هدف هاي اين وبلاگ ارتقاي آموزش جغرافیا ارتقاي ديدگاه هاي منطقي معرفي برخي از شيوه هاي نوين آموزش ايجاد پل ارتباطي بين همه کساني که به جغرافیا وآموزش جغرافیا علاقه مندند پاسخ به پرسش هائي که در زمينه کتاب هاي درسي جغرافیا مطرح مي شود معرفي برخي از وب سايت ها و نرم افزارهاي مناسب جغرافیا طرح پرسش ها ،اخبار و سرگرمي هاي جالب جغرافیا مخاطبان وبلاگ دانش آموزان ، معلمان جغرافیا و علوم ، دانشجويان جغرافیا ، استادان آموزش جغرافیا و همّه کساني که به جغرافیا و آموزش آن علاقه مندند

تحليل محتوای کتاب انديشه های نو در فلسفه جغرافيا(۲)

به بهانه معرفی جلد دوم کتاب " اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا " این کتاب را صرفا از جنبه آموزشی مورد بررسی قرار می دهیم. معنای نتایج بدست آمده فقط از جنبه آموزشی بودن کتاب قابل اعتبار است . طبیعتا تعیین سطح اعتبار علمی آن بضاعت علمی هم پایه مولف را می طلبد که در نگارنده این سطور چنین ادعایی نیست . از این رو  بد نیست ابتدا  مروری داشته باشیم بر فرایند " تحلیل محتوا " از نگاه برنامه ریزی درسی و آموزشی .

 . در حال حاضر آموزش در معنای کلی آن می تواند شامل سه نوع باشد :

1-آموزش ضمنی  مداوم یا informal education

2- آموزش های رسمی يا  formal education

3- آموزش های غیر رسمی یا nonformal education

  
; ساعت ٤:٠٤ ‎ب.ظ روز شنبه ۳٠ خرداد ۱۳۸۳


مدرسه ای که همه چيز را با جغرافيا می آموزد

اگر به آدرس زير مراجعه کنيد مدرسه را در ايالت پنسيلوانيا  را خواهيد يافت که همه موضوعات درسی را با استفاده از جغرافيا می آموزد . اينکه در حال حاضر قرار است در ايران درس جغرافيا را حذف کنند  از چه مقوله ای است ؛ من نمی دانم

  
; ساعت ٩:٢۱ ‎ق.ظ روز شنبه ۳٠ خرداد ۱۳۸۳


تحليل محتوای کتاب انديشه های نو در فلسفه جغرافيا جلد۲(۱)

 

 

 

مژده افزونی میوه باغی دگر        سخت توانی شناخت فلسفه است یا هنر

 

در روز گار پر دغدغه حاضر که هر کسی انبوهی از دلایل را برای ننوشتن دارد ، هنوز بارقه هایی از جهد و جد آسمان بی ستاره دانش جغرافیای کشور را منور می سازد. شاید اگر اغراق نکرده باشم در بین تمامی رشته های علمی موجود ، کم حجم ترین و لاغر ترین نمایه ها مربوط به جغرافیا ست.نگاهی گذرا به نمایه کتاب ماه ویژه تاریخ و جغرافیا گویای این مدعاست.

در چنین شرایطی تالیف هر کتابی در بازار دانش پژوهان جغرافیا با دستان مشتاق فراوانی روبرو خواهد بود .به همین لحاظ کندوکاو محتوای آنها نیز فرصتی غنیمت خواهد بود. در این وادی بر سبک وسیاق تحلیل محتوا، به کنکاش شاخ و برگ درختی نواز باغ استاد شکوئی شدم . و اگر استاد جسارت های احتمالی شاگرد را بر او ببخشند، هم چون سالهای طلبگی بر من منت نهاده اند.  

کتاب اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا با عنوان " فلسفه های محیطی و مکتبهای جغرافیایی" در سیزده

 فصل و سیصد صفحه توسط موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتا شناسی در قطع وزيری  به علاقه مندان جغرافیا عرضه شده است.استاد در پیشگفتار این این کتاب در اثبات این نظر که هیچ اثر جغرافیایی بدون داشتن بنیان فلسفی نمی تواند دارای تاثیر لازم باشد آورده اند که: " در این دنیای پر آشوب و نابسامانی های اجتماعی – اقتصادی که هر روزه موج های تازه ای از نا امیدی، عقب ماندگی و دربدری بر جهان سوم می تازد ، علم جغرافیا باید موج های تازه ای بیافریند و نگاهبان امین و دلسوز حقیقت باشد." و ایشان در این کتاب نیز هم جون آثار دیگرشان معتقدند که جغرافیدان باید آرمان خواهی آگاهانه ای بر اساس دیدگاه فلسفی مشخص و قابل دفاعی داشته باشند . استاد شکوئی سپس به مشکل جغرافیدانان کشور مان اشاره می کنند و علت واپس ماندگی در اندیشه های استوار جغرافیایی را نیز ناشی از عدم توجه به اندیشه ای فلسفی می دانند.در مورد مکتب های جغرافیایی تا حدودی موضوع را متفاوت بیان می دارند و ضمن اشاره به این نکته که مباحث مکتب های جغرافیایی ارائه شده جنبه پیشنهادی دارد؛ چند نکته را به عنوان اصلاح دیدگاه خواننده  قبل از مطالعه اثر تاکید می دارند. برخی از این نکات  قائل بر این موضوعات اند:

1- حقایق و واقعیت های جغرافیایی در اختیار هیچ مکتبی نمی باشد بلکه همه مکتب ها و نظریه های جغرافیایی ، دارای نکات مثبت و منفی هستند.

2- سهم اقتصاد سیاسی و فلسفه سیاسی در تحلیل پدیده ها و مکتب های جغرافیایی بیش از سایر مقولات است. 

3- در این کتاب دیدگاه ضرورت و واقعیت مورد تاکید بوده و از دیدگاه مکانیکی پرهیز شده است.

4- مطالعات جغرافیایی بدون آشنایی با همه اندیشه ها و مکتب های جغرافیایی  به سطحی نگری منجر خواهد شد.

5- در این کتاب حالت میان رشته ای جغرافیا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و مرزهای آن در جهت بهینه سازی زندگی بشر تغییر می یابد.

6- استاد از منتقدین احتمالی کتاب می خواهند بدون واسطه و با دیدگاه روشن به تحلیل پدیده های جغرافیایی بپردازند.

۷- در این کتاب نيز تعريفی نواز  جغرافيا ارائه می دهند، مفاهیم جغرافیای نو را برپایه تحلیل ساختار ها ، نهاد ها، عاملین ، فرایند ها ، هندسه متغیر قدرت ، مکان ، زمان ، نظریه های انتقادی و مطالعات فرهنگی استدلال می کنند.و همه این مفاهیم را در بستر محیط طبیعی مورد نظر دارند.

 

  
; ساعت ۸:٥٧ ‎ق.ظ روز شنبه ۳٠ خرداد ۱۳۸۳


طراحی تدريس جغرا فيا با رويکرد ICT قسمت دوم

در بحث طراحی تدريس برای جغرافيا با رويکرد نوين در سطح ۱ مشخص شد که با دو وضعيت offline  و online  می توان نسبت به طراحی اقدام نمود . سطح ۲ با وضعيت online  طراحی می شود و البته در اين شرايط  بحث مقدماتی بودن پيش دانسته ها مد نظر خواهد بود.و عمدتا به عنوان امکانی برای ارتباط بين شرکت کنندگان ، استفاده می شود .  ابتدائی ترين اين امکانات ، استفاده از پست الکترونيکی E-mail  است.بنا براين حداقل امکانات شامل: رايانه ، پشتيبانی اينترنتی  و فضا مجازی برای استفاده مجموعه معلمان در طراحی تدريس در اين سطح و اين رويکرد ( دامنه) .

به اين ترتيب معلمانی که دوره های ICDL  را گذارنيده  باشند. در هر منطقه با يک ديگر تماس داشته و در يکی از جلسات سالانه خود نسبت به طراحی بخشی از فضا برای تبادل نظر حرفه ای استفاده می کنند.

موضوع مورد تدريس در اين الگو ؛مخاطرات طبيعی است . و روش مورد استفاده ؛ فعاليت ميدانی  يا field work  است. از دانش آموزان خواسته می شود. تا با مراجعه به سايت منطقه خود در بخش  جغرافيا نسبت به ثبت نام برای برنامه بازديد علمی اقدام نمايند.فرم های قبل و بعد از انجام بازديد ميدانی ، کروکی مسير ، ليست  فعاليت هايی که توسط شرکت کنند گان  در طول تدريس قرار است انجام شود. و نهايتا ، ليست وسايل و لوازم مورد نياز در طول بازديد را دريافت نمايند.در پايان تدريس نيز دانش آموزان تا تاريخ معينی نسبت به ارسال تکاليف خود از طريق پست الکترونيک  به معلم اقدام می نمايند.

نمونه ی ديگری از طراحی تدريس جغرافيا با رويکرد ICT در وضعيت offline

تهيه شده توسط دکتر مهدی چوبينه ۱۳۸۳

موضوع درس : مخاطرات طبيعی

مخاطبين: دانش آموزان پايه دوم متوسطه

اهداف آموزشی : ۱-آشنايی با مخاطرات طبيعی

                        ۲- استفاده از امکانات فناوری ارتباطات در برقراری ارتباط آموزشی

                        ۳-استفاده از امکانات IT  در برقراری تماس با مدارس از  سوی  مناطق آموزشی

زمان تدريس: ۹۰ دقيقه

ارزشيابی تشخيصی : ۱- انواع بلايای طبيعی کدام است؟

                              ۲- چگونه می توان از يک سايت اينترنتی استفاده کرد؟

                              ۳-  آيا باامکان ارسال يک نامه توسط E-mail آشنا هستيد؟

                              ۴-راه های کاهش خسارت های ناشی از مخاطرات طبيعی کدام است؟

چگونگی آغاز درس:

 مقدمه درس؛

 شامل توضيح در مورد  موضوع درس ، روش تدريس ، چگونگی ثبت نام  ، آدرس سايت پشتيبانی و محل ثبت نام و....

   متن درس:

 توضيحات لازم در مورد موضوع مخاطرات طبيعی ، فعاليت هايی که در خلال تدريس قرار است انجام شود .تعيين وظيفه هر يک از شرکت کنندگان ، جستجو در مورد تعيين احتمال وقوع هر يک از مخاطرات طبيعی در محل مورد بازديد .و چگونگی انجام تکاليف از قبل تعيين شده .

موخره درس:

 در اين بخش به رفع ابهامات احتمالی مخاطبين پرداخته می شود.

اين طرح شامل پرسشهای ميان تدریس و پايان درس به شکل مرسوم نخواهد بود و به جای آن فعاليت هايی برای حين بازديد تدارک می شود. از جمله : انواع اندازه گيری ها ( شامل اندازه گيری عرض کانال ها و سرعت آب رود ها به روش های تجربی ، اندازه کيری دانه بندی سنگ ها  دسته بندی درصدی انواع دانه بندی يک نمونه از رسوبات که به شکل تصادفی انتخاب شده است و .....)؛ نمونه برداری ها ؛ ترسيم نيمرخ ها و کروکی ها ؛ پيش بينی انواع مخاطرات احتمالی در محل و ذکر دلايل آن .و....

      

  
; ساعت ۳:٢٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٦ خرداد ۱۳۸۳


آخرين اخبار فن آوری اطلاعات

 از اين پس می توانيد آخرين اخبار مربوط به فناوری اطلاعات را در پايين اين صفحه ملاحظه فرماييد.

  
; ساعت ۱۱:۳۸ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢۱ خرداد ۱۳۸۳


طراحی تدريس جغرافيا با رويکرد ict

نمونه ای از یک طرح درس جغرافیا با رویکرد (       ICT  ) در یکی از دو وضعیت  (         online    )    یا (          offline   )

طراحی شده توسط : دکتر مهدی چوبینه    خرداد 1383

 

 

1- عنوان درس

 

2- اهداف آموزشی  ,اهداف رفتاری

 

3- سطح مخاطبین یا پایه تحصیلی

 

4- زمان در اختیار

 

5- وسایل مورد نیاز در تدریس

 

6- ارزشیابی تشخیصی

 

7- چگونگی آغاز درس :  مقدمه – متن اصلی درس – موخره

 

8-تهیه سوالات میان تدریس و پایان تدریس

 

9- طراحی فعالیت های داخل کلاسی

 

10- ارائه تکالیف یا تعریف پروژه  در منزل

 

11- ارائه آدرس های قابل استفاده در تهیه اطلاعات مورد نیاز پروژه 

 

 

مثال در وضعیت   (            offline          ) در سطح 1

 

 طرح تدریس جغرا فیا پایه دوم متوسطه با رویکرد (      ICT   )

 

1- جغرافیای ایران

 

2- دانش آموزان با جغرافیای طبیعی و انسانی ایران آشنا می شوند.-نسبت به مواهب خدادادی در کشور خود آگاهی می یابند.

 

3- دانش آموزان پایه دوم متوسطه رشته علوم تجربی

 

4- زمان کلاس 90 دقیقه

 

5- کامپیوتر با حداقل رم 256 و 10 مگ حافظه ( ترجیحا  لب تاپ ) ، پرده نمایش ( یا دیوار صاف و روشن ) ؛ فلاپی دیسکت ؛ نرم افزار                            power point  ؛ کاغذ الگو برای طراحی ؛ ماژیک ؛ چسب ؛ قیچی ؛

پرینتر ( ترجیحا رنگی )؛

 

6- سوالاتی برای دریافت سطح اطلاعات مخاطبین  از جمله :  نام کشور مورد مطالعه در این جلسه چیست ؟ چرا باید کشور خود را بشناسیم؟ ایران در کدام قاره قرار گرفته است؟ موقعیت کشور ایران به لحاظ طبیعی چکونه است؟ و....

 

7-با ساتفاده از نرم افزار |اور پوینت نسبت به ارائه اطلاعات اولیه جغرافیایی برای مخاطبین اقدام می شود. ضمن آن که دلایل اهمیت آگاهی هر کس از سرزمین خود را بیان می کنیم ، به مساله دفاع از میهن در صورت شناخت بهتر آن نیز اشاره می کنیم .

در قسمت بدنه اصلی درس نیز اطلاعات جغرافیای طبیعی و انسانی را در تعدادی اسلاید ( که در صورت امکان با تصاویری همراه باشد ) به مخاطبین ارائه می کنیم .

 

 در قسمت موخره نیز ضمن نتیجه گیری در مورد موقعیت ممتاز کشور ایران  و ثروت آن    ؛ به عنوان تکلیف کلاسی از آن ها خواهیم خواست تا بروشور ها و تابلو هایی را در مورد موضوعات مختلف جغرافیای ایران تهیه کنند . از جمله گروهی به موضوع اقلیم ؛ ناهمواری ها ؛ رود ها دریا ها و دریاچه ها ؛ پوشش گیاهی ؛ خاک ؛ جمعیت و تبعات آن مانند مهاجرت ؛ تقسیمات سیاسی ؛ زندگی شهری و....... خواهند پرداخت.

 

8- سوالات میان درسی بر اساس اقتضائات مطالبی که توسط معلم ارائه می شود ؛ مطرح خواهد شد. مثلا در زمینه اهمیت موقعیت ایران : چه کشور دیگری می شناسید که موقعیت مشابه ایران داشته باشد ؟ آیا شرایط طبیعی ایران در شکل گیری تمدن اولیه ایرانیان موثر بوده است ؟

 

در پایان درس نیز سوالاتی به منظور اطمینان از دریافت آموخته ها و تحقق اهداف آموزشی مطرح می شود .

 

مثلا : ایران در کدام قاره واقع است؟ همسایگان ایران کدامند؟ جمعیت ایران چقدر است ؟ در ساله ای اخیر رشد جمعیت در ایران چگونه بوده است؟ و.....

 

9- در گروه های کاری نسبت به تهیه موادی که قسمت موخره به آن اشاره شده است اقدام می نمایند.

 

10 – با استفاده از امکانات شبکه های اطلاع رسانی  اطلاعات بیشتری در مورد صادرات و واردات ایران تهیه کنید . ( فعالیت گروهی ) – هر یک آدرسی از سایت های مربوط به ایران را تهیه کنید ( فعالیت فردی )

 

11-آدرس اول سایت  دفتر ریاست جمهوری ایران است . آدرس دوم اطلاعات جغرافیای انسانی در مورد ایران را ارائه می کند . و سومین آدرس علاوه بر اطلاعات کامل جغرافیایی در مورد ایران در مورد سایر کشور ها هم مطالبی قابل استفاده عرضه می نماید.آخرین آدرس مربوط به اولین سایت آموزش جغر افیا به زبان فارسی در ایران است.که پاسخ گوی نیاز های علمی شماست.

 

      http://www.president.ir

 

http://persia.org/Geography/geo.html

 

 

 

http://www.nationbynation.com/Iran/Geo.html

 

 

http://chubineh.persianblog.ir

 

  
; ساعت ۱۱:٤۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٠ خرداد ۱۳۸۳


پرچم ها و سرود ها

اين آدرس  اطلاعات سودمندی در مورد پرچم ها و سرود های ملی 182 کشور و46 واحد سياسی غير رسمی برای بچه ها فراهم کرده است. به منظور دسترسی ساده تر در قسمت لينک ها نيز با همين عنوان می توانيد اين سايت را پيدا کنيد.

  
; ساعت ۸:۱۱ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٠ خرداد ۱۳۸۳


نکاهی نو به مديريت بلايای طبيعی ۲

قسمت دوم مقاله  بلايای طبيعی

  
; ساعت ٤:٢٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٠ خرداد ۱۳۸۳


نکاهی نو به مديريت بلايای طبيعی

اين مقاله در ۱۷ مهر سال ۷۵ نوشته شده بود که به جهت زمين لرزه امروز در بلده بد نيست مجددا نگاهی به آن بيندازيم . اين گونه مقالات  هرگز کهنه نمی شوند.

  
; ساعت ۱۱:٤۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۳


زلزله

امروز جمعه ۸ خرداد ماه  در ساعت ۱۷ و ۸ دقيقه به فاصله کمتر از ۵ ثانيه دو زلزله نسبتا شديد در تهران بوقوع پيوست. اولين زمين زلزله از شدت کمتری برخوردار بود و در واقع به مثابه نوعی هشدار عمل کرد. در اولين لحظات زمين لرزه امکان کسب خبر از شبکه های اينترنتی ميسر نبود .کانون زمين لرزه بر اساس اخبار سازمان زمين شناسی کشور در جنوب غربی استان مازندران و در نزديکی شهر بلده بود . تا ساعت درج اين مطلب دو پس لرزه به قدرت ۴/۴ و۳/۴ در مقياس ريشتر نيز گزارش شده است. برای در يافت آخرين خبر ها در چنين مواقعی سايت سازمان زمين شناسی را در قسمت لينک ها قرار دادم . با توجه به وقوع زلزله اخير بم و حساسيت اخبار مربوط به زمين لرزه ، نگرانی ساکنين مجتمع های آپارتمانی قابل درک است اما بهترين راهکار در چنين مواقعی حفظ خونسردی و اقدام سريع است. کمک به کودکان و افراد سالمند از طرف بقيه افراد ضروری است.بايد بدانيم که  همواره زمين در حال لرزش است اما ما فقط برخی از آنها را حس می کنيم ( معمولا لرزه های بيش از ۵/۳  در مقياس ريشتر ) بنا براين وقوع زمين لرزه غير قابل اجتناب است  اما آماده بودن برای مواجهه با آن از شدت خسارات احتمالی خواهد کاست.

     با آرزوی سلامتی برای همه دوستان

  
; ساعت ٩:۳٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۳


تصوير هوايی مسير های صعود به اورست

EverestHistory.com

Aerial View of Routes (from NASA STS066-208-025.jpg)
Mouseover a route number for a popup window with the route description

  
; ساعت ۱٢:۱٤ ‎ق.ظ روز جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۳


سال بين المللی کوهها

ديدن اين سايت خالی از فايده نيست

  
; ساعت ۱٢:۱٢ ‎ق.ظ روز جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۳


مقايسه کيفيت زندگی در شهر های مختلف

مقایسه کیفیت زندگی در شهرهای جهان

موسسه مرسر نتیجه ی مقایسه ی کیفیت زندکی در شهرهای جهان را منتشر کرد. زوریخ و ژنو با 106.5 امتیاز در صدر جدول قرار دارند و ونکوور و وین با 106 امتیاز در مکان بعدی. تورنتو در مکان پانزدهم و کالگری و مونتریال مشترکا در مکان بیست و پنجم قرار دارند. بدترین شهر جهان برای زندگی بغداد با تنها 14.5 امتیاز و در رتبه ی 215 است. تهران پارسال با 55 امتیاز در رتبه ی 167 قرار داشت

جدول کامل پارسال(2003)

Overall rankings
Rank
2003
Rank
2002
City Country Index
2003
Index
2002
1 1 Zurich Switzerland 106.5 106.5
2 2 Vancouver Canada 106 106
2 2 Vienna Austria 106 106
2 4 Geneva Switzerland 106 105.5
5 4 Sydney Australia 105 105.5
5 6 Auckland N.Z. 105 105
5 6 Copenhagen Denmark 105 105
5 6 Frankfurt Germany 105 105
5 10 Bern Switzerland 105 104.5
10 10 Munich Germany 104.5 104.5
10 12 Amsterdam Netherlands 104.5 104
12 15 Brussels Belgium 104 103.5
12 15 Düsseldorf Germany 104 103.5
12 18 Toronto Canada 104 103
15 12 Melbourne Australia 103.5 104
15 12 Stockholm Sweden 103.5 104
15 18 Luxembourg Luxembourg 103.5 103
15 22 Berlin Germany 103.5 102.5
15 22 Wellington N.Z. 103.5 102.5
20 18 Perth Australia 103 103
20 18 San Francisco U.S. 103 103
20 25 Ottawa Canada 103 102
23 22 Honolulu U.S. 102.5 102.5
23 25 Montreal Canada 102.5 102
23 35 Dublin Ireland 102.5 101
26 6 Helsinki Finland 102 105
26 25 Hamburg Germany 102 102
26 25 Nurnberg Germany 102 102
26 25 Tokyo Japan 102 102
26 31 Calgary Canada 102 101.5
31 15 Oslo Norway 101.5 103.5
31 25 Brisbane Australia 101.5 102
31 31 Paris France 101.5 101.5
31 31 Yokohama Japan 101.5 101.5
31 35 Adelaide Australia 101.5 101
36 31 Seattle U.S. 101 101.5
36 35 Kobe Japan 101 101
36 35 Singapore Singapore 101 101
39 40 Lyon France 100.5 100.5
39 41 Boston U.S. 100.5 100
39 41 London Britain 100.5 100
39 41 Winston Salem U.S. 100.5 100
39 51 Portland U.S. 100.5 99
44 41 Madrid Spain 100 100
44 41 New York U.S. 100 100
44 48 Lexington U.S. 100 99.5
47 41 Chicago U.S. 99.5 100
47 48 Osaka Japan 99.5 99.5
47 48 Pittsburgh U.S. 99.5 99.5
50 41 Washington, D.C. U.S. 99 100
50 51 Barcelona Spain 99 99
52 54 Nagoya Japan 98.5 98.5
53 35 Los Angeles U.S. 98 101
53 56 Minneapolis U.S. 98 98
55 51 Houston U.S. 97.5 99
55 57 Birmingham Britain 97.5 97.5
55 57 Glasgow Britain 97.5 97.5
55 57 Lisbon Portugal 97.5 97.5
55 57 St. Louis U.S. 97.5 97.5
55 57 Tsukuba Japan 97.5 97.5
55 63 Cleveland U.S. 97.5 96
62 63 Milan Italy 97 96
63 54 Atlanta U.S. 96.5 98.5
63 62 Miami U.S. 96.5 96.5
65 63 Detroit U.S. 96 96
66 66 Yokkaichi Japan 95 95
66 68 Rome Italy 95 93.5
68 67 Omuta Japan 94.5 94.5
69 70 Leipzig Germany 93.5 92.5
70 69 Hong Kong China 93 93
71 71 Katsuyama Japan 92 92
71 71 San Juan Puerto Rico 92 92
73 76 Prague Czech Republic 87.5 89
73 77 Kuala Lumpur Malaysia 87.5 87.5
75 73 Budapest Hungary 87 90.5
75 73 Buenos Aires Argentina 87 89.5
75 75 Montevideo Uruguay 87 89
78 78 Port Louis Mauritius 86.5 86
79 79 Santiago Chile 85 85.5
79 80 Taipei Taiwan 85 85
79 87 Athens Greece 85 82.5
82 81 Cape Town South Africa 84.5 83.5
83 81 Ljubljana Slovenia 83.5 83.5
83 81 Vilnius Lithuania 83.5 83.5
85 84 Johannesburg South Africa 83 83
85 84 Panama City Panama 83 83
87 87 Warsaw Poland 82 82
88 84 Limassol Cyprus 81.5 83
88 90 Dubai UAE 81.5 81
88 94 Seoul South Korea 81.5 80
91 89 Istanbul Turkey 81 81.5
91 105 Papeete French Polynesia 81 77.5
93 91 Monterrey Mexico 80.5 80.5
93 92 Port Elizabeth South Africa 80.5 80.5
93 92 Johor Baharu Malaysia 80.5 80
93 94 Victoria Seychelles 80.5 80
97 94 Riga Latvia 80 80
97 98 Noumea New Caledonia 80 79.5
97 98 Tunis Tunisia 80 79.5
100 94 Kaohsiung Taiwan 79.5 79.5
100 98 Abu Dhabi UAE 79.5 79
100 101 Tallinn Estonia 79.5 79
103 101 Brasilia Brazil 77.5 78.5
104 105 San Jose Costa Rica 77 77
104 105 Bangkok Thailand 77 76.5
106 109 Bratislava Slovakia 76.5 75.5
107 109 Sao Paulo Brazil 76 76
108 101 Lima Peru 75.5 77.5
108 109 Rio de Janeiro Brazil 75.5 76
110 108 Quito Ecuador 75 76.5
110 118 Yeochun/Yosu South Korea 75 73.5
112 104 Manila Philippines 74 77.5
112 112 Guayaquil Ecuador 74 75.5
112 112 Asuncion Paraguay 74 74
112 114 Cairo Egypt 74 74
116 114 Ulsan South Korea 73.5 74
116 116 Bucharest Romania 73.5 73.5
116 116 Casablanca Morocco 73.5 73.5
116 118 Tel Aviv Israel 73.5 73.5
116 118 Manama Bahrain 73.5 73
116 126 Nassau Bahamas 73.5 71.5
122 118 Santo Domingo Dominican Republic 73 73.5
122 123 Colombo Sri Lanka 73 72
124 124 Zagreb Croatia 72.5 72
125 122 Sofia Bulgaria 72 72.5
126 126 Jerusalem Israel 71 71
127 128 Amman Jordan 70.5 70.5
128 130 Manaus Brazil 70 69.5
128 130 Mexico City Mexico 70 69.5
128 134 Rayong Thailand 70 68.5
131 134 Shanghai China 69 68
132 128 Harare Zimbabwe 67 70.5
132 130 Kingston Jamaica 67 69
132 133 Blantyre Malawi 67 68.5
135 137 Bogota Colombia 66 66.5
135 139 Beijing China 66 66
135 140 La Paz Bolivia 66 65.5
138 137 Jakarta Indonesia 65.5 67
139 142 Kuwait City Kuwait 65 64
140 124 Caracas Venezuela 64.5 71.5
140 136 Guatelmala City Guatemala 64.5 67
140 141 Lusaka Zambia 64.5 65
140 144 Guangzhou China 64.5 62.5
144 143 Medellin Colombia 62.5 63
144 144 Nanjing China 62.5 62.5
146 146 Santa Cruz Bolivia 62 62
147 146 Nairobi Kenya 61.5 62
147 149 Riyadh Saudi Arabia 61.5 61.5
149 150 Ho Chi Minh City Vietnam 61 61
150 153 Accra Ghana 60.5 60
150 156 Jeddah Saudi Arabia 60.5 59.5
152 146 Libreville Gabon 60 62
152 153 Dakar Senegal 60 60
152 153 Kiev Ukraine 60 60
155 156 Beirut Lebanon 59.5 59.5
156 158 St. Petersburg Russia 59 59
156 160 Hanoi Vietnam 59 58
156 160 Bombay India 59 58
159 150 Moscow Russia 58 61
159 162 Shenyang China 58 57.5
159 170 Bangalore India 58 54
162 150 Islamabad Pakistan 57.5 61
162 165 Skopje Macedonia 57.5 55.5
162 177 New Delhi India 57.5 51.5
165 175 Madras India 56 52
166 162 Vientiane Laos 55.5 57.5
167 165 Damascus Syria 55 55.5
167 169 Tehran Iran 55 54.5
167 172 Jilin China 55 53.5
170 172 Managua Nicaragua 54.5 53.5
171 168 Cotonou Benin 53.5 55
171 172 Djibouti Djibouti 53.5 53.5
173 159 Abidjan Ivory Coast 53 58.5
173 165 San Salvador El Salvador 53 55.5
175 164 Karachi Pakistan 52.5 56
175 177 Tirana Albania 52.5 51.5
177 170 Lahore Pakistan 52 54
178 179 Yangon Myanmar 51.5 51
179 181 Sarajevo Bosnia-Herzegovina 51 49.5
179 193 Belgrade Serbia and Montenegro 51 45
181 175 Algiers Algeria 50.5 52
181 183 San Pedro Sula Honduras 50.5 49
183 180 Minsk Belarus 50 50
183 181 Tripoli Libya 50 49.5
183 185 Novosibirsk Russia 50 48.5
186 183 Yaounde Cameroon 49 49
186 187 Kazan Russia 49 48
188 185 Douala Cameroon 48.5 48.5
189 187 Havana Cuba 48 48
190 189 Almaty Kazaksthan 47.5 47.5
191 190 Dar es Salaam Tanzania 47 47
192 192 Dacca Bangladesh 46 46
193 191 Port au Prince Haiti 45.5 46.5
194 194 Lome Togo 44.5 44.5
195 196 Baku Azerbaijan 44 43.5
195 199 Addis Ababa Ethiopia 44 43
197 195 Lagos Nigeria 43.5 44
197 196 Maputo Mozambique 43.5 43.5
197 196 Tashkent Uzbekisthan 43.5 43.5
200 201 Port Harcourt Nigeria 41.5 42
201 203 Conakry Guinea 41 41
202 199 Antananarivo Madagascar 40 42.5
202 205 Niamey Niger 40 39.5
202 206 Bamako Mali 40 38.5
202 206 Kinshasa Democratic Republic of the Congo 40 38.5
206 202 Nouakchott Mauritania 39 41.5
206 206 Luanda Angola 39 38.5
208 204 Sanaa Yemen 38.5 40
208 210 N'djamena Chad 38.5 37.5
210 209 Ouagadougou Burkina Faso 38 38
211 213 Khartoum Sudan 33.5 31.5
212 212 Pointe Noire Congo 32.5 32.5
213 211 Baghdad Iraq 30.5 33
214 214 Bangui Central African Republic 30 29
215 215 Brazzaville Congo 28.5 27.5
Source: Mercer Human Resource Consulting


 

1

  
; ساعت ۱٢:٠٧ ‎ق.ظ روز جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۳