هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

دفتر طرح ملي تغيير آب و هوا

فکر می کنم منظور از طراحی اين سايت بررسی تغييرات اقليمی باشد  تا تغيير آب و هوا . شما چی فکر می کنيد؟

  
; ساعت ۸:٢٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳٠ تیر ۱۳۸۳


مطالب تخصصی جغرافيای طبيعی

اگر علاقه مند به موضوعات تخصصی در جغرافيای طبيعی هستيد؛ سری به اين آدرس بزنيد.

  
; ساعت ۸:٠۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳٠ تیر ۱۳۸۳


يک داستان

پائولو كوئليو

 

در يك داستان علمي تخيلي ، از جامعه اي مي گويد كه در آن ، تقريبا همه آماده انجام يك وظيفه خاص به دنيا مي آيند: تكنسين؛ مهندس ، يا مكانيك. تنها برخي از مردم بدون هيچ مهارتي به دنيا مي آيند: اين افراد راهي ديوانه خانه مي شوند. چون تنها ديوانگان نمي توانند سهم خود را به جامعه ادا كنند.

يكي از ديوانه ها عصيان مي كند. ديوانه خانه كتابخانه اي  دارد و ديوانه سعي مي كند هر چه مي تواند ، از هنر ها و دانش ها بياموزد . وقتي احساس مي كند همه چيز را مي داند، تصميم مي گيرد فرار كند، اما اورا مي گيرند و به يك پژوهشگاه در بيرون شهر مي فرستند.

يكي از مسئولان پژوهشگاه مي گويد: خوش آمدي . ما بيش تر از همه ، آن هايي را تحسين مي كنيم كه مجبور شده اند راه خودشان را پيدا كنند . از حالا به بعد ، مي تواني هر كاري دلت مي خواهد بكني ، چون به لطف آدم هايي مثل توست كه دنيا قادر به پيشرفت است.

 

مكتوب  برگردان آرش حجازي نشر كاروان 1382

 

  
; ساعت ٩:٥٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٩ تیر ۱۳۸۳


آموزش جغرافيا از سال های اوليه به کودک

در يکی از منابع که بخش نتيجه آن را در ياد داشت قبلی مشاهده کرديد ‌؛ مطالبی را تحت اين عنوان ارائه کرده است و در مجموعه کتاب به موضوع چگونگی آموزش جغرافيا از سال های اوليه کودکی اشاره می کند.به نحوی که چگونگی جهت يابی و نقشه خوانی را به تفکيک سنين ۲تا۳ سالگی و ۴تا۵ سالگی ارائه کرده است. حال اگر برنامه ريزان و تصميم گيرندگان در مورد سن آموزش جغرافيا به نقطه روشنی نرسيده اند ؛ من  علتش را نمی دانم.!!!!!

 

Early Childhood:
Where Learning Begins

Geography

 

Table of Contents

 

Title Page

 

  
; ساعت ۸:٠٤ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٩ تیر ۱۳۸۳


چطور می توانيم به بچه ها کمک کنيم تا جغرافيا بياموزند؟

What We Can Do To Help Children Learn Geography

  • Read with them-- especially about other places and other people.
  • Keep maps and globes around the house and let your children see you use them.
  • Look and explore. Go exploring with them and become aware of your surroundings.
  • Ask, ask, ask. Ask questions about what you see. Ask about shape and color and why things are located in a particular spot.
  • Talk about the weather and how it changes what you wear and what you can do.
  • Celebrate your own cultural heritage.
  • Experiment with other cultures. Eat their food and sing their songs.
  • Talk about where ideas, products, and people come from.
  • Travel in different ways. Bus, car, bicycle, subway train. Jumping, running, climbing

By Carol Sue Fromboluti
Carol Seefeldt


  
; ساعت ٧:۱٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢۸ تیر ۱۳۸۳


معرفی روزنامه ها و مجلات جغرافيايی

اگر به روزنامه ها و مجلات جغرافيايی علاقه داريد سری به آدرس انتخابی اين هفته بزنيد.

  
; ساعت ٥:٤٢ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٧ تیر ۱۳۸۳


جغرافيای ايران

امروز آدرسی را در قسمت لينک ها قرار دادم که به علاقه مندان به جغرافيای ايران کمک می کند تا اطلاعات بيشتری در مورد برخی از نقاط ايران به دست آورند. کافی است با ورود به اين سايت در بخش اول بر روی هر شهر کليک کنيد تا علاوه بر نقشه آن شهر اطلاعات ديگری نيز بيابيد.

  
; ساعت ۸:۱۳ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٤ تیر ۱۳۸۳


پدر جغرافيا

June 18, 2004

The Father of Geography
The ancient Greek scholar and librarian (in fact, the Head Librarian of the Great Library of Alexandria) Eratosthenes is called the "father of geography" for defining the word "geography" and for determining the circumference of the earth. Learn more about the man who made up the word that allows us to study this exciting topic today. !

  
; ساعت ۱٢:٠٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ تیر ۱۳۸۳


اخبار جغرافيايی

اين آدرس هم ديدنی است.معلم های جغرافيا قطعا از اين آدرس استفاده خواهند برد.

  
; ساعت ۳:٤٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢۱ تیر ۱۳۸۳


آتشفشان شناسي

با ديدن اين سايت ممكن است كمی احساس گرما كنيد.

  
; ساعت ۸:٥٥ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٥ تیر ۱۳۸۳


غار شناسي

اگر علاقه مند به غار و غارنوردی هستيد  سری به اين آدرس بزنيد.

  
; ساعت ۸:٥٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٥ تیر ۱۳۸۳


بازی جغرافيايي

اين آدرس نوعی بازی جغرافيايی را عرضه می كند كه در آموزش كشور شناسی مفيد خواهد بود مخاطبين آن دانش آموزان  سال دوم راهنمايی به بالا هستند.

  
; ساعت ۸:٠٦ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٥ تیر ۱۳۸۳


جغرافيا و سرگرمی

اگر علاقه مند به آموزش جغرافيا به كودكان و نوجوانان هستيد . سری به اين سايت بزنيد .خوشحال خواهم شد اگر نظرات شما را دراين مورد بدانم.

  
; ساعت ٧:٥٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٥ تیر ۱۳۸۳


آدرس های جغرافيايی

تعدادی از آدرس های جغرافيايی طبقه بندی شده را در اين قسمت می توانيد بيابيد.اين آدرس ها علاوه بر اين که دسترسی آسان به اطلاعات جغرافيايی را فراهم  می کنند ؛به گستردگی دانش جغرافيا نيز تلويحا اشاره دارند.

  
; ساعت ۳:۱۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٠ تیر ۱۳۸۳


تحليل محتوای کتاب انديشه های نو در فلسفه جغرافيا قسمت آخر

فصل دوازدهم :                                    

جغرافیا و برنامه ریزی  فصل سیزدهم: عصر جغرافیای نو و پیشنهاد یک تعریف     این کتاب دارای     10  جدول و    14      شکل و  22        نمودار است. از ویژگی های دیگر این کتاب وجود پاورقی و فهرست منابع در پایان هر فصل است و هم چنین سنت حسنه فهرست اعلام با عنوان نمایه در انتهای کتاب کار مطالعه کتاب را برای علاقه مندان به مطالعه را آسان نموده است. ذکر این نکته نیز ضروری است که درک مفاهیم و اصطلاحات این کتاب بدون آگاهی از مبانی فلسفه و منطق میسر نیست . هم چنان که تدریس آن نیز چنین ضرورتی را بر می تابد.  ضمن آرزوی توفیق و طول عمر برای استاد عزیز و آرزوی تداوم قلم ایشان ؛ امید است سایر صاحب نظران در حوزه معرفت شناسی علم جغر افیا در هر چه پر بارتر  و متنوع تر کردن میوه های این باغ تلاشی مشکور داشته باشند.       انشا ..

  منابع :

 ۱-   اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا؛ جلد اول – مهدی چوبینه – کتاب ماه  تار یخ و جغرافیا – آذر ماه 1377

2- برنامه ریزی درسی و..... علی میرزابیگی – نشر یسطرون -۱۳۸۰

  
; ساعت ۱٠:٠٢ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٩ تیر ۱۳۸۳


تحليل محتوای کتاب انديشه های نو در فلسفه جغرافيا قسمت نهم

سوالاتی که در پی مطالعه این کتاب مطرح شد:1

- چه کس یا کسانی به غیر از مولف قادر به تدریس آن هستند تا به عنوان مدرسان همان محتوا قادر به تعیین اهداف آموزشی باشند؟ 

   ۲- چه راهکاری برای کاهش غلظت و چگالی محتوا پیش بینی شده است ؟  

    ۳  -معیار های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مخاطبین این کتاب چگونه طراحی شده است؟ 

      مشخصات کتاب :   هم چنان که اشاره شد کتاب اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا در سیزده فصل و سیصد صفحه تالیف شده است . اسامی فصول این کتاب به قرار زیرند: فصل اول:فلسفه های محیطی و جغرافیا  

  فصل دوم:فلسفه های سیاسی ، ايدئولوژی ومحیط جغرافیایی 

 فصل سوم: جغرافیا ، داروینیسم و لامارکیسم  

 فصل چهارم:ایدئولوژی و آرمان شهر های اکولوژیک

 فصل پنجم: مکتب جغرافیای رفتار فضایی

 فصل ششم: مکتب جغرافیای ساختاری

 فصل هفتم: مکتب جغرافیای رادیکال

 فصل هشتم: مکتب جغرافیای فرهنگی نو

  فصل نهم: مکتب جغرافیای اکولوژیک

 فصل دهم: مکتب جغرافیای  آنارشیستی

 فصل یازدهم: مکتب جغرافیای انتقادی

  
; ساعت ٩:٥٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٩ تیر ۱۳۸۳


تحليل محتوای کتاب انديشه های نو در فلسفه جغرافيا قسمت هشتم

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرسش هایی به منظور جلب توجه یادگیرنده  بدون پاسخ فوری مولف

1

 

 

 

 

 

 

 

*

 

 

توجه دادن نسبت به شکل ها و موارد مشابه

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معانی بیان

تفسیر نتایج :

شاخص صفر = عدم درگیری یادگیرنده در فعالیت های آموزشی از طریق محتوای کتاب شاخص 1 = در نیمی از محتوا درگیری یادگیرنده وجود دارد .

شاخص ∞= در هر مورد ، هر جمله ، هر شکل و یا هر منحنی  ازیادگیرنده خواسته شده نوعی تجزیه و تحلیل انجام دهد.

کتاب هایی که شاخص کلی آنها در مورد درگیری یاد گیرنده در فالیت های آموزشی کمتر از 4/0 باشد غیر پژوهشی هستند.کتاب هایی که شاخص کلی آنها بیش از 5/1 باشد تاکید شان روی مطرح کردن سوالات است .دراین صورت لازم است در کنار آنها از کتاب هایی با هدف ارائه اطلاعات یعنی دانش افزایی استفاده شود.حاصل این بررسی اجمالی عدد   0   است .

 نتیجه:1- به نظر می رسد  بدون اطلاع از مطالب جلد نخست این کتاب امکان دریافت درستی از محتوا ی این کتاب میسر نباشد. 

   ۲- محتوای این کتاب جنبه آموزشی لازم را ندارد . بنابراین در صورتی که بخواهیم به آن جنبه آموزشی بدهیم تولید کتب  پیش نیاز ( برای دوره های پایین تر، کتاب تمرین یا کتاب کار) ضروری است.

  
; ساعت ٩:٠٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٩ تیر ۱۳۸۳


تحليل محتوای کتاب انديشه های نو در فلسفه جغرافيا قسمت هفتم

- پرسش های مربوط به معانی بیان مطرح شده است. (   j   )شاخص درگیر کلی یادگیرنده در متن و نوشته = 

 

جمع

244

212

192

153

137

91

46

34

29

17

صفحات طبقات

10

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

حقایق

10

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

بیان نتایج و اصول توسط مولف

8

*

*

*

*

*

 

*

 

*

*

تعاریف

1

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

پرسش هایی که بلافاصله پاسخ داده شده

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرسش هایی که پاسخ به آن مستلزم تلاش ذهنی یادگیرنده است.

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مواردی که بیان نتایج از یاد گیرنده خواسته شده

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مواردی که از یادگیرنده فعالیت و تجزیه و تحلیل خواسته شده

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرسش هایی به منظور جلب توجه یادگیرنده  بدون پاسخ فوری مولف

1

 

 

 

 

 

 

 

*

 

 

توجه دادن نسبت به شکل ها و موارد مشابه

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معانی بیان

  
; ساعت ۸:٥٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٩ تیر ۱۳۸۳


تحليل محتوای کتاب انديشه های نو در فلسفه جغرافيا قسمت ششم

تحلیل     ۴- محتوا به منظور تعیین نقاط ضعف و اصلاح برنامه.5- تحلیل محتوا به منظور بررسی میزان در گیر شدن یاد گیرنده با محتوای کتاب .نسبت به تحلیل محتوا کتاب مورد نظر از جنبه داشتن مشخصه های یک کتاب آموزشی ، اقدام شده است . لازم به گفتن است که تنها در یک بعد این روش یعنی تحلیل و ارزشیابی متن  با فرض در نظر گرفتن جملات کتاب ، به جز سر فصل ها ، شرح زیر اشکال ؛ منحنی ها  یا پیشگفتار فصل ها این تحلیل صورت گرفته است و تحلیل و ارزشیابی شکل ها؛بررسی و تعیین شاخص فعالیت های پیشنهاد شده؛تحلیل و ارزشیابی پرسش های پایان فصول؛ و تحلیل و ارزشیابی خلاصه فصول به فرصتی دیگر موکول می گردد. برای این منظور ده صفحه از کتاب به طور تصادفی انتخاب شده است.و جملات این صفحات در دسته های زیر قرار داده شده است:    

  ۱ - بیان حقایق (   a   )

 2- بیان نتایج و اصول توسط مولف (   b    )

 3- ارائه تعریف (    c   )

 4-پرسش هایی که پاسخ آن بلافاصله توسط مولف داده شده است. (    d    )                       ۵  - پرسش هایی که پاسخ دادن به آن مستلزم آن است که یاد گیرنده مفروضات داده شده را تجزیه و تحلیل کند. (     e  )  

  ۶- از یاد گیرنده خواسته شده نتایج را بیان کند.(    f    )      

      7- از یاد گیرنده خواسته شده فعالیتی انجام دهد و نتایج آن را تجزیه و تحلیل کند. ( g    )    8- پرسش هایی که برای جلب توجه یاد گیرنده ارائه شده و توسط مولف بلافاصله به آن جواب داده نشده است. (   h    )

9- از یاد گیرنده خواسته شده به اشکال توجه کند یا موارد مشابه ( i    )

  
; ساعت ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۳


تحليل محتوای کتاب انديشه های نو در فلسفه جغرافيا(5)

از نظ از نظر آيزنر:  ارتباط با هدف ؛ معنی دار بودن محتوا برای مخاطب؛ تناسب با تجارب قبلی مخاطب ؛داشتن جذابیت ؛ عملی بودن؛ تناسب باجنسیت؛ داشتن اهمیت ؛ و متناسب بودن با سطح رشد مخاطب از جمله ملاک هایی برای انتخاب محتوا ست.

از نظر لوئی:الف لوئی برنامه ریز معروف ، ارتباط با ساختار رشته درسی ، قائل بودن به مفاهیم اساسی و کلیدی ، پایه بودن برای آموزش های بعدی ، ارتباط با مسائل روز و مرتبط بودن با مواریث فرهنگی را معیار های انتخاب محتوا می داند.

از مجموع این نظرات چنین استنباط می شود که در واقع معیار های انتخاب محتوا متناسب و متناظر با معیار های انتخاب اهداف می باشند . از این رو هر گاه اراده ای بر تحلیل محتوا قائم گردد ، ناگزیر به رجعت به اهداف روشن و مدون خواهد بود.

حال اگر این سوال بنیادی مطرح شود که " چرا تحلیل محتوا می کنیم؟" پاسخ دور از دسترس نخواهد بود .یافتن نسبت بین اهداف و محتوا به منظور بهبود محتوای موجود ، علت اصلی تحلیل محتوا خواهد بود.

بنابراین لازم است بدانیم که چه کسانی می توانند تحلیل محتوا کنند و اساسا تحلیل محتوا چیست؟

بررسی و انتخاب محتوا براساس معیار های بیان شده می تواند تا حدودی از طریق مطالعه توام با دقت نظر مدرسان همان محتوا انجام شود و در صورت دوم استفاده از تکنیک تحلیل محتوا  می تواند به تحلیل گر کمک نماید تا استباطی منصفانه و به دور از تعصبات شخصی ارائه کند.

تعريف تحليل محتوا:  فن پژوهشی عینی ، اصولی و احتمالا کمٌی در محتوا به منظور تفسیر آن را تحلیل محتوا می دانند. تفکر بنیادی تحلیل محتوا عبارتست از قرار دادن اجزای یک متن ( کلمات ، جملات، پاراگراف هاو امثالهم بر حسب واحدهایی که انتخاب می شود)در مقولاتی که از پیش تعیین شده اند. البته تحلیل محتوا تنها محدود به متن و نوشته نمی شود، بلکه می تواند  شامل سایر مطالب از جمله تصاویر ، نقشه ها و نقاشی ها و نمودار ها نیز باشد.

  
; ساعت ۱٢:٥۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۳


تحليل محتوای کتاب انديشه های نو در فلسفه جغرافيا)۴(

     

     اما لازم است در تولید و انتخاب این میوه ها نیز اصول و قواعدی را برشماریم . در زبان برنامه ریزی این قواعد را تحت عنوان " معیار های انتخاب محتوا " می شناسیم.

معیار های انتخاب محتوا کدامند؟

شاید اگر اغراق نباشد یکی از سخت ترین بخش های اقدامات یک برنامه ریز درسی ، انتخاب محتوا باشد به خصوص در روزگاری که از آن به عنوان عصر انفجار دانش یاد می کنند. برخی از متخصصان برنامه ریزی آموزشی ملاک ها و معیار هایی را برای انتخاب محتوا ارائه نموده اند که نگاهی اجمالی بر آن ها خواهیم داشت.

از نظر هیلدا تابا : اعتبار و اهمیت ؛ سازگاری با واقعیات اجتماعی؛ تعادل در وسعت و عمق؛تدارک دیدن برای طیف وسیعی از هدف ها ؛ داشتن قابلیت یادگیری؛ داشتن قابلیت انطباق با تجربیات قبلی یادگیرنده و تناسب با نیاز ها و علائق مخاطبین از جمله معیار های انتخاب محتوا توسط این صاحب نظر است.

از نظر سیلور ، الکساندر و لوئیس : از نظر این گروه از صاحب نظران ، محتوا با ید دارای این ویژگی ها باشد: معرف اندیشه های یک رشته علمی ؛ بوجود آورنده درکی روشن از ساختار بنیادی رشته علمی ، تفهیم کننده روش های بررسی با استفاده از مثال و مساله ؛ جهان شمول بودن مفاهیم و اصول انتخاب شده ؛ برقرار کننده تعادل میان سهل و مشکل ؛ فراهم کننده فرصت تقویت تخیل فراگیر ؛ در ارتباط با هدف های عینی و دارای اعتبار و روائی کافی.

از نظر آیزنر : ارتباط با هدف ؛ معنی دار بودن محتوا برای مخاطب؛ تناسب با تجارب قبلی مخاطب ؛داشتن جذابیت ؛ عملی بودن؛ تناسب باجنسیت؛ داشتن اهمیت ؛ و متناسب بودن با سطح رشد مخاطب از جمله ملاک هایی برای انتخاب محتوا س

  
; ساعت ۱٢:٤۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۳


تحليل محتوای کتاب انديشه های نو در فلسفه جغرافيا(۳)

آموزش های رسمی یا مدرسه ای عبارتست از آن بخش از مجموع برنامه های نظام آموزشی که از دوره پیش دبستانی آغاز شده و تا آموزش های عالی ادامه می یابد. این نوع آموزش ها سازمان یافته است و دارای ساختاری مشخص می باشد و از سلسله مراتب منظمی پیروی می کند.

آموزش های غیر رسمی عبارتست از هر نوع فعالیت آموزشی که سازمان یافته اما خارج از نظام آموزشی تحقق می یابد مانند دوره های کوتاه مدت و یا آموزش های ضمن خدمت.

    يکی ازارکان مهم برنامه درسی ، محتوا است. که دستیابی به هدف های از پیش یعیین شده از طریق آن محقق می شود. بنابراین قبل از تحلیل آن لازم است بدانیم که " محتوا چیست؟" 

  محتوا چیزی است که قرار است آموزش داده شود. محتوا شامل کلیه مطالب ، مفاهیم و اطلاعات  مر بوط به یک درس مورد نظر است.خواه به عنوان بخشی از متن یک کتاب باشد . خواه توضیحات ، حواشی و سایر اجزای جانبی آن درس. برخی از برنامه ریزان محتوا را معادل دانش می دانند . این دسته از جمله برنامه ریزانی هستند که حیطه شناختی را در برنامه های درسی اولی تر به حساب می آورند.از منظر این گروه محتوا خلاصه ای ازحقایق ، مفاهیم، تعمیم ها،اصول و نظریه های مشابه دانش در رشته مورد نظر است.( اورنستین و هانکینز 1993 )

چگونه مچگونه محتوا را انتخاب کنیم؟

در نظام های آموزشی متمرکز نظیر ایران معمولا محتوا در قالب کتب درسی ارائه می شود. و کتاب محور آموزش و یاد گیری است. و به همین اعتبار فقدان آن موجب سرگردانی مربی و فراگیر می شود.بویژه که ارزشیابی از میزان یادگیری در چنین شرایطی اغلب موکول به محتوای کتاب است.و شاید بی دلیل نباشد که چنین نظام های آموزشی را کتاب محور می نامند و نقطه مقابل آن را برنامه محور تلقی می کنند.این بحث بخصوص در دوره های آموزش عمومی بیشتر مصداق دارد.در دوره های تخصصی نظیر آموزش عالی وضعیت متفاوت است و یا متفاوت باشد. در این دوره اخیر ، لزوم استفاده از کتاب ها و منابع متعدد آموزشی بیشتر از دوره های آموزش عمومی است.و عمدتا در این دوره دانشجو با استفاده از منابع قابل دسترس ، به تولید مطالبی جدید بر اساس یافته های خود اقدام می نماید و با استفاده از محضر استاد نسبت به صحت و سقم آن اطمینان می یابد.و این همان نکته است که در تولد هر اثر علمی می بایست آن را به عنوان میوه تازه ای از باغ علم قلمداد نمود و قدمش را گرامی داشت.

  
; ساعت ۱٢:۱٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۳