هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

انسداد سايت آموزش جغرافيا در ايران

در حال حاضر امکان دسترسی به سايت آموزش جغرافيا در ايران در سرور freewebs ميسر نيست . اميدوارم سايت های آموزشی و علمی از شمول قوانين موجود مستثنی شوند.

  
; ساعت ٢:٥٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۳٠ آذر ۱۳۸۳


آدرس های جغرافيايی

در اين سايت آدرس های متنوع جغرافيايی را خواهيد يافت.

  
; ساعت ٩:۳٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۳٠ آذر ۱۳۸۳


سايتی برای كودكان

پايگاه داده های علوم زمين ايران برای آموزش مفاهيم اوليه علوم زمين سايت جالبی را طراحی كرده است . اين سايت را علاوه بر اينجا در قسمت لينك ها هم می توانيد ملاحظه نماييد

  
; ساعت ۱٢:٤۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٩ آذر ۱۳۸۳


جغرافيای سواحل

در اين آدرس مطالب متنوعی را در مورد جغرافيای ساحلی می يابيد.

  
; ساعت ٤:۳۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۳ آذر ۱۳۸۳


زيان های کمبود اطلاعات جغرافيای فرهنگی

کمبود اطلاعات فرهنگی و ميليون ها دلار هزينه برای مايکروسافت                                                                                                                    
کمبود اطلاعات در مورد فرهنگ‌هاى مختلف، ميليون‌ها دلار هزينه براى مايکروسافت در برداشته است.

استفاده‌ى مايکروسافت از تلاوتى از قرآن کريم به عنوان بخشى از موسيقى متن يکى از بازى‌هاى کامپيوترى باعث اعتراض شديد دولت عربستان سعودى شده است. پس از آن، اين شرکت نسخه‌ى جديدى از بازى بدون موسيقى مزبور را منتشر کرده است، اما با اين تصور که خطاى آن‌ها محسوس نيست، نسخه‌هاى پيشين را از بازار جمع آورى نکرده است. به دليل همين امر، دولت سعودى اين بازى را تحريم و ممنوع نموده و تقاضاى معذرت خواهى کرده است. پس از آن مايکروسافت اين بازى را جمع آورى کرده است.

اين شرکت بزرگ نرم افزارى علاوه بر اين، دولت سعودى را با ايجاد بازى ديگرى که در آن جنگجويان مسلمان کليساها را به مسجد تبديل مى‌کرده‌اند مورد اهانت قرار داده است. اين بازى نيز سر انجام از بازار جمع آورى شده است.



تام ادواردز، رييس برنامه ريزى سياسى و جغرافيايى مايکروسافت در اين زمينه گفته است که پرسنل او به کلاس‌هاى آموزش جغرافيا فرستاده شده‌اند، چرا که برخى از آن‌ها ديد گنگ و مختصرى در مورد ساير نقاط دنيا دارند.

  
; ساعت ٦:٤٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ آذر ۱۳۸۳


مرکز انرژيهاى نو

آشنايى با مراکز علمى و پژوهشى/ مرکز انرژيهاى نو

تهران ، خبرگزارى جمهورى اسلامى

داخلى.علمى.مرکز انرژىهاى نو
با افزايش جمعيت جهان مصرف انرژى نيز تا حد زيادى افزايش يافته است تا
حدى که احتمال داده شده که انرژى هاى کنونى روزى اتمام يابد.
به همين سبب کشورهاى پيشرفته سعى بر اين دارند که از انرژى هايى مانند
خورشيد و باد استفاده کنند تا صرفه جويى در منابع زير زمينى کنونى شود.
در کشور ما نيز براى استفاده از انرژىهاى نو و صرفه جويى در منابع
انرژى زير زمينى تلاش هايى صورت گرفته که از آن جمله مى توان به تشکيل
مرکز انرژى هاى نو در سال۷۰ اشاره کرد.
اين مرکز در ابتدا به شکل يک گروه تحقيقى بوده که به تدريج با افزايش
تحقيقات و پژوهش ها به مرکز انرژى هاى نو زير نظر سازمان پژوهش هاى علمى و
صنعتى ايران تبديل شده است .
هدف از تاسيس اين مرکز ، تحقيقات کاربردى در زمينه انرژى هاى نو از
قبيل باد، بيوگاز، امواج دريا و زمين گرمايى مى باشد که بتوان از اين
عناصر، انرژى مورد نياز را توليد کرد.
از طرح هاى اجرا شده توسط اين مرکز مى توان به ساخت خشک کن ذرت به
ظرفيت يک تن با استفاده از انرژى خورشيد و دومين حمام خورشيدى بشاگرد
در۲۰۰ کيلومترى ميناب به ظرفيت ۹۰۰ نفر اشاره کرد.
همچنين گرمايش خورشيدى گلخانه هاى سازمان عمران استان سيستان و
بلوچستان ، طراحى و نصب حمام خورشيدى حاجى آباد بيرجند به ظرفيت ۲۰۰ نفر
از ديگر طرح هاى اجرا شده اين مرکز به شمار مى رود.
اين مرکز تاکنون بيش از۳۰ طرح را به اتمام رسانده که اغلب آنها
استفاده بهينه از انرژى خورشيد به جاى ساير منابع است و تعدادى طرح نيز
در دست اجرا مى باشد.
از طرح هاى در دست اجرا مى توان به طراحى و ساخت آبگرمکن خورشيدى با
استفاده از لوله هاى گرمايى و لوله هاى گرمايى هم محور اشاره کرد.
هيات علمى مرکز انرژىهاى نو شامل۵ نفر است که کارهاى تحقيقى و
پژوهشى در زمينه استفاده از انرژىهاى نو را بر عهده دارند.

  
; ساعت ۱:٠۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ آذر ۱۳۸۳


معرفی يک دايره المعارف آن لاين

آدرس دايره المعارف نسبتا کاملی را برای دوستانی که علا قه مند به جستجو هستند . معرف می کنم . البته آدرس ارائه شده مربوط به مقوله جغرافياست . دوستان می توانند با اصل آدرس به صفحه اصلی بروند و مقولات ديگر را نيز جستجو کنند.

  
; ساعت ۳:۱٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٩ آذر ۱۳۸۳


نقش انتظارات معلم در پيشرفت تحصيلی دانش آموزان

 

از من چه توقعي داري؟

دانش آموز موفقي مي گفت که در سالهاي اول تحصيل علاقه چنداني به مطالعه و درس خواندن از خود نشان نمي داده است ، تا اين که روزي بعد از گرفتن نمره متوسطي معلم به او مي گويد: «از تو توقع نداشتم».
او مي گفت ؛ اين جمله کوتاه معلم آنچنان تاثيري در من گذاشت و چنان نيرويي در من ايجاد کرد که توانستم در کمتر از يک ترم به بالاترين سطح کلاس برسم چون فکر مي کردم اگر معلم توقع بيشتري از من دارد، پس حتما در من توانايي بالاتري ديده است.
شايد شما خودتان ندانيد که چقدر توقع و انتظاري که از يک فرد (فرزندتان ، شاگردتان يا هر کس ديگر) داريد مي تواند بر عملکرد او تاثير بگذارد!

اثر انتظار
حدود 40 سال پيش ، رابرت روزنتال ، استاد روانشناسي دانشگاه کاليفرنيا به عنوان نتيجه تحقيقات خود اظهار کرد: وقتي معلمان از دانش آموزان خود انتظار عملکرد ذهني بهتري دارند، بچه ها در جهت دستيابي به اين عملکرد پيش مي روند.
وقتي مربيان ورزشي ، عملکرد بهتري را از ورزشکاران تحت تعليم خود انتظار دارند، آنها بهتر عمل مي کنند. وقتي پژوهشگران علوم رفتاري ، انتظار پاسخ مشخصي را از افراد مورد مشاهده خود دارند، آنها نيز به همان جهت متمايل مي شوند». در مورد «اثر انتظار» پژوهش هاي فراواني انجام شده است. (تنها شايد در حدود 500 تحقيق بتوان يافت که نشان مي دهد چگونه انتظار معلم بر نحوه عملکرد دانش آموزان تاثير مي گذارد).
وقتي از دانش آموزتان توقع داريد زرنگ باشد او مثل يک دانش آموز زرنگ رفتار مي کند و وقتي از او توقع بالايي نداريد فکر مي کنيد تنبل است ، عملکرد او مثل دانش آموزان تنبل خواهد شد.
تحقيق اوليه روزنتال به اين ترتيب بود که تعدادي از دانش آموزان ، به عنوان افراد باهوشي که قدرت يادگيري فوق العاده اي دارند، به معلمان معرفي شدند. در حالي که اين «بچه هاي ويژه و باهوش» به طور تصادفي از ميان ساير دانش آموزان انتخاب شده بودند و هيچ برتري هوشي نسبت به همکلاسان خود نداشتند، در پايان ترم از تمام دانش آموزان آزمون به عمل آمد و نتايج نشان داد اين «دانش آموزان ويژه» نه تنها از نظر معلمشان عملکرد بهتري داشتند، بلکه نمرات آزمون هوشي آنان نيز به طور معني داري از سايرين بالاتر بود.
به عبارت ديگر، انتظار معلمان موجب رشد عملکرد درسي دانش آموزانشان شده بود، يعني وقتي معلمان انتظار موفقيت فردي را داشتند، آن را مي ديدند.
يعني انتظار معلم از پيشرفت يک دانش آموز خاص از يک سو موجب احساس بهتر دانش آموز و در نتيجه بهتر عمل کردن او مي شود و از سوي ديگر، وقتي معلم درباره توانايي دانش آموزان مختلف انتظارات متفاوتي داشته باشد، به طور ناخودآگاه متمايل است که به دانش آموزان توانمندتر، توجه بيشتري کند؛ اما وقتي دانش آموزان ضعيف تر پيشرفت مي کنند به آنان توجهي کمتر ابراز مي کند. «اثر انتظار» مي تواند نکات مهمي را براي ما روشن کند:

زود قضاوت نکنيم
همه ما در مقام والدين ، در مقام معلم و در هر موقعيت ديگري که هستيم تمايل داريم در مورد مردم سطحي ، ظاهربينانه و زودهنگام قضاوت کنيم.
نژاد افراد، جنسيت آنها و وضعيت اقتصادي ايشان ، همه بر روي انتظارات ما از آنها تاثير مي گذارند و غالبا نتيجه آن را نيز مشاهده مي کنيم. مردم ،نامهربان ، خودمحورو ناراست مي شوند؛ چرا که ما اين تصور و انتظار را از آنان داريم.
ما درباره فرزندان و دانش آموزان خود نيز همين رفتار را داريم. از آنجايي که مي خواهيم جلوي شکست آنان را بگيريم ، فقط روي شکستهاي آنان تمرکز مي کنيم.
با آنان طوري برخورد مي کنيم که گويا قرار است شکست بخورند (و اين انتظار و تصور را از آنان داريم). چقدر خوب مي شد اگر مي توانستيم به جاي اين تصور، آنان را «فوق العاده ، باهوش و موفق» تصور کنيم!
اين نظريه به ما مي آموزد که بهترين راه براي اين که با عملکرد بد مردم ، فرزندان و شاگردانمان مواجه نشويم ، اين است که هوشمندانه تلاش کنيم تا بهترين انتظار و تصور را از آنان داشته باشيم و اين تصور را نيز به هر صورتي که امکان داشت ، نشان دهيم.
اين کار نيز بسادگي انجام پذير است: سعي کنيم تا حد امکان به آنها درخصوص موفقيت هايشان بگوييم و بگذاريم بدانند چقدر از ديدن کارها و تکاليف زيباي آنان لذت مي بريم و چقدر منتظر کارهاي بعدي آنان هستيم!

به نقل از سايت: sare daily news

  
; ساعت ٧:۳٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۳