس گلوبال سروير بپيوندد. اين مدارگرد در ماه اوت براي انجام يك ماموريت چهار ساله پرتاب شد تا به تحقيق در مورد شواهدي در مورد مدت زمان وجود آب در سطح اين سياره بپردازد.

  
; ساعت ۱:٠٢ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳٠ شهریور ۱۳۸٤


دکتر حسين شکوئی درگذشت

 

 

ساعاتی قبل دکتر حسين شکوئی چهره ماندگار جغرافيا در ايران  به آرامش ابدی رسيد. روحش شاد . برای آن استاد عزير طلب مغفرت و برای بازماندگانش آرزوی صبر دارم . آثار علمی استاد شکوئی همواره ياد او را در ذهن ها زنده نگاه خواهد داشت.

 به نقل از سايت چهره های ماندگار:

دكتر حسين شكويي در گذشت
 

دكتر حسن شكويي استاد دانشگاه تربيت مدرس ، عضوپيوسته فرهنگستان علوم و برگزيده سومين همايش چهره هاي ماندگار صبح امروز در سن 72 سالگي دار فاني را وداع گفت.
استاد دكتر حسين شكويي در سال 1312 در تبريز متولد شده ، تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در اين شهر به پايان رساند ،ليسانس و فوق ليسانس را در رشته جغرافيا از دانشگاه تهران گرفت و مدرك دكتري را نيز در رشته جغرافياي انساني از دانشگاه استانبول تركيه دريافت كرد.
مرحوم دكتر شكويي عضو پيوسته فرهنگستان علوم و برگزيده سومين همايش چهره هاي ماندگار در سال 82 ، سرپرست كميته برنامه ريزي جغرافيا در وزارت علوم تحقيقات و فناوري و عضو هيأت تحريريه مجله جغرافيايي و فصلنامه تحقيقاتي جغرافيايي سازمان سمت را عهده دار بوده اند.
به گزارش روابط عمومي ستاد چهره هاي ماندگار، انتشار 10 جلد كتاب و 40 مقاله از جمله تأليفات علمي دكتر حسين شكويي مي باشد و همچنين استاد راهنماي بيش از 34 رساله دكتري و كارشناسي ارشد بوده اند.
كسب استاد نمونه آموزش عالي ، دريافت جايزه كتاب سال در سالهاي 67 و 73 اخذ مدال علمي درجه يك علمي در سال 1377 و دريافت 28 لوح تقدير از ديگر افتخارات علمي استاد فقيد دكتر شكويي است.
ستاد چهره هاي ماندگار در گذشت اين استاد فرزانه را به بازماندگان آن مرحوم و جامعه علمي و دانشگاهي كشور تسليت عرض مي نمايد.
مراسم تشيع جنازه استاد ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 30/7/84 از محل دانشگاه تربيت مدرس تشييع مي شود و مجلس ختم آن مرحوم نيز از 13 تا 30/14 روز پنجشنبه 31/6/84 در محل مسجد نور واقع در ميدان دكتر فاطمي منعقد مي گردد.

  
; ساعت ٤:۱۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۸ شهریور ۱۳۸٤


استفاده از ‪ ICT‬بايد از دوران دبستان آغاز شود

رييس "شبكه مدرسه اروپا": استفاده از ‪ ICTبايد از دوران دبستان آغاز شود

اصفهان ، ايرنا ‪۸۴/۰۶/۲۷

رييس " شبكه مدرسه اروپا " (‪ (EUROPE SCHOOL NETگفت: استفاده از ابزار و امكانات حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات (‪ (ICTدر امر آموزش را بايد از دوران دبستان آغاز كرد.


موسسه بين‌المللي"شبكه مدرسه"با هدف ترويج فرهنگ استفاده از ابزار فناوري اطلاعات و ارتباطات در مدارس و ارتباط دانش‌آموزان و معلمان در جهان ايجاد شده و داراي شعب مختلفي در سراسر دنياست.

"ايلبو هالونن" (‪ (Ilbo Halonenروز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در اصفهان افزود:استفاده از فناوريهاي نوين ‌اطلاعاتي و ارتباطي بايد بتدريج و مرحله به مرحله از دوران دبستان آغاز شود.

وي يادآور شد: در دوران ابتدايي مي‌توان ‪ ICTرا بيشتر براي ارتباط بين معلمان و والدين و تبادل اطلاعات ميان آنها به كار برد.

به ‌گفته وي، مي‌توان با ايجاد شبكه‌هاي محلي(‪ (LANبين مدارس و منازل در يك منطقه يا محله و استفاده از "وب سايت" يا محيط هاي گفتمان، به ارتباط بهتر سيستم آموزشي با محيط هاي خانواده كمك كرد.

اين استاد دانشگاه در كشور فنلاند اظهار داشت:در مراحل بعد، معلم به‌عنوان آغازكننده مي‌تواند طرحهاي مختلفي را متناسب با سطح درسي دانش‌آموزان ارايه كند و دانش‌آموزان به عنوان ادامه‌دهنده و به صورت گروهي، آنها را دنبال و اجرا كنند.

"هالونن"با اشاره به حضور خود در همايش سراسري شبكه مدرسه در نيشابور، سطح كيفي وكمي و پروژه‌ها و مقاله‌هاي ارايه شده در اين همايش را بسيار خوب ارزيابي كرد و اظهار داشت: شور و شوقي كه دانش‌آموزان در زمينه استفاده از ‪ ICTدر امور آموزشي داشتند منحصر به فرد بود و آرزو دارم كه چنين اشتياقي را در ميان دانش‌آموزان كشور خود نيز ببينم.

وي درباره " شبكه مدرسه" گفت: اين شبكه فعاليت خود را از دهه ‪ ۹۰ميلادي آغاز كرد و در ابتدا، معلمان بيشتر در اين شبكه فعال بودند.

" هالونن " كه يكي از فعالان حوزه ‪ ICTدر كشور فنلاند است ، افزود: " شبكه مدرسه" به دو صورت بين‌المللي و محلي فعاليت مي‌كند و كشورهاي مختلفي از جمله ايران داراي " شبكه مدرسه" (‪ (SCHOOLNET.IRمخصوص به خود هستند.

وي پارامترهاي مورد نياز براي توسعه استفاده از ‪ ICTدر آموزش را در گرو ارتباطات شبكه‌يي مناسب، تجهيزات رايانه‌يي، نرم‌افزارهاي كاربردي و آمادگي دانش‌آموزان و معلمان براي استفاده از اين امكانات برشمرد.

وي تاكيد كرد : امروزه گنجاندن فناوريهاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي در حوزه آموزش امري ضروري است و دولتها بايد سرمايه‌گذاريهاي مناسبي در اين زمينه داشته باشند.

طبق اطلاعات ارايه شده در همايش سراسري شبكه مدرسه در نيشابور كه هفته گذشته برگزار شد، حدود ‪ ۲۰۰مدرسه در ايران تحت پوشش " شبكه مدرسه" قرار دارند.

"ايلبو هالونن" كه براي حضور در همايش سراسري شبكه مدرسه در نيشابور به ايران سفر كرده بود ، براي بازديد از " خانه رياضيات " اصفهان به اين شهر آمده است.

  
; ساعت ۱:۳٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۸ شهریور ۱۳۸٤


يک خبر

امروز جلسه هئيت تحريريه مجله رشد آموزش جغرافيا بود و مطلع شديم که آقای  دکتر شکوئی در بستر بيمار هستند . من اولين درس جغرافيا را در دانشگاه تربيت معلم از آقای دکتر شکوئی گرفتم و آخرين درس ها را نيز در دوره دکترا از ايشان تلمذ کردم . آنقدر که ايشان بر گردن من حق دارند شايد بر دانشجوی ديگری نداشته باشند . به خصوص درسهای نانوشته ای که هر استادی به هر دانشجويی که نظر لطف داشته باشد می دهد.از دکتر شکوئی بسيار درسها آموخته ام از اين رو برای ايشان آرزوی شفای عاجل دارم و از همه دانشجويان ايشان می خواهم که دعا شفای برای استاد را فراموش نفرمايند.

  
; ساعت ۱۱:٠٦ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۸ شهریور ۱۳۸٤


نشانه دوران يخبندان در صحراهاي آفريقا كشف شد

 

 

لندن ، ايرنا 27/06/84‬

يك گروه از محققان فرانسوي با بررسي شنزارهاي گرم و سوزان صحاري آفريقا به لايه هاي زمين شناسي دوران يخبندان دست يافته اند.

به نوشته نشريه علمي "جئو لوژي ‪ Geology‬زمين شناسي" ژولين مورو و همكارانش از مدرسه رصد علوم زميني در استراسبورگ موفق شده‌اند به نشانه هايي از يك يخچاله عظيم در منطقه صحرا در آفريقا دست يابند كه متعلق به ‪ ۴۴۰‬ميليون سال قبل و دوراني بوده است كه كل قاره افريقا بخشي از يك ابرقاره موسوم به گوندوانا ‪ Gondwana‬بود كه در قطب جنوب استقرار داشت.

قاره گندوانا كه به نوبه خود در اعصار كهنتر از قاره پانجيا جدا شده بود بعدها بتدريج تجزيه شد و قاره هاي آفريقا، استراليا، آمريكاي جنوبي و شبه قاره هند از آن بوجود آمدند.

مورو و دوستانش به نشانه هاي جالبي از يخچاله هاي قديمي دست يافته اند كه به گردال يا گرداله ‪ drumlins‬شهرت دارند.

گردالها پشته هاي دراز يا تپه هاي بيضي شكل طويلي هستند كه به وسيله يخرودها بوجود مي‌آيند.

محققان فرانسوي اين قبيل گرداله‌ها را در ناحيه‌اي در مرز مشترك الجزاير و ليبي كشف كرده‌اند.

اين تغييرات در سطح زمين به وسيله جريان سريع حركت لايه‌هاي يخ يا ديواره هاي يخي بوجود آمده و شواهد كشف شده به وسيله اين گروه از پژوهشگران نخستين نمونه‌هايي است كه از دوران يخبندان در قاره آفريقا گزارش مي‌دهد

  
; ساعت ٧:٠۸ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۸ شهریور ۱۳۸٤


معرفی يک سايت

  

در اين سايت اطلاعات جالبی در مورد جهان هستی می توانيد بيابيد به خصوص برای معلمانی که علاقه مند به استفاده از فناوری اطلاعات در تدريس جغرافيا هستند بسيار مفيد خواهد بود.

  
; ساعت ۳:٠٠ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٦ شهریور ۱۳۸٤


وضعیت یخچالهای طبیعی اروپا؛ وضعیت حاد آینده زمین

تنها يك چهارم منابع ثبت شده آب شيرين در سراسر جهان را منابع آب زيرزمينى، درياچه ها و رودخانه ها يا بخار آب موجود در اتمسفر تشكيل مي دهند

به گزارش خبرگزاری سلام، ۳ چهارم بقيه را ذخاير برف و يخ روى زمين شامل مي شوند. يخچالهاى طبيعى در سراسر جهان، يكى از ذخاير پايدار آب شيرين محسوب مي شوند. اما چه اتفاق مي افتد اگر، آب و هواى زمين تغيير كند؟ چه پیش خواهد آمد؟ زمانيكه، ميانگين درجه حرارت سالانه، همانطور كه در حال حاضر ثبت شده است، رو به افزايش گذارد؟ بيش از ۵۰۰۰ يخچال طبيعى در منطقه آلپ در اروپا وجود دارند كه، در حال حاضر در حال ذوب شدن مي باشند. در ادامه شما را با كارهاى تحقيقى يك گروه پژوهش آلمانى آشنا مي كنيم، كه در نزديكى شهر مونيخ، در اين زمينه به تحقيق مشغول است. كسى كه در يخچالهاى اين منطقه در پاى Zugspitze يكى از قله هاى رشته كوههاى آلپ در ايالت بايرن يا باوارياى آلمان مى ايستد و در ارتفاع ۲۰۰۰ مترى كفشهاى اسكى خود را به پاهاى خود ميبندد، از منظره پوشيده از برف كوههاى اطراف لذت ميبرد. براى اسكى بازان و طرفداران اسكى اسنوبورد، تا ماه مه بهترين شرايط موجود ميباشند، زيرا اين يخچالها هنوز از يك قشر برفى پوشيده شده اند. اما اين وضعيت چه مدت طول خواهد كشيد؟ كارشناسان پيش بينى مي كنند كه، اين قشر برفى حداكثر براى مدت ۱۰ تا ۱۵ سال ديگر دوام خواهد داشت و سپس ناپديد خواهد شد. بدين ترتيب، يكى از آخرين ۵ يخچال طبيعى موجود در آلمان، بر اثر گرما ذوب خواهد شد. پژوهشگران آكادمى علمى بايرن در مونيخ تغييرات يخچالهاى طبيعى و اقشار يخى كوههاى اين منطقه را تحت نظر دارند. يخچالها به عنوان ذخاير دراز مدت آب شيرين از اهميت بسيارى برخوردارند. اين منابع آب همچون يك حساب پس انداز ميمانند كه در فصلهاى سرد، طى سالهاى متمادى ذخايرى را براى استفاده بعدى گرد ميآورند. اما چنين امرى تنها زمانى ممكن است كه، قشر پوششى برف، به اندازه كافى ضخيم بوده و تا زمستان آينده از ميان نرود. اين قشر برف خود نيز يك آب ذخيره شده ميباشد، كه تنها براى مدت يك فصل دوام مياورد. اگر اين برف براى مدتى طولانى تر باقى بماند، به آرامى يك يخچال طبيعى بوجود ميآيد. به اين ترتيب كه، اقشار برف به هم فشرده شده، طى تغييرات فصلى آب و هواى چندين سال، مكررا ذوب و منجمد ميگردند و سرانجام به يخى منسجم بدل ميشوند. اين توده هاى يخى سپس با سرعت يك توده عسل به آهستگى از دره ها بسوى كوهپايه سرازير شده و زمانيكه شرايط جوى مناسب باشد، به آب تبديل مي گردند. و اين حساب پس انداز اينك سالهاست كه، در حال ذوب شدن است. در ماههاى گرم سال، زمانى كه ديگر رودخانه ها حتى خشك ميشوند، رودهائى كه از يخچالهاى طبيعى منشا مي گيرند، در قياس، از آب فراوان برخوردارند. تا ۹۰ درصد آبى كه از طريق رود راين در كشور هلند به دريا ميريزد، از يخها و برفهاى ذوب شده كوههاى آلپ سرچشمه ميگيرد. اما اين عمل تا زمانى ادامه دارد، كه حساب پس انداز خالى شود. سپس بايد در انتظار عواقب آن بود: از جمله، كمبود انرژى الكتريسيته توليد شده توسط آب، اختلال در امر كشتيرانى در رودهاى كم عمق و كمبود موسمى آب آشاميدنى، چرا كه سطح منابع زيرزمينى آب پائين ميرود. دانشمندان همچنان قادرند از طريق مطالعه وضعيت يخچالها اثبات كنند كه، در آب و هواى زمين واقعآ تغيير و تحولاتى در حال وقوعند و ما حقيقتآ بايستى در آينده خود را براى مقابله با موقعيتى حادتر آماده كنيم. يعنى، تابستانها بيشتر داغ و خشك بوده و زمستانها با طوفانهاى شديد همراه خواهند بود. زيرا كل سيستم چرخش توده هاى هوا در جو زمين دچار تغيير خواهد شد. طبق محاسبات پژوهشگران اگر در مناطق آسياى مركزى براى مثال قزاقستان، قرقيزستان، و چين يخچالهاى طبيعى نيمى از وسعت كنونى خود را از دست بدهند، آب رودخانه هاى اين منطقه بصورت چشمگيرى كاهش خواهد يافت. بدين ترتيب زمينهاى كشاورزى سرزمينهاى صحرائى و نيمه صحرائى آسياى مركزى قادر به حيات نخواهند بود. اما متخصصان مونيخى پيشبينى ميكنند كه، ساكنان آسياى مركزى از ازبكستان گرفته تا چين، دست كم ۵۰ سال وقت دارند تا خود را در برابر اين وقايع آماده كنند.

 

  
; ساعت ٧:۳٠ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٦ شهریور ۱۳۸٤


احتمال 'ارتباط' طوفان های بزرگ به گرمايش زمين

 
 
 
 

21:17 گرينويچ - جمعه 16 سپتامبر 2005

احتمال 'ارتباط' طوفان های بزرگ به گرمايش زمين

گروهی از پژوهشگران آمريکايی می گويند که بررسی تحولات جوی در خلال 35 سال گذشته نشان می دهد که در دهه های اخير بيش از پيش بر شدت و قوت بزرگترين انواع طوفان ها از جمله طوفان های استوايی مانند کاترينا افزوده شده است.

اين گروه از محققان گرمايش زمين را عامل پيدايش بی امان ترين طوفان ها دانسته اند. نتيجه ارزيابی آنها از طوفان های استوايی در نشريه علمی 'ساينس' چاپ شده است.

به گفته آنها، در خلال اين دوره، بر تعداد طوفان های استوايی (Hurricane) درجه 4 و 5 به شکلی چشمگير افزوده شده است.

دانشمندان اين طوفان ها را بر حسب شدت آنها به درجات مختلف از 1 تا 5 طبقه بندی می کنند و تندباد کاترينا هنگام برخورد با سواحل آمريکا يک طوفان درجه 4 بود.

براساس مقاله منتشر شده در نشريه ساينس، تحقيقات نشان می دهد که بر تعداد طوفان های شديد نيز افزوده شده به نحوی که بين سال های 1975 و 1989 در مجموع 171 طوفان شديد در جهان روی داد در حاليکه اين رقم برای سال های 1990 تا 2004 به 269 مورد افزايش يافت.

طوفان های استوايی هنگامی آغاز می شود که گرمای سطح آب اقيانوس به درجه معينی که آن را "حد بحران" می نامند افزايش يابد.

به همين دليل، دانشمندان روند گرمايش آب و هوای کره زمين در اثر استفاده از سوخت های فسيلی و توليد گازهای گلخانه ای را در بروز طوفان های شديد موثر می دانند.

به گفته يکی از پژوهشگران، در حاليکه نمی توان گفت که گرمايش زمين عامل افزايش تعداد طوفان استوايی است اما اين احتمال وجود دارد که باعث شود تا معدودی از اين طوفان ها شدت بگيرد و به طوفان های طبقه 4 و 5 تبديل شود.

در مقابل، گروهی ديگر از پژوهشگران ارتباط بين وقوع طوفان های شديد و گرمايش آب و هوای زمين را بدون تحقيقات بيشتر قابل اثبات ندانسته و گفته اند احتمال دارد به دليل افزايش ساخت و سازهای شهری در مناطق ساحلی، طوفان های اخير خسارات و تلفات بيشتری برجای گذاشته و توجه افکار عمومی را بيشتر جلب کرده باشد.

  
; ساعت ٧:٢٢ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٦ شهریور ۱۳۸٤


الگوی تدريس خانم سعيدی از شهر تهران

هوالعزيز

 

 

 طرح درس جغرافيا مبتني برIT

 

 

 

واحد یادگیری : آلودگی هوا

 

درس : بارش اسیدی

 

 

 

 

مرضيه سعيدي

دبيرستان سلمان فارسي

منطقه ۱۵

سازمان شهر تهران

 

                                                 

 

بنام خدا

 

    طرح درس جغرافيا 

    طراح : مرضيه سعيدي

    منطقه ۱۵ شهر تهران

     

     واحد یادگیری : آ لود گی هوا

      درس : بارش اسیدی

      كتاب جغرافياي عمومي چاپ ۱۳۸۳ صفحه هاي        ۸۹  -۸۸   

  مفاهيم كليدي : آلودگي هوا (air pollution   باران اسيدي (acid rain)

   وارونگي دما (inversion) ؛گازهاي گلخانه اي(earth warming) ،اثر گلخانه اي (green house effect) ، گرم شدن زمين(earth warming) 

    زمان : يك جلسه آموزشي

   هدف هاي يادگيري:

     - آلودگي هوا و علل آن را بشناسند.

     - پديده هاي گلخانه اي را بفهمند.

     - با اثرات پديده هاي گلخانه اي در آب و هوا آشنا شوند.

     - پيامدهاي گرم شدن كره زمين را بشناسند.

     - با پديده ي وارونگي دما و علل ايجاد آن آشنا شوند.

     -  بارش اسيدي و علل ايجاد آن را بشناسند.

     - با پیامدهای بارش اسیدی آشنا شوند .

     - با کشورهای موثر در ایجاد بارش اسیدی و کشورهای در معرض بارش اسیدی آشنا شوند .

     - با لايه ازن و اثر آن آشنا شود.

   انتظارات عملكردي:

    - ميزان اثرات آلودگي هوا توسط آتشفشان و سوخت هاي فسيلي در صنايع را مقايسه كنند.

    - بنويسند افزايش پديده هاي گلخانه اي در جو سبب پيدايش كدام فرضيه شده است.

    -  اطلاعات مورد نياز درباره ي تغيير دماي زمين را از پايگاههاي اينترنتي بيابد.

    - نمودارهاي ص 85 كتاب (درجه حرارت زمين و ميزان تراكم co2 در جو) را مقايسه و تفسير كنيد.

   -   به نظر آنها كدام دسته از كشورهادر افزايش گازهاي گلخانه اي نقش بيشتري دارند چرا؟

   -  با بريده هاي روزنامه يك روزنامه ديواري تحت عنوان تغيير آب و هوا (اقليم) بسازند.

   -  نمودارهاي ص ۸۶ كتاب را مقايسه و تفسير نمايد.

    -  تحليل كند جرا وارونگي دما در مراكز شهري و صنعتي خطر دارد ولي در پيرامون شهرها و مراكز صنعتي خطري ايجاد نميكند

   - فرايند ايجاد بارش اسيد ي و علت آن  را توضيح دهد.

   - پیامدهای بارش اسیدی را بیان نماید .

   - تحلیل کند کدام کشورها ( صنعتی – غیر صنعتی ) در ایجاد بارش اسیدی نقش بیشتری دارند .

   - به نظر آنها چگونه می توان از ایجاد بارش اسیدی جلوگیری کرد .

   - با استفاده از نقشه ص ۸۸كتاب نام۳ كشور كه در معرض بارش اسيدي باشد ونام ۳ كشور كه در معرض بارش اسيدي نيستند را              بيابد و در جدولي که در ميحط  word  يا excel ترسيم می كنذ, نمايش دهد.

- فكر كنيد چه كارهايي مي توانيد انجام دهيد كه سطح آلودگي هوا كاهش يابد تا نهايتا  دماي كره ي زمين افزايش پيدا نكند. آنها را در يكي از محيط هاي excel  يا word بنويسيد.

- دلايل حفاظت از لايه ازن را بيان كنند.

 امكانات ICT:رايانه با امكانات دسترسي به اينترنت ،نرم افزارهاي ارايه مطالب و ويديو پروژكتور

امكانات جايگزين:كاغذدر اندازه A3  - ماژيك – بريده روز نامه – كتاب درسي – مجله –CD اطلاعات درصورت عدم دسترسي به اينترنت – تخته

 مهارتهاي IT مورد نياز فراگيران :آشنا با مهارت جستجو در اينترنت و كار در محيط excel-word-powerpoint

 مراحل تدريس :

1-احوالپرسي و حضور و غياب با شمارش ذهني...

2-پرسش جلسه قبل ندارد (اولين جلسه بعد از آزمون پاياني نوبت اول است).

3 –نشان دادن اسلايد و حدس زدن عنوان درس توسط دانش آموزان

4- نشان دادن پاكت هاي نامه و ارايه آنها با جملاتي مثل «نامه هاي خوب براي بچه هاي خوب و فعال و...»

5-از آنها مي خواهيم تا نامه ها را بخوانند ، تکمیل کنند و بگویند چه سوا ل هایی در ذهن آنها شکل گرفته است .

6- وقتي سوال ها مطرح و بحث و نتیجه گیری شد از آنها مي خواهيم برگه كار فراگيران در كلاس را بخوانند و اجرا كنند .

برگه كارفراگيران در كلاس :

   مراحل كار فراگيران :

1-    گروه هميشگي خود را تشكيل دهيد .

2-    از روي اسلايد ها عنوان درس را حدس بزنيد .

3-    هر گروه نامه خود را بخواند.

4-     با مشورت هم يك موضوع یا مسئله اي راكه در مورد موضوع درس در ذهن تان بوجود آمده انتخاب

و جستجو نماييد .

5-    از بريده هاي روز نامه ، كتب ومجلات ، لوح فشرده (CD) و سايت هاي زير مي توانيد استفاده كنيد :

 

 

 

 

http://www.iranglobal.dk/kanon%20sabaz%20M.htm

http://www.sharghian.com/magazine/archive/005404.html

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara-

http://anaoghtyboy.blogsky.com/?PostId=11

http://ngdir.com/SiteLinks/Kids/html/energy-mafahim_11_zamin%20garmai.htm

http://www.bbc.co.uk/persian/interactivity/debate/story/2005/06/050605_aa_environment.shtml

http://www.iranian.be/pr/index.php?p=1920

http://ettelaat.net/sahretan_tehran.htm

http://www.mehrnews.ir/fa/newsprint.

Http://www.ngdir.irsitelinks/kids/html/mafahim asargolkhaneie.htm

Http://daneshnameh.roshd.ir

http://irangreenpen.org/01articles/000890.shtml

http://www.aqcc.org/p tehran air.htm

http://www.frw.org.ir/fa/saruguz/axbur. varooidud/indexu

http://irangreenpen.org/00news/001056.shtml

http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2004/09/040922_si_icecollapse-ant.shtml

http://www.payamezenderood.com/framework.jsp?SID=9548

6-  حالا نتايج تلاش ،مشورت ،مباحثه و جستجوي خود را در فعاليت هاي زير  نشان دهيد :

فعاليت های(ارزشيابي) داخل كلاس :

الف : 1- در محيط power point   براي پاسخ سوال یا موضوع اسلايد سازي كنيد .

در صورتي كه توانايي اسلايد سازي نداريد يكي از فعاليتهاي جايگزين  شماره 2 يا 3 را انجام دهيد .

2-داستان يا سناريويي بنويسيد كه شخصيت هاي آن با مسئله آلودگي هوا و راه حل آن در گير باشند .

3- با بريده هاي روز نامه  يك روز نامه ديواري در مورد لايه ازن يا تغييرات آب وهوا درست كنيد .

ب : فعاليت هاي زير را انجام دهيد :

1-   با توجه به نقشه ص 88 از ميان قاره هاي جهان  دو گروه از كشور ها را شناسايي و فهرست كنيد (براي هر گروه سه كشور )  كه در معرض بارش اسيدي هستند يا نيستند و آنهارا  درجدولي كه در محيط excel  يا word ترسيم ميكنيد نشان دهيد .

2-   كدام يك از نمودار ها وارونگي دما را بهتر نمايش مي دهد :

                                                                   ارتفاع                       ارتفاع

 

 


                                                      دما                          دما                                         

3-   نظر خود را در مورد روش كار امروز بنويسيد .

4-   نماينده گروه آماده باشد تا يافته هاي گروه را براي كلاس گزارش كند

5-فعاليتهاي خود را در پوشه جغرافيا با نام گروه تان ذخيره كنيد .

 

فعاليت هاي(ارزشيابي) خارج از كلاس :

1-  فعاليت هاي داخل كتاب را حل كنيد .

2-  سه انرژي پاك نام ببريد .

3-  دو پيشنهاد براي كاهش آلودگي هوا بنويسيد .

4-تصور كنيد اگر يكي از نتايج آلودگي هوا  ، كاهش دماي كره زمين باشد ، چه پيامد هايي بهمراه دارد.

5-شش پرسش چهار گزينه اي  از متن درس طراحي نماييد

ارزشيابي:در دو قسمت قبل تحت عنوان فعاليت های داخل کلاس و فعاليتهای خارج از کلاس و به کمک چک ليست انجام می شود.

 فوايد استفاده از it  در ارائه درس:

- دستيابي به يادگيري مستقل و فعال

- تقويت مشاركت و كار گروهي

- امكان دسترسي آسان ‘ انتخاب و تفسير اطلاعات

-  تنظيم سرعت پيشرفت دانش آموز توسط خود وي

-  مرور‘ بازبيني ‘ اصلاح و بهبودكيفيت كار

-  تقويت اعتماد به نفس و روحيه خوداتكايي در دانش آموز

- ايجاد فضاي غير رسمي درآ موزش

-  جذابيت و برخورداري از تنوع در ارائه مطالب

- آزادي عمل دانش آموز در زمينه هاي مطالعه

- تقويت توانايي دانش آموز در نوشتن گزارش و توضيحات

- پيشگيري از تكروي و انزواي دانش آموزان

 

توجه : فعالیتهای( ارزشیابی ) داخل کلاس و منزل دانش آموزان مخصوص جشنواره و درس بارش اسیدی در صفحه بعد قرار دارد .

       

ضميمه ها: 

متن نامه جهت ایجاد انگیزه در دانش آموزان « مخصوص اجرا در جشنواره و درس بارش اسیدی »

    

    به نام خدا

سلام عزیزان ، دفعه قبل مطالبی را در مورد آ لودگی هوا ، علل ، انواع و برخی از پیامدهای آن مانند افزایش گازهای گلخانه ای ، گرم شدن کره زمین و پیامدهای آن  و وا رونگی دما یاد گرفته ایم . این جلسه در مورد

 بارش اسیدی و جلسه آینده در مورد لایه ازن می آموزیم  .

بارش اسیدی که علت آن فعالیت های ........... است و عامل ایجاد آن افزایش گازهای ............ و ............

می باشد. این گازها در جو زمین دچار واکنش شیمیایی می شوند و دو اسید ..................... و ...............

را تولید می کند که همراه با بارش مثل باران یا مه به سطح زمین می رسند .

توجه : لطفا جملات را تکمیل کنید و بگویید چه سوال هایی در ذهن شما به وجود آمده است .

          با هم سوال ها را در کلاس مطرح و پس از بررسی آنها چند سوال را برای ادامه یادگیری انتخاب

         می کنیم .

 

راستی برای تکمیل نامه می توانید از کتاب و لوح فشرده (CD ) و موتور جستجو در اینترنت استفاده کنید.

یادتان باشد یافتن لذت بخش است اما جستن لذت بخش تر است .

                                                                           انجمن دوستی معلم و دانش آموز

  

   

برگه كار فراگيران در كلاس :«مخصوص اجرا در جشنواره درس بارش اسیدی »

       1- گروه هميشگي خود را تشكيل دهيد.

       2 – با توجه به اسلايد ها عنوان درس را حدس بزنيد .

      3- هر گروه نامه خود را بخواند.

      4- حالا به موضوع درس« بارش اسيدي»،«acid rain  » و سوال های مطرح شده توجه كنيد .

      5 -از بريده هاي روزنامه ،كتب،مجلات و CD و سايتهاي زير مي توانيد استفاده كنيد.

      

http://www.daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php

 

http://earthsci.org/Enter

 

http://www.ngdir.ir/SiteLinks/Kids/html/mafahim_asargolkhaneie.htm

 

http://www.plugged-in.org/what_is_acid_rain.html

 

http://ks.essortment.com/acidraineffect_rqmz.htm

 

http://weather.about.com/library/weekly/aa032502a.htm

 

 

     

     5- حالا نتايج تلاش و مشورت ،مباحثه و جستجوي خود را در فعاليت هاي زير نشان دهيد:

       الف- نماينده گروه آماده باشد تا نتايج كار را براي همه توضيح دهد.

         ب- مطالب ،نمودارو عكس هايي را كه در مورد بارش اسيدي و سوال ها از اينترنت يافته ايد در محيط power point يا  محيط ديگري نمايش دهيد.

        ج-نام سه كشور كه در معرض بارش اسيدي باشد و نام سه كشور كه در معرض بارش اسيدي نباشد ا زنقشه ص 88 پيدا كنيد و در جدولي كه در محيط      excel يا word ترسيم مي كنيد نمايش دهيد.

       د- به نظر شما چه كاري مي توانيم انجام دهيم كه بارش اسيد ي كاهش يابد .

      ه- همه ي فعاليت هاي خود را در پوشه ي جغرافيا با نام گروهتان ذخيره كنيد.

      توجه! در صورت نداشتن مهارت IT به طور جايگزين مي توانيداز سایر توانایی های خود استفاده کنید مثلا درست کردن روزنامه ديواري و....       

                                                                   موفق باشيد 

 

 

 

 

برگه كار فراگير در منزل

 

1-     در ارتباط با موضوع درس ” باران اسيدي“ ازچند پايگاه اينترنتي ديگر استفاده نماييد و متن ,عكس ,نقشه ,

 

 

نمودار و ......بيابيد ودر پوشه خود ذخيره كنيد .

 

 

2-     آيا ميتوانيد مطلبي پيدا كنيد  بر خلا ف مطالب كتاب درسي , كه بارش اسيدي را زيان آور ميداند , آن را مفيد

 

بداند؟ 

 

در صورت يافتن چنين مطلبي آن را با گروه خود در ميان گذاريد  و براي بحث در جلسه بعد كلاس آماده شويد .

 

 

3 -  شش پرسش چهار گزينه اي از موضوع درس طراحي نماييد .

                                                                                                               توفيق يارتان باد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  
; ساعت ۱۱:۱٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٢ شهریور ۱۳۸٤


الگوی تدريس آقای عباس ممقانی از آذربايجان شرقی۳

بنام خدا

 

مفاهيم واصطلاحات لازم براي جستجودراينترنت :

مفاهيم :

سنجش ازدور(remote sensing) ، ماهواره هاي سنجش ازدور(remote sensing satellite) تصاويرماهواره اي (Satellite images) ،  ماهواره اسپات (Spot satellite) ، ماهواره لندست (Landsat satellite) ،ماهواره نوآ ( Noaa satellite)

 

 

آدرس سايت هاي موردنظربراي جستجووگردآوري اطلاعات لازم درمورد ماهواره هاي سنجش ازدوروتصاويرماهواره اي :

 

          پايگاه ملي داده هاي علوم زمين كشورhttp://www.ngdir.com/

         آموزش جغرافيا درايران chubineh.persianblog.ir/ http://www.

          سازمان هواشناسي كشورhttp://www.weather.ir/  

          سازمان فضايي ايران (مركزسنجش ازدورايران) http://www.isa.ir

        (تصاويرماهواره اي )http://www.usgs.gov/

       (تصاويرماهواره اي )   http://www.nasa.gov

  
; ساعت ٢:۱٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۱ شهریور ۱۳۸٤


الگوی تدريس آقای عباس ممقانی از آذربايجان شرقی۲

به نام خدا

 

سوالات ارزشيابي كوتاه پاياني كتاب جغرافياي پيش دانشگاهي دبيرستان دخترانه نمونه چمران منطقه بناب

 

موضوع درس : ماهواره هاي سنجش ازدور 

 

 

         مدت پاسخگويي :  7دقيقه                

  

 نام ونام خانوادگي :                     کلاس:      

 

1- تفاوت ماهواره هاي سنجش ازدورومخابراتي رادرسه سطرتوضيح دهيد؟ 2نمره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2- فعاليت يكي ازماهواره هاي سنجش ازدوررادر5 سطرتشريح كنيد؟   2 نمره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع نمرات : 4 نمره

 

 

 

باآرزوي سلامتي

ممقاني

  
; ساعت ٢:٠۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۱ شهریور ۱۳۸٤


الگوی تدريس آقای عباس ممقانی از آذربايجان شرقی۱

بنام خدا

طرح درس روزانه درس جغرافياي پيش دانشگاهي

 

عنوان درس : سنجش ازدور(ماهواره هاي سنجش ازدور)

كتاب جغرافياي پيش دانشگاهي رشته ادبيات وعلوم انساني

ازصفحات :  82 - 86                 مدت : يك جلسه آموزشي            تعداددانش آموزان : 18 نفر         

  منطقه بناب - دبيرستان  دخترانه نمونه شهيدچمران                        دبير: عباس ممقاني بنابي

 

مفاهيم :

سنجش ازدور(remote sensing) ، ماهواره هاي سنجش ازدور(remote sensing satellite) تصاويرماهواره اي (Satellite images) ،  ماهواره اسپات (Spot satellite) ، ماهواره لندست (Landsat satellite) ،ماهواره نوآ ( Noaa satellite)

 

هدف هاي يادگيري :

-         مقايسه تفاوت عملكرد ماهواره هاي سنجش ازدوروماهواره هاي مخابراتي .

-         تشريح فعاليت هاي انواع ماهوراه هاي سنجش ازدور.

-         مقايسه پهنه بندي هاي مختلف درتصاويرماهواره اي گوناگون .

- توصيف پديده هاي مختلف ازروي تصاويرماهواره اي .

- مقايسه تصاويرماهواره اي محل زندگي خودرادرزمان هاي مختلف .

- توانايي تشخيص تغييرات ناحيه محل زندگي خودبامقايسه تصاويرماهواره اي سالهاي 1989و1998ماهواره لندست

- پيش بيني وضعيت هواي روزازطريق تصاويرماهواره اي هواشناسي .

 

امكانات ICT

-         رايانه باامكانات دسترسي به اينترنت

-         دستگاه ويدئوپروژكتور

- نرم افزارهاي سنجش ازدور(مركزسنجش ازدورايران ) ، تصاويرماهواره اي شهرهاي بزرگدنياوتصاويرماهواره اي ناحيه مراغه وبناب درسال هاي 1989و1998

-         نقشه استان آذربايجان شرقي

-         نرم افزارهاوبرنامه هاي زير:

powerpoint2003,xing, ACD

 

 

مهارت هاي موردنياز:

-         توانايي استفاده ازاينترنت براي جست وجوودريافت اطلاعات

-         توانايي استفاده ازنرم افزارهاي موردنظر

-  توانايي كاربا powerpoint2003

 

 

 

 

فعاليت :                            

-  احوال پرسي وحضوروغياب-  پخش فيلم چنددقيقه اي باموضوع حركت ماهواره ها براي ايجادانگيزه

10دقيقه

هدايت دانش آموزان براي طرح سوال ازطريق فبلم پخش شده وارشيابي تشخيصي

                                                                                                     

 

 

60دقيقه


دانش آموزان درگرو ه هاي 2 نفري ازطريق هركدام از سايت هاي زيرونرم افزارسنجش ازدوركه دراختيارشان قرارداده شده درمورد ، ماهواره اسپات (Spot satellite) ، ماهواره لندست (Landsat satellite) ، ماهواره نوآ ( Noaa  sateillite) مطالب خودراجمع آوري كرده وبه نام گروه خوددرپوشه اي ذخيره كند.

 

          پايگاه ملي داده هاي علوم زمين كشورhttp://www.ngdir.com/  

         آموزش جغرافيا درايران chubineh.persianblog.ir/ http://www.

          سازمان فضايي ايران (مركزسنجش ازدورايران) http://www.isa.ir

        

-         ارائه مطالب جمع آوري شده توسط گروه ها وتبادل نظرات توسط گروهها وجمع بندي آنها

-از دانش آموزان مي خواهيم باتوجه به تصاويرماهواره اي نرم افزارهاي سنجش ازدوروتصاويرماهواره اي شهرهاي بزرگ كه دراختيارشان است به مقايسه تصاويرگوناگون بپردازند.

- دبيرسعي مي كندبحث وگفتگورابه سمت تشخيص تفاوت پهنه بندي تصاويرازنظرطول وعرض هدايت كند.

 

- نمايش يك تصويرماهواره اي ازمنطقه مراغه وبناب براي كلاس توسطدبيروتوزيع نقشه استان آذربايجان شرقي به دانش آموزان

-         ازگروه هاي دانش آموزان مي خواهيم  باتوجه به تصويرماهواره اي مذكورونقشه اي كه دراختيارشان است به توصيف پديده هاوتشخيص آنهابپردازند.

-         نمايش دوتصويرماهواره اي توسطدبير از منطقه مراغه وبناب (بهتراست از محل زندگي خوددانش آموزان باشد)  كه در سال هاي 1989و1998 تصويربرداري شده است .

-         ازادانش آموزان مي خواهيم دوتصويررامقايسه كنندوسعي كنندتغييرات انجام شده درمنطقه راتشخيص دهند.

-         جمع بندي نظرات واشاره به تغييراتي مثل احداث سدعلويان درمنطقه كه درتصويرماهواره اي سال1998مشخص است ولي درتصوير1989 وجودنداردو ...

 

- ازدانش آموزان مي خواهيم باتوجه بة آدرس زيربامراجعه با اين سايت يك تصويرماهواره اي ازهواي روزكشورمان رادريافت كرده وبه تشريح هواي آن ساعت وپيش بيني هواي چندساعت بعد بپردازند.

 

دبيردرمراحل مختلف به ارزيابي ازفعاليت هاي دانش آموزان ازقبيل جمع آوري اطلاعات ، درج مطالب ، تجزيه وتحليل داده ها،ارائه آنهاو مي پردازدوآنهارادرچك ليست ارزشيابي خوددرج           مي كندوسعي دارددرمراحل مختلف گروههاوافرادموفق راتشويق نمايد.

 


 

 
جمع بندي وارزشيابي پاياني

ازدانش آموزان مي خواهيم كارهاي خودرامرتب نموده وبااستفاده ازبرنامه

powerpoint مطالب راجمع بندي كرده وارائه كنند.

15دقيقه

دبيرسعي ميكندتاازمطالب ارائه شده توسط گروههابه ارزشيابي پاياني ازدانش آموزان بپردازدودوسوال كتبي رابه دانش آموزان مي دهدتابه صورت انفرادي جواب بدهند.

 

 


 

1-   تفاوت ماهواره هاي سنجش ازدورومخابراتي راتوضيح دهيد؟ 2نمره

 

2- فعاليت يكي ازماهواره هاي سنجش ازدورراتشريح كنيد؟       2 نمره

 


 

فعاليت هاي پس ازتدريس وتكميلي :

- براي جلسه بعدباراهنمايي دانش آموزان ازآنها مي خواهيم ضمن انجام فعاليت هاي كتاب كنندواطلاعاتي رادرموردماهواره هاي ديگرسنجش ازدورجمع آوري كرده وروي يك ديسكت به كلاس بياورند.

 

- يك تصويرماهواره اي ازمنطقه آب وهايي خشك ويك تصويرازشرايط آب وهايي مرطوب  ازطريق آدرس اينترنتي زيرhttp://www.usgs.gov/ 

 http://www.nasa.gov/ دريافت كرده وبه مقايسه انهاپرداخته

 ونتايج راروي يك ديسكت به كلاس بياوريد

 

5دقيقه

 

ايجاديك سوال درذهن دانش آموزان وايجادانگيزه براي جلسه آموزشي بعد

 

فوايداستفاده ازICT

-         استفاده ازجذابيت فناوري براي ايجادانگيزه .

-         تقويت مشاركت وكارگروهي .

- توانايي برقراري ارتباط باموسسات داخلي وبين المللي .

-         امكان دسترسي آسان ، انتخاب وتفسيراطلاعات .

-         ايجادفضاي غيررسمي درآموزش

-         به كارگيري دانش توليدشده درموقعيت واقعي .

-         تقويت توانايي دانش آموزدركاربانرم افزارهاي تخصصي .

- برقراري ارتباط بادانش آموزان .

 

  
; ساعت ۱:٥٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۱ شهریور ۱۳۸٤


حیف...

چند سال پیش مقاله ای را در یکی از فصل نامه های تهران می خواندم با عنوان " حیف پول , حیف چشم " . نویسنده که به نظر می رسید خود معمار و اهل فن است و بر حسب اشاراتی که ضمن مقاله داشت , سطح ذوق و قریحه خود را آشکار می کرد ، بر سمبل ها و مجسمه ها و تابلو هایی که در معابر شهر تهران بوسیله افراد کم ذوق و سلیقه تهیه شده بود، خرده می گرفت. علت این  وضعیت را که  با مثال های مصور همراه کرده بود , در انتخاب سازندگان این آثار توسط کسانی می دانست که خود از هنر و سایر مشخصات مورد نیاز برای  زیبا سازی شهری بی بهره بودند.. حال چه شد که بعد از این همه سال هم عنوان مقاله و اصل مطلب از ذهنم نرفته بود . شاید درستی مطلب و توانایی نویسنده مقاله در انتقال صریح و شجاعانه منظور خود بوده است.به هر تقدیر روز چهارشنبه ۱۶ شهریور ۸۴ میهمان مردم صمیمی و میهمان نواز خطه فارس بودم تا ازنزدیک شاهد حاصل کار یکساله دو حوزه اجرا و برنامه ریزی در موضوعات آموزش جغرافیا در زمینه فناوری اطلاعات باشم.۸نفر از ۸استان کشور برگزیده شده بودند تا طی یک روز الگو های تدریس خود را که از مرحله منطقه و استان خود با موفقیت عبور کرده بودند به داوری حضار و هئیت داوران بگذارند.

  در خلا ل این برنامه سعادت هم نشینی با استاد عزیز آقای دکتر عطاران نیز فراهم بود که بعد از سالها که از داوری اولین و دومین جشنواره نرم افزاری رشد می گذشت مجدد به گفتگو بنشینیم.از جمله این که در ۲۶ خرداد ماه سال ۸۳ وقتی زمزمه جشنواره روش های تدریس جغرافیا با رویکرد فناوری اطلاعات مطرح شد, دو طرح درس در دو سطح مبتدی و متوسط به عنوان نمونه در وبلاگ  " آموزش جغرافیا در ایران"  ارائه کردم و قرار شد سطح سوم یا پیشرفته آن پس از ارزیابی و برآورد دو سطح قبلی ارائه شود.که منجر به صدور دستور العمل برگزار کنندگان جشنواره شد . نهایتا مطلبی را تحت عنوان " وقتی شیپور را از سر دیگرش می نوازند" نوشتم. از این رو در این جشنواره حداقل بر من که معلوم نشد طرح های تهیه شده در چه سطحی به اجرا در آمد. و این سوال هم چنان باقی ماند که آیا همه شرکت کنندگان در سطح کشور در اولین مرحله  همگی در یک سطح بودند . اساسا در سطوح مختلف با هم سطحان خود رقابت کرده اند یا خیر؟

دوم اینکه چه کسانی در مرحله منطقه ای و استانی کار قضاوت این طرح ها را برعهده داشتند؟

و سوم اینکه در حالی که هیچ الگوی مشابه ای در زمینه روش تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات وجود نداشته است , این همکاران چگونه به چنین جهت و سمتی هدایت شده اند.؟

چهارم اینکه آیا می تواند با ترجمه الگو های خارجی بدون مشابهت سایر مشخصات نظام آموزشی آنها را بکار گرفت , تجویز کرد و یا با تلاش بسیار ایرانیزه کرد و به خورد معلمان داد.؟

این یافته به سادگی از آنجا به دست می آید که به طرز چشم گیری بین اجرا ها ی متفاوت از استان های مختلف مشابهت های آشکاری نمایان بود.به طوری که در اغلب اجرا های این مرحله از جشنواره , همچنان جغرافیا به صورت سنتی آن یعنی یک تنه توسط معلم تدریس می شد.و در انتها یا در اواسط برنامه به صورت نامتجانسی نرم افزار ها و سخت افزار های رایانه ای به جریان تدرسی ملحق می شدند. دانش آموزان نمایشی نیز هیجگونه وجه ممیزه ای با دانش آموزان یک کلاس سنتی نداشتند و هر آنچه که به آنان القا می شد انجام می دادند.و نهایتا اینکه کلاس های به نمایش در آمده که قرار بود به عنوان الگویی در این رویکرد مورد استفاده قرار گیرد , فاقد روح و حرکت و هیجان لازم که ناشی از ورود یک رویکرد نوین است , بودند.شاید اگر عنوان این جشنواره را روش تدریس با رویکرد تکنولوژی آموزشی می گذاشتند بیشتر با محتوای آن هماهنگی می داشت.در خلال این مرحله به نظر می رسید هیچ کس تعریف معینی از رویکرد فناوری اطلاعات را برای شرکت کنند گان ارایه نکرده بودو همه مساله  در حد استفاده از سخت افزار رایانه ای متوقف مانده بود.اگر چه تنها یکی از شرکت کنندگان جلوه های از موضوع را به نمایش گذاشت و به هنگام اجرا توانست از مرز های فناوری اطلاعات عبور کند و به فناوری ارتباطات و اطلاعات نزدیک شود.

موضوعاتی که در این جشنوراه برگزیده شده بودند نیز خود حکایتی دیگر داشت . از ۸موضوع ارائه شده ۶ موضوع از کتاب جغرافیای ۱ ؛ یک موضوع از کتاب جغرافیای پیش دانشگاهی و یک موضوع نیز از بخش ضمیمه یکی از دروس جغرافیای ۲ بود. به نحوی که :

مخاطرات طبیعی , منابع آب , آلودگی آبها , بارش اسیدی , ایرانگردی, آب وهوای ایران از کتاب جغرافیای۱, سنجش از از دور از کتاب پیش دانشگاهی و نقشه های توپوگرافی از کتاب جغرافیای ۲ بودند.

زرشک طلایی:

باز بر گردیم به چند سال قبل . در جریان یکی از جشنواره های معروف فیلم های سینمایی در ایران اتفاق نادری افتاد و پس از اینکه عده ای به حضور برخی از فیلم ها در مرحله نهایی و پاره ای مشکلات داوری معترض شدند و حرفشان نیزالبته به جایی نرسید, در حاشیه جشنواره اقدام جالبی را انجام دادند و به بدترین فیلم ؛بدترین کارگردان ؛ بدترین سناریو ؛ بدترین بازیگر مرد ؛ بدترین بازیگر زن ؛ بدترین تدوینگر و....... جایزه اهدا کردند و نام تندیس آن را هم گذاشتند

          " زرشک طلایی" .

من از ابتدای این جشنواره در جریان چند و چون جزئیات برنامه و چگونگی انتخاب افرادی که در مرحله کشوری شرکت کرده بودند ، نبودم . و به قول یکی از اعضای محترم هئیت داوران فقط  در جريان یک قسمت از برنامه و طرح آنها قرار گرفته ام . اما همین مقدار نیز کافی بود تا برخی از این همکاران را مستحق چنان تندیسی بدانم.و اگر نگاه بدبینانه ای را به این قضاوت ضمیمه کنیم . باید گفت که  برخی از این عزیزان شرکت کننده را به عنوان دهن کجی برای این مرحله انتخاب کرده و اعزام کرده بودند.چرا که حتی برخی از آنان  الزامات اولیه معلمی را نیز در اجرای برنامه شان ارائه نکردند چه رسد به روی آوردن یه یک رویکرد نو.

 

 مغدیسم جغرافیایی و لولهنگ :IT 

 

  هنوز جوهر قلم مقاله دکتر پاپلی در یکی از شماره های اخیر فصلنامه تحقیقات جغرافیایی که در آن تقسیم بندی جامعی از وضعیت آموزش جغرافیا در گروه های درسی دانشکده های مختلف ارائه کرده بود.و در ادبیات فلسفه جغرافیا لغت مغدیسم به معنی گند و کثافت را بکار برد، خشک نشده است{ مقاله ايدئولوژی های حاکم بر گروه های آموزش جغرافيا در دانشگاه های ايران} .( و البته هیچگاه هم به سوال راقم این سطور در مورد جایگاه ایشان در این تقسیم بندی پاسخی ندادند).. اما برگزاری اولین جشنواره روش تدریس جغرافیا با رویکرد فناوری اطلاعات که می توانست دفاع منطقی، علمی و جامع و مانعی  از ارزیابی موجود باشد نیز به همت دودسته افراد از عهده بر نیامد. دسته اول نااهلان و نا محرمان دانش جغرافیا که به دلیل سطحی نگری تنها برداشتشان از جغرافیا همان است که به جغرافیای دماغه ها و خلیج ها در فلسفه جغرافیا معروف است . از این دسته به دلیل عدم توان علمی کافی در حوزه جغرافیا نمی توان چندان گله مند بود. که عرض خود می برند و زحمت ما می دارند.و دسته دوم همان متخصصانی هستند که به برکت دانش جغرافیا صاحب آوازه و نام و نانی شده اند اما حق سفره را ادا نکردند و همواره جغرافیا در سیر تکوینی خود از این گروه بیشترین آسیب را دیده است. غوره نشده مویزه هایی که علیرغم اثبات بی اطلاعیشان از هر دو حوزه فناوری و جغرافیا در هر دو زمینه صاحب نظرند.در این فکر بودم که نسل جدید معلمان جغرافیا که به عنوان بیننده در این جشنواره حضور داشتند، کجا باید پاسخی برای سوالات خود بیابند.؟ میانگین سابقه کار شرکت کنندگان در مرحله نهایی 11 سال بود و این یعنی دو برابر آنچه تجربه کرده اند را برای استفاده از تجارب خود در پیش دارند.اینان را دیگر نمی توان با رسم شکل مار فریفت. حال باید از کسانی که سهوا یا عمدا چنین انحرافی را در جریان ارتقا ی آموزش جغرافیا از طریق فناوری اطلاعات  فراهم کرده اند خواست تا یک بار دیگر به اندیشه بنشینند.و به این سوال پاسخ دهند که چگونه است که در میان خیل عظیم فارغ التحصیلان جدید رشته های متنوع جغرافیا باید یک نفر از رشته علوم اجتماعی برگزیده کشوری شود.؟ کدام معیار علمی در تخصیص سهم عادلانه بین معیار های فنی و دانش تخصصی تعادل برقرار کرده است؟ کدام یک از اعضای محترم هئیت داوران در زمینه آموزش جغرافیا ( نه دانش جغرافیا) و رویکرد فناوری اطلاعات صاحب نظریه مدونی هستند؟ شاید بد نبود اگر به عنوان آزمایش یک نامه الکترونیکی برای این عزیزان می فرستادیم و فاصله زمانی پاسخگویی به آن را به عنوان معیاری برای شناخت آشنایی این عزیزان در حوزه فناوری اطلاعات در نظر می گرفتیم . که اگر بگوییم برخی از آنها حتی آدرس پست الکترونیکی هم نداشتند و یا امکان استفاده از ابزار آن را نیز هنوز نهدینه نکرده اند ، جای تعجب نداشته باشد.

 

به هر حال این جشنواره به پایان رسید و عده ای راضی و عده ای با چشمان اشکبار و گروه کثیری نیز با لبخندی معنی د ار به آرای اعلام شده که برای اولن بار براساس حروف الفبا انجام شد . شیراز را ترک کردند.

تا جشنواره دیگر برای رشته جغرافیا شاید سالها فاصله باشد ( چرا که نوبت سایر رشته ها هنوز نرسیده است ) از این رو برای همه کسانی که زحمت کشیدند تا به بهترین نحو فرصت بدست آمده را از بین ببرند آرزوی توفیق و تندرستی دارم . وتنها می توان گفت حیف.

در قسمت های بعدی نمونه ای از کار اجرا کنندگان با موافقت خودشان ارائه خواهد شد.

  
; ساعت ۱:٢۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۱ شهریور ۱۳۸٤


افزايش آتش سوزی جنگلها در آسيا و پی آمدهای آن

 

پل رينکن
خبرنگار امورعلمی بی بی سی

تحقيقات نشان می دهد از بين رفتن زمين های تورب دار( زغال سنگ خام ) استوايی به گرم تر شدن هوای کره زمين کمک کرده است.

زمين های تورب دار جنوب شرق آسيا را برای پاک کردن جنگل ها بطور عمدی آتش می زنند ولی برخی مواقع کنترل آن از دست خارج می شود. اين کار می تواند موجب نشت مقدار قابل توجهی گاز کربنيک در هوا شود.

دکتر سوزان پيج، از دانشگاه لستر در بريتانيا، می گويد اراضی تورب دار که حاوی ۲۱ درصد کربن ذخيره شده در خاک زمين در سراسر جهان است می تواند تا سال ۲۰۴۰ کاملا از بين برود.

مطابق محاسبه دکتر پيج در سال۱۹۹۷ حدود ۲ ميليارد و ۶۷ ميليون تن گاز کربنيک از طريق سوزاندن زمين های تورب دار وارد هوا شد. اين مقدار معادل ۴۰ در صد گاز کربنيکی است که سالانه از سوختن نفت توليد می شود.

منبع فراموش شده

زمين های تورب دار در جزاير متعدد جنوب شرق آسيا از جمله برنئو، سوماترا و پاپوآ وجود دارد. تورب در زمين های پست ديده می شود و ضخامت آن ممکن است از ده متر نيز تجاوز کند. يک چنين لايه ضخيم تورب می تواند تا ۶۰ در صد کربن داشته باشد.

دکتر پيج می گويد که دانشمندان، سياستمداران و برنامه ريزان خصوصيات و اهميت اين زمين ها را فراموش کرده اند.

دلايل اصلی از بين بردن زمين های تورب دار، پاک و خشک کردن يک منطقه وسيع، بمنظور کاشتن درخت جهت تهيه الوار يا نخل های روغنی يا مزارع برنج است. ايجاد مزارع و مناطق مسکونی در مقياس کوچک، از دلايل ديگر است.

دکتر پيج می گويد:"هنگامی که بخشی از زمين های جنگل را تميز و خشک می کنيد تورب موجود در زمين قابليت اشتعال بيشتری پيدا می کند. آتش سوزی يک چنين زمين هايی سريع تر به مناطق مجاور آن کشيده می شود."

پروژه های بازسازی

در کاليمانتانا واقع در جزيره برنئو خشک کردن زمينی به وسعت يک ميليون هکتار و آماده کردن آن برای برنجکاری موجب ويرانی زمين های تورب دار شد. ولی اين برنامه که در دوره رياست جمهوری سوهارتو شروع شده بود به دليل اينکه خاک زمين برای برنجکاری مناسب نبود نيمه تمام ماند.

اگر چه مبارزه با آتش سوزی های عمدی تا حدودی موفقيت آميز بوده حوادث طبيعی نيز اين مشکل را افزايش می دهد. زمين های پاک شده در هنگام خشکسا لی به آسانی آتش می گيرد.

دکتر پيج در حال حاضر در پروژه ای شرکت دارد که ناظر بر مرطوب کردن مجدد زمين های تورب دار است. وی خاطر نشان می سازد که بدون اقدام عاجل وبرنامه کنترل آتش سوزی ها، وضعيت وخيم تر می شد.

گزارش کامل اين تحقيقات به کنفرانس سالانه انجمن سلطنتی جغرافی، داده شده است.

  
; ساعت ٤:٥٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ شهریور ۱۳۸٤


زمين‌لرزه‌اي به بزرگي ‌٨/٤ ريشتر حوالي كاشان را لرزاند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

زمين‌لرزه‌اي به بزرگي ‌٨/٤ در مقياس امواج دروني زمين ساعت ‌١٤ امروز حوالي كاشان در استان اصفهان را لرزاند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، شبكه‌هاي لرزه‌نگاري وابسته به مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران در ساعت ‌١٤ و ‌٢٥ ثانيه روز دوشنبه، ‌١٤ شهريورماه رخداد اين زمين‌لرزه را در حوالي كاشان در استان اصفهان ثبت كردند.

2005/09/05 09:30:18.3 14:00:18.3 34.17 52.06 14     4.8   North-East of Aran va bidgol

  
; ساعت ٧:۱۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ شهریور ۱۳۸٤


وقوع زلزله

ساعت ۲:۰:۲۰ بعد ظهر امروز  زلزله محسوسی تهران را لرزاند . هنوز در سايت های رسمی اطلاعات دقيقی درج نشده است.

  
; ساعت ٢:٢٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٤ شهریور ۱۳۸٤


افزايش توفان در مناطق حاره

 

 

 

يافته هاي جديد تاثيرات گرمايش جهاني

  
; ساعت ٧:٢۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۸٤


ارتباط یخچال ها و آتشفشان ها!

تغییر وضعیت یخچال ها تاثیر مستقیمی بر فعالیت آتشفشان ها دارد

 

براساس یافته های اخیر زمین شناسان، تغییر وضعیت یخچال ها تاثیر مستقیمی برروی فعالیت و یا عدم فعالیت آتشفشان ها دارد.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تحقیقاتی که توسط زمین شناسان دانشگاه کارولینای شمالی بر روی نحوه فعالیت آتشفشان ها انجام گرفت مشخص شد که ذوب شدن یخ ها و به تبع آن کاهش حجم آنها باعث افزایش فعالیت آتشفشان ها می شود.

به گفته زمین شناسان، زمانی که یخ ها در شرایط عادی به سر می برند و هیچ موردی از قبیل گرما آنها را تهدید نمی کند آتشفشان ها نیز دوران آرامی را طی می کنند زیرا وزن زیاد یخ ها باعث می شود تا فشار زیادی بر مواد مذاب موجود در زمین وارد شده و حرکت آنها را کند کند اما به محض این که هوا گرم شده و یخ ها شروع به آب شدن می کنند وزن آنها نیز کم شده و مواد مذاب آزادی عمل بیشتری یافته و در نتیجه فعالیت های آتشفشان ها بیشتر می شود.

بنابر اعلام پایگاه ملی داده های علوم زمین، با توجه به این نظریه می توان دلیل محکمی برای افزایش فعالیت آتشفشان ها در ده هزار سال پیش ارائه کرد.

  
; ساعت ۳:٥٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٧ شهریور ۱۳۸٤


اثر گرد و غبار شهاب سنگ ها بر دمای زمین

 

خبرگزارى ایسنا

تحقیقات اخیر دانشمندان ناسا نشان می دهد گرد و غبار شهاب سنگ های موجود در جو تاثیر مستقیمی بر تغییر دمای زمین دارد.

به گزارش سرویس «علمی» ایسنا، در سوم سپتامبر ( 13شهریور) سال گذشته شهاب سنگی به وزن هزار تن به جو زمین نزدیک شد که در هنگام عبور از جو و بر اثر ایجاد اصطکاک میان آن و مولکول های موجود در جو، تبدیل به یک ابر حاوی ذرات گرد و غبار شد.

تحقیقات دانشمندان بر روی این گرد وغبارها نشان داد که آنها نیز مانند خاکسترهای ناشی از فعالیت آتشفشان ها از عبور نور خورشید جلوگیری و آن را منعکس می کنند که همین امر موجب سرد شدن دمای زمین می شود.

بنابر اعلام پایگاه ملی داده های علوم زمین، به علاوه این گردوغبارها با تشکیل هسته هایی قطرات موجود در جو را جذب کرده و کاهش آب موجود در جو را موجب می شوند.

  
; ساعت ۳:۱٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٧ شهریور ۱۳۸٤


هسته زمين سريعتر از پوسته آن به دور خود گردش مي‌كند

 

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۶/۰۶‬
.

اطلاعات جديد جمع‌آوري شده در مطالعات زلزله‌شناسي نشان مي‌دهد سرعت چرخش وضعي هسته كره زمين بيشتر از سرعت دوران لايه جبه و همچنين پوسته زمين به دور خود است.

به گزارش سايت اينترنتي "نيوساينتيست"، هر چند اين اختلاف سرعت اندك است اما بدان معناست كه دروني‌ترين هسته جامد كره زمين كه در زير هسته مذاب زمين مدفون شده، در هر ‪ ۹۰۰‬سال يك بار بيشتر از پوسته زمين به دور خود مي‌چرخد.

"زيائودونگ سانگ" زلزله‌شناس دانشگاه "كلمبيا" در نيويورك آمريكا در مطالعه‌اي جديد ‪ ۱۸‬جفت زلزله را مورد مطالعه قرار داد كه هر دو زلزله جفت شده، دقيقا در مكاني يكسان از زمين اما در زمانهاي مختلف رخ داده بودند.

اين محقق مدت زمان رسيدن امواج اين جفت زمين لرزه‌ها از جزاير "ساوث سندويچ" در جنوب اقيانوس اطلس تا يك ايستگاه زلزله‌نگاري در آلاسكا را اندازه‌گيري كرد و متوجه شد زلزله‌هاي مشابهي كه با فواصل بيشتر از چهار سال در مكانهايي مشابه از كره زمين رخ داده بودند، به طور مشخص به زمانهاي متفاوتي براي انتقال امواج خود از يك طرف زمين به طرف ديگر و عبور از ميان هسته دروني زمين، نياز داشته‌اند.

محاسبات اين محقق نشان مي‌دهد زلزله‌هاي قديمي‌تر در زمان كمتري امواج خود را از قطر زمين عبور مي‌داده‌اند و اين بدان معناست كه امواج زلزله‌هاي جديدتر درهنگام رسيدن به مركز زمين با مكاني از هسته زمين مواجه مي‌شده‌اند كه امواج زلزله‌هاي قديمي‌تر از آن عبور نكرده بودند و به عبارت ديگر، هسته مركزي زمين با سرعتي متفاوت از سرعت پوسته و جبه زمين به دور خود دوران مي‌كند.

به زبان ساده‌تر، اگر هم‌اكنون زمين را سوراخ كرده و به هسته زمين برسيم و چند سال بعد نيز همين كار را در نقطه‌اي مشابه از زمين تكرار كنيم، تونل اوليه به يك نقطه از هسته و تونل دوم به نقطه‌اي ديگر از هسته زمين برخورد مي‌كند زيرا هسته زمين با سرعتي متفاوت از پوسته آن به دور خود دوران مي‌كند.

به گفته "سانگ"، سرعت دوران هسته كره زمين به دور خود احتمالا بين ‪۰/۳‬ تا ‪ ۰/۵‬درجه در سال، بيشتر از سرعت دوران لايه‌هاي بالاتر زمين به دور خود است.

علمي./‪۱۴۱۸/۲۳۱۵‬

  
; ساعت ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٧ شهریور ۱۳۸٤


كشف سرنخ تازه‌اي درباره پيدايش حيات در زمين

كشف سرنخ تازه‌اي درباره پيدايش حيات در زمين

  
; ساعت ٩:۱٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٧ شهریور ۱۳۸٤


تاثیرات زلزله را از روی وب سایت بررسی کیند

 

 

منبع: خبرگزارى ایرنا

موسسه بین المللی جغرافیایی ( INGV ) در ایتالیا وب سایتی را در مورد تاثیرات ناشی از زلزله در کشورهای مختلف راه اندازی کرده است.

به گزارش خبرگزاری آنسا از رم، در این سایت نقشه ای طراحی شده که در آن تاثیرات ناشی از زلزله را در سواحل کشور ایتالیا و دیگر کشورهای دنیا بررسی می کند.

این نقشه جغرافیایی توسط برخی از کارشناسان موسسه بین المللی جغرافیایی INGVتهیه و در اختیار کاربران به این امر قرار داده شده است.

این سایت بر اساس تقاضای علاقه مندان به زلزله شناسی طراحی و راه اندازی شده است که در این سایت به سووالات کاربران در زمینه زلزله نیز پاسخ داده می شود.

هدف از راه اندازی این سایت آشنایی مردم با زلزله و حوادث ناشی آن و راه نجات خود از حوادث غیرمرتقبه است.

این سایت ۲۴ساعته خدمات خود را به صورت آن لاین در اختیار کاربران قرار می دهد.

نقشه جغرافیایی این سایت نیز قابل دسترس تمام کاربران است که تمام اطلاعات موسسه بین المللی جغرافیایی نیز در آن قابل دسترس است.

کاربران برای دستیابی به این اطلاعات می توانند به آدرس الکترونیکی http://www.ingv.it کنند.

  
; ساعت ۱۱:٢٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٦ شهریور ۱۳۸٤


امواج سونامی سال گذشته اندونزی تا پرو و کانادا هم رسیده است

 

 

خبرگزارى ایرنا

یک تحقیق علمی نشان می دهد زلزله عظیم سوماترا که ۲۶دسامبر رخ داد علاوه بر امواج مرگباری که اقیانوس هند را درنوردید امواج بزرگی را هم تا پرو و شمال شرق کانادا گسیل داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، این زلزله علاوه بر امواج عظیمی که سواحل اندونزی و هند را در هم کوبید و ۲۱۷هزار کشته برجاگذاشت سونامی کوچکتری هم پدید آورد که یک روز بعد به مناطق دوردستی در اقیانوس اطلس و اطراف قطب جنوب هم رسید.

تحقیق واسیلی تیتوف و همکارانش از آزمایشگاه زیست محیطی دریایی پاسیفیک در سیاتل شواهدی ارایه می کند که نشان می دهد زلزله های محلی می تواند آثار جهانی ببار آورد.

پژوهشگران با استفاده از الگوهای اقیانوسی ثابت کردند سونامی ناشی از زلزله قبل از آنکه محو شد چندین بار کره زمین را طی کرد.

جهت امواج را برآمدگیهای وسط اقیانوسها هدایت می کرد. نقشه برداری زیردریایی به تعیین میزان انرژی سونامی کمک کرد.

محققان همچنین دریافتند امواج سونامی ناشی از زلزله از طریق گذرگاه بین قطب جنوب و آمریکای جنوبی از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام رسید. قدرت این امواج به اندازه امواجی بود که از اقیانوس هند به اقیانوس آرام رسید.

  
; ساعت ۱٠:٤٠ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٦ شهریور ۱۳۸٤


تغييرات آب و هوا و تکامل انسان

جام جم آنلاين


  

  

جام جم آنلاين

  دوشنبه 31 مرداد ماه 1384   

   تغييرات آب و هوايي که حدود يک تا 3 ميليون سال پيش رخ داده ، احتمالا در تکامل گونه انسان نقش اساسي ايفاء کرده است.
به گزارش نشريه ساينس ، گروهي از محققان با بررسي منطقه اي در آفريقا که زماني دور يک درياچه بزرگ را در اين ناحيه تشکيل مي داده است ، متوجه تغييرات شديد آب و هوايي در اين بازه زماني شده اند که اين تغييرات با فرآيند تحول و رشد انسان ها هماهنگ است.
دانشمندان با بررسي نتايج اين تحقيق از تاثير متقابل تغييرات آب و هوايي در رشد و تکامل گونه هاي انساني و تعيين مسير مهاجرت آنها خبر داده اند. در شرايط فعلي ، تحقيقاتي که روابط بين انسان و حيوان را به نمايش مي گذارد ، از اهميت خاصي برخوردار است چرا که با توجه به افزايش گرمايش زمين اين تحقيقات مي تواند تاثير فرآيندهاي موجود بر ادامه زيست انسان را نيز بيان کند.

  
; ساعت ۸:٤٥ ‎ق.ظ روز شنبه ٥ شهریور ۱۳۸٤