هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

جغرافيای فرهنگی

راهنمايی برای مطالعات جغرافيای فرهنگی:

 

  
; ساعت ۱٢:٤٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۳


جغرافيای پزشکی

اگر در مورد جغرافيای پزشکی نياز به مطلب داريد؛ سری به اين آدرس بزنيد.همين طور مطالبی در اين مورد را می توانيد در اينجا بخوانيد

  
; ساعت ۱۱:٥٤ ‎ق.ظ روز شنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۳


مدل های جغرافيايی ۲

مدل های جغرافيايی ۲

  
; ساعت ٩:٥٤ ‎ق.ظ روز شنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۳


مدل های جغرافيايی

در چند آدرس سعی می کنم مطالبی را در مورد مدل هايی جغرافيايی برای علاقه مندان ارائه کنم . با توجه به اين که در کتاب جغرافيای دوره پيش دانشگاهی بخش مستقلی برای مدل های جغرافيايی  اختصاص يافته. اميد است اين مطالب برای دوستان قابل استفاده باشد.  اولين آدرس را در اينجا مشاهده کنيد.

  
; ساعت ٩:٤۸ ‎ق.ظ روز شنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۳


کمک های اوليه

يکی از نياز های اساسی در مواقع بروز بلايای طبيعی ؛ اطلاع از کمک های اوليه است . اين آدرس اولين سايت کمک های اوليه است  که اطلاعات مفيدی را در مورد کمک های اوليه در اختيار شما می گذارد.

  
; ساعت ۱۱:۱٠ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٤ امرداد ۱۳۸۳


پنجره ای به جهان

اگر علاقه داريد که به جهان نگاهی بيندازيد ؛ اين پنجره را بگشاييد.

  
; ساعت ۱۱:٠٥ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٤ امرداد ۱۳۸۳


معرفی کشور ها

در اين آدرس می توانيد اطلاعات جغرافيايی  حدود ۲۰ کشور را به فارسی بيابيد

  
; ساعت ۱٠:٥٦ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٤ امرداد ۱۳۸۳


آغاز کاربرد کامپيوتر در جغرافيا

بر حسب اتفاق مطالبی را ديدم که به يکی از موضوعات اين وبلاگ ارتباط زيادی دارد و قبلا به طور مفصل در مورد آن نوشته بودم . اين مطلب هم می تواند قابل استفاده علاقه مندان به بحث مورد نظر باشد.

  آغاز كاربرد كامپيوتر در جغرافيا

كامپيوترها از اوايل دهه ي 1950 به صورت تجاري وارد بازار شدند ولي در سال هاي اوليه مورد استقبال جغرافي دانان قرار نگرفتند ،در اواخر دهه ي 1950 واوايل دهه ي1960 علوم جغرافيا دچار تحولات فلسفي و تغييرات عميق در روش تحقيق شدند.اين تحولات (انقلاب كمي) ناميده شدند.
تحولات مذكور زمينه را براي تغييرات بنيادي در جغرافيا هموار نمودند.كمي گرايي در جغرافيا و همزماني آن با عرضه ي كامپيوتر ها در سال هاي پاياني دهه ي 1950 واوايل دهه ي1960 توجه جغرافي دانان را به استفاده از كامپيوتر بر انگيخت ولي در اين زمان ها كه فقط يك دهه از زمان عرضه ي تجاري كامپيوتر به بازار مي گذشت مشكلاتي در پيش روي پژوهشگران قرار داد.
استفاده از كامپيوتر ضرورتا مي بايست در قالب برنامه نويسي تا قبل از ارايه ي اولين زبان برنامه نويسي سطح بالا در سال 1959 تخصص ويژه اي در زمينه ي سخت افزار و نرم افزار كامپيوتر نياز داشت.در ايالات متحده ي امريكا از جمله اولين پژوهشگران جغرافيا كه عملا كامپيوتر را در تحقيقاتشان به كار گرفتند مي توان از گاريسون و توبلر نام برد .آنها در زمينه ي ميزان برداشت غلات از زمينه هاي كشاورزي با استفاده از كارتوگرافي داده هايي بدست آوردندو براي كار طبقه بندي داده ها تعيين جداول و استنتاج آماري برنامه نوشتندو برنامه هايشان را بوسيله ي كامپيوتر اجرا كردند.
در بريتانيا موزرواسكات در مطالعات ساختاري شهري و كوپ پاك در زمينه ي ترسيم اطلس جغرافيايي كشاورزي از اسكاتلند و از امكانات پردازشي كامپيوتر در زمان بخوبي استفاده كردند

دراين دهه ترانزيستوروارد تكنولوژي كامپيوتر شدند. ورودترانزيستور وجايگزيني حافظه هاي مغناطيسي به جاي حافظه هاي لامپي حجم كامپيوترها را به صورت قابل ملاحظه اي كاهش داد، بر سرعت آنها افزود و مصرف آنها را كاهش داد.اين تحول سخت افزاري در سالهاي پاياني اين دهه با يك تحول نرم افزاري نيز همراه  گشت.اولين برنامه مترجم براي يك زبان سطح بالا نوشته شدهو كار برنامه نويسي نيز بسيارآسانتر شد.در نتيجه گروه بيشتري به استفاده مستقيم از كامپيوتر روي آوردند.در اين سالها جغرافيا نيز همانند بسياري ديگر از شاخه هاي علوم به ويژه علوم انساني باكامپيوتربيگانه بود .از آغاز دهه ي 1960 رفته رفته ولي به كندي بعضي از جغرافي دانان به استفاده از كامپيوتر روي آوردند ودر همين سالها انقلاب كمي ،يعني خروج جغرافيا از كيفي گرايي وتوصيف محض روي داد.بهره وري كامپيوتر در جغرافيا از سال1975 روزبه روزخودر بيشتر نشان مي داد كار تا انجا پيش رفت كه حتي بسياري از دستگاههاي جانبي وحتي انواعي از ميكروكامپيوتر بيشتر براي تحقيقات جغرافي ساخته شدند .


سال هاي توسعه ي كاربرد كامپيوتر در جغرافيا

  از نيمه ي دوم دهه ي 1970،قيمت كامپيوتر ها كاهش قابل ملاحظه اي يافت.با كاربرد تكنولوژي ريز پردازنده ها در سخت افزار كامپيوتر ابتدا كامپيوتر هاي خانگي و سپس كامپيوتر هاي شخصي بسيار ارزان قيمت ،قابل حمل و بي نياز از شرايط ويژه نگه داري به تعدادي روز افزون ساخته و به بازار عرضه شده اند.

هماهنگ با توسعه و گسترش سخت افزار ونرم افزار كامپيوتر نيز در راستاي پيشرفت سريع قرار گرفت.نسخه هاي متعدد از زبان هاي سطح بالا (برنامه هاي مترجم و مفسر )و بسته هاي كاربردي متنوع با مزيتهاي نسبت هاي نسبي سهولت فراگيري و گستره ي وسيعتر كاربرد يكي  بعد از ديگري نوشته يا توليد گرديده وبه بازار عرضه شدند.همراه با  اين تحولات استفاده از كامپيوتر بويژه در شاخه هاي كامپيوتر و علوم مهندسي و خدمات فراگير شد و در مورد جغرافيا شديد اغراق نباشد اگر بگوييم جغرافيا و كامپيوتر در هم أميختند.

اگر چه كاربرد كامپيوتر در جغرافيا قدري ديرتر از رشته هاي علوم پايه و مهندسي أغاز شد(از آغاز دهه ي 1960 يعني 15 سال بعد از توليدكامپيوتر هاي اوليه و 10 سال بعد از عرضه ي تجاري كامپيوتر ها )،اما بعد از شروع بويژه در دو دهه ي اخير رشد آن حيرت انگيز بوده است .در ابتدا جغرافيدانان براي تعيين شاخص هاي آماري مركزي و پراكندگي مثل ميانگين و واريانس ،طبقه بندي داده ها ،تدوين جداول آماري و بالاخره تحليل هاي آماري روي شاخص هاي مركزي ،پراكندگي و همبستگي از توان محاسباتي و سرعت كامپيوتر با اجراي برنامه هايي كه خود غالبا به زبان fortran مي نوشتند بهره بردند

منبع : www.schoolnet.ir

 

 

 

  
; ساعت ٩:٠٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۱ امرداد ۱۳۸۳


معرفی دو آدرس جديد

اگر می خواهيد با نام بيش از ۸۰۰ بازی علمی که ۱۵۰ تای آن بازی جغرافيايی هستند آشنا شويد ؛ سری به اين آدرس بزنيد.

اما اگر می خواهيد برخی از اين بازی ها را امتحان کنيد ؛ اين آدرس را انتخاب کنيد.

  
; ساعت ۱٢:۱٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٠ امرداد ۱۳۸۳


تغييرات كتاب جغرافياي دوره پيش دانشگاهي

 

 

پس از مدت ها ابهام در مورد اعمال اصلاحات كتاب جغرافياي دوره پيش دانشگاهي(عليرغم زحمات بسياري كه همه دوستان براي رفع اشكالات اين كتاب متحمل شده بودند ). بالاخره اين كتاب از چاپ خارج شد.

براي اطلاع دوستان سعي خواهم كرد تا تغييرات را با همه اجزاي آن در اختيار بگذارم . تا چنانچه تمايل به تهيه طراحي تدريس دارند . از اين فرصت باقي مانده از تعطيلات مدارس استفاده مطلوب نمايند.

 

درس اول : ماهيت و قلمرو دانش جغرافيا

؛ عنوان درس تغييري نداشته است اما شروع مطالب در كتاب جديد با بحثي تحت عنوان " جغرافيا چيست؟ " آغاز مي شود.در ادامه اين بحث براساس نظرات به دست آمده ؛ موضوع سيستم ها از درس هشتم از فصل پنجم جدا وبه اين بخش اضافه شده است.علت اين امر عدم رعايت تقدم وتاخر مطالب آموزشی در سازماندهي محتواي قبلي بوده است به نحوي كه در آن كتاب موضوع محيط جغرافيايي مطرح و در نمودار مراحل تكوين زمين به سيستمهاي جاندار و طبيعي بي جان ، سيستم زمين انسان و سيستم جغر افيايي اشاره شده بود بدون آن كه خود سيستم تبيين شودو تنها در انتهاي كتاب بحث سيستم ها و مدل هاي جغرافيايي اشاره مي شد. و اين بي نظمي مشكلاتي را براي تدريس همكاران بوجود آورده بود.

 در اين قسمت نيز برخي از مطالب كه تفهيم آن ها دشواربود اصلاح شده است از جمله موضوع پسخوراند و يك مطلب جديد تحت عنوان روش تفكر سيستمي قبل از فوايد نگرش سيستمي اضافه شده است.

در ادامه درباره محيط جغرافيايي بحث شده است نمودار خطي ساده كتاب قبلي جاي خود را به تصاوير واضحي داده است.اغلاط چاپي نيز اصلاح و به اهداف جغرافيا ، يك عنوان  به نام كسب مهارت بهره برداري بهتر از محيط جغرافيايي اضافه شده است. عبارت روش شناسي جغرافيا جاي خود را به شيوه هاي شناخت جغرافيايي داده است. حجم اين درس در كتاب قبلي 13 صفحه و در كتاب جديد18 صفحه است. علت افزايش اين صفحات جابجايي بخشي از مطالب در هشتم و اضافه شدن آن به اين درس است.

 

درس دوم:راه و روش پژوهش هاي جغر افيايي:

 عنوان اين درس تغيير نداشته است.اما پس از مقدمه و قبل از آن كه به مراحل يك پژوهش جغرافيايي اشاره شود ، جاي كلياتي در مورد پژوهش خالي بود به اين جهت مطالبي تحت عنوان : پژوهش چيست؟ چرا پژوهش مي كنيم؟ و روش هاي پژوهش كدام اند؟ افزوده شده است.به دنبال آن مراحل يك پژوهش جغر افيايي آمده است اما در مطالب آن نيز اصلاحاتي صورت گرفته به نحوي كه بي نظمي و اغتشاش مطالبي كه در محتوا ي قبلي وجود داشت بر طرف شده ومطالب در هشت گام و يك نتيجه گيري به دنبال هم آمده است.به اين ترتيب كه :

گام اول: طرح پرسش

گام دوم : بيان مساله

گام سوم : اهميت و اهداف تحقيق

گام چهارم : مدل تحليلي تحقيق

گام پنجم:تدوين فرضيه

گام ششم: جمع آوري داده ها

گام هفتم: پردازش داده ها

گام هشتم : آزمون فرضيه

نتيجه گيري

در انتهاي اين درس مثالي كه در كتاب قبلي وجود داشت با اصلاحات كافي به عنوان يك نمونه ارائه شده است و صرفا جنبه مطالعه را دارد. حجم اين درس قبلا11 صفحه و در كتاب جديد13 صفحه شده است  كه 6 صفحه آن براي مطالعه است.

 

درس سوم: نقشه و فرايند آن و

درس چهارم : نمايش شكل زمين

اين دو درس تغييرات زيادي ندارد و صرفا مطالب اضافه و تكراري آن كاسته شده است. به بخشي از مطالب درس چهارم  كه توالي منطقي نداشت ، سازماندهي مجد د شده است و اغلاط آن بر طرف شده و نقشه هاي لاتين يا با نقشه هاي ايراني  عوض شده و يا حروف آن ترجمه شده است .حجم درس سوم  وچهارم در كتاب قبلي به ترتيب 15و 17 صفحه و در كتاب جديد نيز همين مقدار است.

 

درس پنجم : كاربرد رايانه در جغرافيا : اين درس كمترين ميزان تغييرات را داشته است.و تنها يك يا دو تصوير آن تغيير كرده است . حجم اين درس در هر دو كتاب 13 صفحه است.

 

درس ششم: سنجش از دور :

 در اين درس نيز اصلاحي انجام شده است  در شروع درس يك نقاشي از اساطير ايراني كه به موضوع مرتبط است مشاهده مي كنيد.در متن نيز  ابهامات كتاب قبلي بر طرف شده تصاوير با وضوح بيشتر به چاپ رسيده است. و تماي تصاوير غير رنگي به تصاوير رنگي تغيير يافته است  در انتها درس نيز دو تصوير ماهواره اي مربوط به قبل و بعد وقوع زلزله اخير از ارگ بم آمده است . حجم اين درس در كتا ب قبلي 16 صفحه و در كتاب جديد 15 صفحه مي باشد.

 

درس هفتم : سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي : اين درس بدون تغيير است و فقط از عنوان آن عبارت   

GIS  حذف شده است. علت آن نيز تکرار اين موضوع در زير نويس همان صفحه بود. در هر دو كتب حجم اين درس 8 صفحه است.

 

درس هشتم: مدل هاي جغرافيايي

: اين درس همان طور كه در ابتدا نيز اشاره شد  در سال گذشته عنوان " سيستم ها و مدل هاي جغرافيايي " را داشت . با بررسي هاي انجام شده  بخش سيستم ها به درس اول منتقل شد  و اين درس با عنوان مدل هاي جغرافيايي عرضه شده است. در ابتدا ي درس مطلبي با تيتر : مدل جغرافيايي چيست ؟ آمده است و سپس دسته بندي مدل ها به مدل هاي ساده ي خطي ؛ مدل مشابه سازي ؛ مدل مقياس كاركردي و مدل ادراكي يا استنتاجي ارائه شده است. فوايد مدل هاي جغر افيايي اهميت مدل ؛ ويژگي هاي يك مدل ؛ مد لهاي رياضي ؛مدل فون تانن؛ در اين درس وجود دارد . حجم اين در در كتاب قبلي 14 صفحه و در كتاب جديد 8 صفحه مي باشد.

درس نهم : نقش جغرافيا در مديريت محيط :

 اين درس نيز تغييراتي در حد ويرايش برخي از كلمات را داشته است حجم آن در هر دو كتاب 16 صفحه است.

حجم كتاب در هر دو سال 123 صفحه بوده و تفاوتي نكرده است

  
; ساعت ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٩ امرداد ۱۳۸۳


ماشين حساب علمی

اغلب مواقع داشتن يک ماشين حساب علمی می تواند در سرعت دادن به انجام مطالعات کمک بزرگی باشد. اگر بودجه کافی برای خريد يکی از آن ها را نداريد نگران نباشيد . کافی است به اين آدرس سری بزنيد.

  
; ساعت ٥:٥٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٧ امرداد ۱۳۸۳


در مورد دايره قطب شمال

اين هم مطالبی در مورد دايره قطبی که معمولا بچه ها بسيار علاقه مند به دانستن در مورد آن هستند. با دنبال کردن مطالب آدرس آن می توانيد موضوعات متنوعی را بيابيد.

 

  نقشه دايره قطب شمال

Map of the Arctic Circle. Credit: USGS - click to enlarge.

Arctic Circle -- The Arctic (Land of the Midnight Sun) is the area around the earth's North Pole while antarctic is in South Pole. It includes parts of Russia, Alaska, Canada, Greenland, Lapland and Svalbard as well as the Arctic Ocean.

The Arctic Circle is one of the five major circles of latitude that mark maps of the Earth.

Everything north of this circle is known as the Arctic, and the zone just to the south of this circle is the Northern Temperate Zone.

This is the parallel of latitude that runs approximately 66.5? north of the Equator. Within the Arctic Circle, the arctic Sun is above the horizon for, at least, 24 continuous hours per year, in conjunction with the arctic's Summer Solstice.

Likewise, in conjunction with the arctic's Winter Solstice, the arctic sun will be below the horizon for, at least, 24 continuous hours.

-----

:منبع: http://www.rednova.com/cgi-bin/rnprogs/showrlentry?k=1&c=6&s=2&t=Arctic%20Circle

  
; ساعت ٥:٤۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٧ امرداد ۱۳۸۳


سيستم اطلاعات جغرافيايی راه آهن

  
; ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٢ امرداد ۱۳۸۳


مطالب زيست محيطی

در اين آدرس می توانيد مطالبی در مورد آلودی هوا ؛ آب و ساير موضوعات زيست محيطی بيابيد.

  
; ساعت ۱٢:٢٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٢ امرداد ۱۳۸۳


دانشکده جغرافيا

اگر به آدرس دانشکده جغرافيا در دانشگاه تهران نياز داشتيد می توانيد آن را در اين قسمت بيابيد

  
; ساعت ۱٢:۱٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٢ امرداد ۱۳۸۳


سلام

در ده روز گذشته به علت مسافرت امکان نوشتن برايم وجود نداشت . اميدوارم در چند روز آينده با مطالب جديد در خدمت دوستان باشم.

  
; ساعت ٥:٥٢ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٠ امرداد ۱۳۸۳